
Soutěž na podobu opravy železničního mostu pod Vyšehradem bude vypsána asi v březnu
17. ledna 2021 11:01
„Předpokládáme, že soutěž bude vyhlášena letos v březnu letošního roku. Detaily zveřejníme společně s vyhlášením," uvedla mluvčí SŽ Radka Pistoriusová. Architektonická soutěž je tak nadále v přípravě, porota soutěže projednává zadání. V jeho návrhu je požadavek na respektování památkové ochrany.
„V principu tedy půjde o soulad několika veřejných zájmů, z nichž jedním je památková ochrana a druhým zajištění dopravní obslužnosti,“ sdělila již dříve serveru Pražský patriot Nela Friebová ze SŽ.
Loni organizace požádala o sejmutí památkové ochrany, pod kterou je most od konce roku 2004. Udělala to kvůli nedostatečné kapacitě a havarijnímu stavu mostu.
Kloknerův ústav ČVUT doporučil stavbu odstranit a nahradit ji novým tříkolejným mostem. Ministerstvo kultury nicméně loni na jaře rozhodlo o nesejmutí památkové ochrany z mostu, což znamenalo ochranu před demolicí.
V červnu SŽ v médiích sdělila, že brzy vypíše soutěž na nový most nový, nicméně architekti budou muset ve svých návrzích zohlednit, že je most pod památkovou ochrannou.
Pro zachování mostu je dlouhodobě i pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Ten ČTK řekl, že památkáři již souhlasili s tím, že by se konstrukce rozšířila o třetí kolej, a to na severní straně. Odsouhlasili podle něj také plán vytvořit na Výtoni novou železniční zastávku s přestupem na MHD. Vede totiž tudy tramvajová trať s několika linkami.
Vedení hlavního města preferuje, aby třetí kolej pro zvýšení kapacity stála samostatně a současný most by se tak nemusel rozšiřovat. „Třetí kolej na samostatné konstrukci je jednou ze zvažovaných koncepcí. Otázku uspořádání přemostění Vltavy pro převedení tří kolejí má však za úkol vyřešit architektonická soutěž,“ sdělila Friebová.
SŽ podle ní nadále zastává názor, že je fakticky nemožné opravit železniční most pro dlouhodobý provoz. Je to je podle ní podloženo několika posudky renomovaných odborných organizací zabývajících se danou problematikou.
„Posudky budou součástí zadání architektonické soutěže, aby se s nimi soutěžící mohli seznámit a pracovat s nimi,“ podotkla.
Železniční most propojuje vltavské břehy v úrovni Výtoně. Byl zprovozněn v roce 1872 a měl jednu kolej. To postupně přestalo stačit, a tak na začátku 20. století došlo k výstavbě nového dvoukolejného mostu.Nikdy nebyl oficiálně pojmenovaný. Když byl v roce 1909 rekonstruován, říkalo se mu Most spojovací dráhy císaře Františka Josefa. S ohledem na politický vývoj ve 20. století je zřejmé, že tento název nemohl zůstat dlouho. Mostu se lidově říká železniční nebo vyšehradský, nicméně oficiální názvy to nejsou.
Most se tedy nikdy nedočkal pojmenování, ale bohužel ani řádné péče. V posledních letech sice byly opraveny chátrající lávky pro pěší, nicméně most samotný je nadále ve špatném stavu.
Jelikož je na velmi frekventované trati, ukázalo se, že potřebuje být řešen nejen jeho bídný stav, ale i nedostačující kapacita.