Dnes Úterý - jasno 10°C
Zítra Středa - polojasno 15°C
Úterý 19. 3. 2024
Svátek má Josef
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Soutěž na podobu tříkolejného železničního mostu začne za pár dní, očekává se účast až deseti týmů
Pohled na železniční most z náplavky Rašínova nábřeží. Foto: TSK hl. m. Prahy

Soutěž na podobu tříkolejného železničního mostu začne za pár dní, očekává se účast až deseti týmů

I když Správa železnic (SŽ) plánovala vypsat architektonickou soutěž na opravu železničního mostu mezi Smíchovem a Výtoní ještě v březnu, nakonec k tomu dojde nejdříve v druhé polovině dubna. Státní organizace odhaduje, že se přihlásí zhruba deset soutěžících.  

zeleznicni-most-nahled Ještě na začátku letošního roku se v médiích objevila informace, že soutěž bude vypsána v březnu. Stále k tomu však nedošlo. Jak server Pražský patriot informovala mluvčí SŽ Radka Pistoriusová, posun nastal v souvislosti se zapracováním požadavků jednotlivých členů na úpravu soutěžního zadání.

„Aktuálně je zadání porotou odsouhlaseno a čekáme na vydání takzvané doložky regulérnosti České komory architektů. Očekáváme její vydání v nejbližších dnech,“ uvedla Pistoriusová.

Soutěž podle ní bude respektovat památkovou ochranu, přizvanými členy týmu připravujícího zadání byli i zástupci Národního památkového ústavu, kteří aktivně sdělovali svá doporučení.

„Základním požadavkem zadání je zajištění překonání Vltavy třemi kolejemi a dodržení všech platných předpisů. Větší podrobnosti o zadání není možné sdělit před vypsáním soutěže,“ podotkla mluvčí.

Nicméně však prozradila, že soutěžící nebudou limitováni náklady, požadavky zadání mají směřovat ke kvalitnímu a technicky vyhovujícímu řešení přemostění.

Podle dřívějších vyjádření SŽ půjde v principu o soulad několika veřejných zájmů, z nichž jedním je památková ochrana mostu a druhým zajištění dopravní obslužnosti. Most je už řadu let na hraně své kapacity, proto je ostatně jednou z podmínek soutěže umístění třetí koleje.

Organizace podle ní prozatím předpokládá trvání soutěže do konce letošního roku, kdy by měl být vyhlášen vítěz. Vzhledem ke specifikám soutěže a požadavkům na odborné složení týmu se očekává účast do deseti týmů.

„Ale jde pouze o náš předpoklad a počet soutěžících neomezujeme jinak, než požadavky na odbornost,“ informovala Pistoriusová.

Začátek realizace podle ní závisí na projednání v rámci územního řízení. „Zvolili jsme cestu architektonické soutěže, jejímž výsledkem bude nejlepší řešení v rámci možností. A toto řešení bude snadněji přijatelné všemi stranami, včetně veřejnosti,“ dodala.

Loni SŽ požádala o sejmutí památkové ochrany, pod kterou je most od konce roku 2004. Udělala to kvůli nedostatečné kapacitě a havarijnímu stavu mostu.

Kloknerův ústav ČVUT doporučil stavbu odstranit a nahradit ji novým tříkolejným mostem. Ministerstvo kultury nicméně loni na jaře rozhodlo o nesejmutí památkové ochrany z mostu, což znamenalo ochranu před demolicí.

V červnu SŽ v médiích sdělila, že brzy vypíše soutěž na nový most, nicméně architekti budou muset ve svých návrzích zohlednit, že je most pod památkovou ochranou.

Pro zachování mostu je dlouhodobě i pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Ten již dříve ČTK řekl, že památkáři již souhlasili nejen s tím, že by se konstrukce rozšířila o třetí kolej, a to na severní straně, ale jsou i pro plán vytvořit na Výtoni novou železniční zastávku s přestupem na MHD. Vede tudy totiž  tramvajová trať s několika linkami.

Vedení hlavního města preferuje, aby třetí kolej pro zvýšení kapacity stála samostatně a současný most by se tak nemusel rozšiřovat. Třetí kolej na samostatné konstrukci je jednou ze zvažovaných koncepcí. Otázku uspořádání přemostění Vltavy pro převedení tří kolejí má za úkol vyřešit architektonická soutěž.  

Železniční most propojuje vltavské břehy v úrovni Výtoně. Byl zprovozněn v roce 1872 a měl jednu kolej. To postupně přestalo stačit, a tak na začátku 20. století došlo k výstavbě nového dvoukolejného mostu. 

Nikdy nebyl oficiálně pojmenovaný. Když byl v roce 1909 rekonstruován, říkalo se mu Most spojovací dráhy císaře Františka Josefa. S ohledem na politický vývoj ve 20. století je zřejmé, že tento název nemohl zůstat dlouho. Mostu se lidově říká železniční nebo vyšehradský, nicméně oficiální názvy to nejsou.

Most se tedy nikdy nedočkal pojmenování, ale bohužel ani řádné péče. V posledních letech sice byly opraveny chátrající lávky pro pěší, nicméně most samotný je nadále ve špatném stavu.


Autor: Jan Puci

Praha 6 získala dotaci na podporu škol

Včera v 09:30

Praha 6 získala dotaci z Operačního programu Jan Amos Komenský na realizaci projekt Místní akční plán vzdělávání Praha 6 – IV. Díky tomu může pokračovat v podpoře mateřských, základních a základních uměleckých škol a dalších partnerů, nadále rozvíjet spolupráci všech aktérů, zajistit aktualizaci...

Do finále soutěže Zlatý Ámos postoupily dvě učitelky z Prahy 4

17. března 2024 v 11:06

Prestižní celorepubliková soutěž o nejoblíbenějšího učitele Zlatý Ámos spěje do finále. Do finálové šestice se v letošním ročníku z Prahy probojovaly dvě učitelky a obě vyučují na školách ve čtvrté městské části.

V centru Prahy se demonstrovalo

16. března 2024 ve 20:34

Několik desítek lidí se v sobotu odpoledne sešlo na náměstí Jana Palacha v Praze 1 na demonstraci proti rasismu a fašismu. Po úvodních projevech na podporu uprchlíků se účastníci s transparenty a za skandování hesel vydali na pochod centrem hlavního města. Nejdřív šli k sídlu vládní ODS...

Zasedne Zastupitelstvo MČ Praha 4

16. března 2024 v 16:25

Deváté zasedání Zastupitelstva městské části Praha 4 se uskuteční ve středu 20. března od 15 hodin v zasedacím sále č. 301 v budově historické Nuselské radnice v Táborské ulici č.p. 500. Zasedání je veřejné.

Další články
Nahoru