Dnes Čtvrtek - obcasny-dest 15°C
Zítra Pátek - oblacno 20°C
Čtvrtek 28. 3. 2024
Svátek má Soňa
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Současné parkovací zóny staví středověké hradby mezi městskými částmi, říká místostarosta Prahy 4 Kovářík
Parkovací zóny v Praze. Ilustrační foto: archiv

Současné parkovací zóny staví středověké hradby mezi městskými částmi, říká místostarosta Prahy 4 Kovářík

Jaké jsou v Praze 4 dosavadní zkušenosti s letním omezením provozu v Táborské ulici a jejím okolí? Proč nakonec nedojde k zasypání tramvajového podjezdu v ulici Na Veselí? Jaký bude další vývoj zón placeného stání na „čtyřce“? Na tyto a další otázky odpovídá v rozhovoru pro server Pražský patriot 1. místostarosta čtvrté městské části Zdeněk Kovářík (ODS).  
mistostarosta-praha-4-kovarik-kovarik

Ing. Zdeněk Kovářík, místostarosta Prahy 4

Od začátku druhého červencového týdne se kvůli opravám vodovodů a plynového potrubí zhoršil průjezd Táborskou a okolními ulicemi. Jaké jsou dosavadní zkušenosti s tímto omezením?
Dosavadní zkušenosti s výrazným omezením provozu na ulici Táborské a v jejím okolí v souvislosti s opravami vodovodu, kanalizace a plynu nejsou překvapením. Zácpa, způsobená jediným jízdním pruhem každým směrem společným pro tramvaj, autobus i auta, je sice nepříjemná, ale všichni lidé z dolních Nuslí jsou pohodoví a snaží se vydržet.

Horší je zřejmě vrozená vlastnost jezdit po paměti, která vede k tomu, že bez ohledu na vyznačené objížďky řada řidičů hlava nehlava dojede až k místu zavření a musí se otáčet. Otáčení zejména v ulici Lounských působí obtíže místním lidem.

Lze ale shrnout, že zatím v situaci zavřeného propojení Táborské s ulicí Lounských a s ulicí Petra Rezka doprava MHD i auty sice s obtížemi, ale existuje. A do Nuslí i z nich se s trpělivostí dostaneme.

Proč nakonec nedojde k zasypání tramvajového podjezdu v ulici Na Veselí, jak město původně plánovalo?
K zasypání podjezdu Na Veselí, podjezdu pod ulicí 5. května, přijala Rada městské části Praha 4 zásadně nesouhlasné stanovisko ze tří důvodů. Jednak navrhovatel IPR (Institut plánování a rozvoje, pozn. aut.) nedodal dopady na komunikační síť a občany v širším okolí, zasaženém takovou změnou. Dále je zjevné, že křižovatka zatížené tří a tří pruhové komunikace, provedená navíc v poměrně prudkém kopci, znamená výrazný nárůst hluku a emisí.

Je to způsobeno zastavováním a rozjížděním v kopci a dlouhodobými kongescemi, které by taková křižovatka způsobila. A nutno také dodat, že počet obyvatel, kterým by bezbariérové křížení přineslo zlepšení v ulici Na Veselí, je nižší, než počet lidí, kterým by zhoršení stavu ulice 5. května a navazujících komunikací přineslo zhoršení životních podmínek.

Výhledově jsou v plánu i úpravy náměstí Hrdinů. V čem budou spočívat a jak může podobu ovlivnit sama Praha 4?
Na náměstí Hrdinů projednáváme v rámci rekonstrukce tramvajové trati změnu zastávek tak, aby přímo navazovaly na metro Pražského povstání a navíc byly maximálně společné i pro autobusy. Tím by se zvýšila atraktivita MHD a pohoda cestujících. Řešení to není nikterak jednoduché, ale věřím, že se nám co nesrozumitelnějším způsobem podaří najít shodu všech účastníků a výsledek pomůže hromadné dopravě i pěším a neuškodí ani autům a cyklistům.

Jak hodnotíte aktuální podobu parkovacích zón v Praze 4?
Stávající zóny placeného stání (ZPS) se svými pravidly a důrazem kladeným na restrikci považuji za nevhodný experiment v podmínkách normálního města. Rozumím jejich využití v Pražské památkové rezervaci, ale v normálním městě způsobují středověké hradby mezi jednotlivými městskými částmi, kladou překážky normálním návštěvám známých, rodiny i přátel, omezují domácí obsluhu řemeslníky, sociálními a jinými službami.

Ztěžují situaci drobných podnikatelů, živnostníků a obchodníků a ztěžují navštěvování zdravotnických, sociálních, školských, kulturních, sportovních i volnočasových zařízení, obchodů i úřadů. Přes skutečně značnou administrativní náročnost a cenu nepřináší žádná nová parkovací místa, naopak zřízení zón vždy znamená úbytek míst pro parkování.

Jaký bude další vývoj zón na „čtyřce“?
Přes výše uvedená negativa nám na Praze 4 nezbývá nic jiného než zóny rozšiřovat, protože ZPS vždy za svojí hranicí velmi rychle způsobí místní situaci natolik neúnosnou, že nezbývá nic jiného než pokračovat v rozšiřování. Tentokrát do zbylé části Podolí, další části Krče, staré části Braníka a zbylé části Michle. Dostaneme se tak až po Jižní spojku, kde vznikne nová hranice.

Současně jsme schválili požadavek začít připravovat skutečný CPS – celoměstský parkovací systém, který přestane kastovat lidi, bude umožňovat sice za peníze, ale všem Pražanům, pohybovat se po městě a bude také skutečně řešit budování nových parkovacích kapacit jak na okrajích města, tak na okrajích městských center, tak ve zcela neřešených sídlištích, kde je deficit místy také drastický.

Jedná Praha 4 o nějakých konkrétních změnách v MHD na území městské části?
Změny MHD se pravidelně projednávají každý rok, vždy na rok příští se dělají dílčí změny. Tentokrát požadujeme zkrácení intervalu na lince 121, zejména ve špičkách. Dále pak návrat krátkého bezbariérového přestupu ze spořilovské linky 135 na metro Roztyly a také doplnění jedné zastávky linky 134 směrem na Kavčí Hory na samém konci Milevské.

Zároveň nám Ropid (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy, pozn.aut.) představil výhled do roku 2029, který jsme však museli odmítnout. Nelze souhlasit s tím, aby budoucí metro Nové Dvory a obvodové centrum okolo této stanice nemělo jako součást tramvaj do Modřan přes Libuš. Ostatně tramvaj tam byla již dávno schválena i územním plánem.

Také nechceme komplikovat situaci na Budějovické návratem tramvaje, dokud nebude připravena a ve stavbě celá jižní tramvajová tangenta. Budeme chtít po vybudování tramvajové trati nahoru na Chodovec řešit autobusy na Spořilově jako celek. V neposlední řadě ani do budoucna neopustíme linky 134 a 193, které propojují zdravotní, sociální i obchodní síť Prahy 4 a slouží zejména starším spoluobčanům.

Jaké máte priority do druhé poloviny letošního roku pro práci ve vedení Prahy 4?
V oblasti dopravy je půl roku strašně krátká doba. Bude plná jednání a řešení dotazů a připomínek obyvatel Prahy 4. Musím se postarat o návrat k opravám chodníků a popostrčit město k opravám komunikací, počet děr je alarmující! Čeká nás pokračování větších oprav v Nuslích i na Vídeňské a všichni se, věřím, těšíme na Dvorecký most a metro D.

Příprava rozpočtu bude náročná. Skončila privatizace, a tím je velmi těžké uvolnit prostředky na investice, proto musíme velmi vážit, čemu dát přednost. Ale školy, senioři i naše prostředí jsou stálými prioritami. S kolegy musíme vylepšit úklid a péči o zeleň a dál rozvíjet naši krásnou část města.


Autor: puc

Na Štěrboholské spojce budou opravena svodidla

25. března 2024 v 06:58

V termínu od 28. března do 28. dubna bude na Štěrboholské spojce probíhat oprava svodidel a zábradlí mostní konstrukce přes Hostavický potok.

Výměna plynového potrubí na Lehovci a omezení dopravy v Kukelské

24. března 2024 v 07:47

V termínu od 6. dubna do 30. dubna bude postupně pro veškerý automobilový provoz i parkování uzavírána Kukelská ulice na Lehovci. Důvodem postupného uzavírání ve 3 fázích je výměna starého plynového potrubí, které vede ve vozovce.

Koncem března se mění vedení dopravy v Komořanské ulici

22. března 2024 v 09:35

Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) naplno obnoví po zimní přestávce práce na Komořanské ulici. V pondělí 25. března se změní aktuální vedení dopravy, a to s ohledem na postup stavebních prací. Spočívat bude v převodu automobilové dopravy ve směru do centra na novou komunikaci...

Další články
Nahoru