Soutěž na podobu tříkolejného železničního mostu začne za pár dní, očekává se účast až deseti týmů
13. dubna 2021 12:42
Ještě na začátku letošního roku se v médiích objevila informace, že soutěž bude vypsána v březnu. Stále k tomu však nedošlo. Jak server Pražský patriot informovala mluvčí SŽ Radka Pistoriusová, posun nastal v souvislosti se zapracováním požadavků jednotlivých členů na úpravu soutěžního zadání.
„Aktuálně je zadání porotou odsouhlaseno a čekáme na vydání takzvané doložky regulérnosti České komory architektů. Očekáváme její vydání v nejbližších dnech,“ uvedla Pistoriusová.
Soutěž podle ní bude respektovat památkovou ochranu, přizvanými členy týmu připravujícího zadání byli i zástupci Národního památkového ústavu, kteří aktivně sdělovali svá doporučení.
„Základním požadavkem zadání je zajištění překonání Vltavy třemi kolejemi a dodržení všech platných předpisů. Větší podrobnosti o zadání není možné sdělit před vypsáním soutěže,“ podotkla mluvčí.
Nicméně však prozradila, že soutěžící nebudou limitováni náklady, požadavky zadání mají směřovat ke kvalitnímu a technicky vyhovujícímu řešení přemostění.
Podle dřívějších vyjádření SŽ půjde v principu o soulad několika veřejných zájmů, z nichž jedním je památková ochrana mostu a druhým zajištění dopravní obslužnosti. Most je už řadu let na hraně své kapacity, proto je ostatně jednou z podmínek soutěže umístění třetí koleje.
Organizace podle ní prozatím předpokládá trvání soutěže do konce letošního roku, kdy by měl být vyhlášen vítěz. Vzhledem ke specifikám soutěže a požadavkům na odborné složení týmu se očekává účast do deseti týmů.
„Ale jde pouze o náš předpoklad a počet soutěžících neomezujeme jinak, než požadavky na odbornost,“ informovala Pistoriusová.Začátek realizace podle ní závisí na projednání v rámci územního řízení. „Zvolili jsme cestu architektonické soutěže, jejímž výsledkem bude nejlepší řešení v rámci možností. A toto řešení bude snadněji přijatelné všemi stranami, včetně veřejnosti,“ dodala.
Loni SŽ požádala o sejmutí památkové ochrany, pod kterou je most od konce roku 2004. Udělala to kvůli nedostatečné kapacitě a havarijnímu stavu mostu.
Kloknerův ústav ČVUT doporučil stavbu odstranit a nahradit ji novým tříkolejným mostem. Ministerstvo kultury nicméně loni na jaře rozhodlo o nesejmutí památkové ochrany z mostu, což znamenalo ochranu před demolicí.
V červnu SŽ v médiích sdělila, že brzy vypíše soutěž na nový most, nicméně architekti budou muset ve svých návrzích zohlednit, že je most pod památkovou ochranou.
Pro zachování mostu je dlouhodobě i pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Ten již dříve ČTK řekl, že památkáři již souhlasili nejen s tím, že by se konstrukce rozšířila o třetí kolej, a to na severní straně, ale jsou i pro plán vytvořit na Výtoni novou železniční zastávku s přestupem na MHD. Vede tudy totiž tramvajová trať s několika linkami.
Železniční most propojuje vltavské břehy v úrovni Výtoně. Byl zprovozněn v roce 1872 a měl jednu kolej. To postupně přestalo stačit, a tak na začátku 20. století došlo k výstavbě nového dvoukolejného mostu.
Nikdy nebyl oficiálně pojmenovaný. Když byl v roce 1909 rekonstruován, říkalo se mu Most spojovací dráhy císaře Františka Josefa. S ohledem na politický vývoj ve 20. století je zřejmé, že tento název nemohl zůstat dlouho. Mostu se lidově říká železniční nebo vyšehradský, nicméně oficiální názvy to nejsou.
Most se tedy nikdy nedočkal pojmenování, ale bohužel ani řádné péče. V posledních letech sice byly opraveny chátrající lávky pro pěší, nicméně most samotný je nadále ve špatném stavu.