dnes
Čtvrtek - zatazeno
26°C
zítra
Pátek - obcasny-dest
24°C
pozítří
Sobota - oblacno
30°C
Šokující čísla: Je nejčastějším důvodem invalidity dospělých, je třetí nejčastější příčinou úmrtí, každý šestý člověk se s ní setká osobně, každého čtvrtého zasáhne před 65. narozeninami!
Klienti ERGO Aktiv. Foto: archiv

Šokující čísla: Je nejčastějším důvodem invalidity dospělých, je třetí nejčastější příčinou úmrtí, každý šestý člověk se s ní setká osobně, každého čtvrtého zasáhne před 65. narozeninami!

Mrtvice prostě není jen pro staré. „Průměrný věk našich klientů je 45 let. Nejmladšímu klientovi bylo 19 let, ale běžně u nás rehabilitují třicátníci a čtyřicátníci,“ říká vedoucí ergoterapeutka Veronika Slepičková z centra neurorehabilitace ERGO Aktiv, o.p.s.. Světový den mrtvice připadá na 29. října.

Naštěstí díky špičkové akutní lékařské péči výrazně přibývá pacientů, kteří mrtvici přežijí. Nicméně se potom musí s jejími následky potýkat často po celý zbytek života. Nejtěžší je vypořádat se s poměrně výraznou invaliditou, která se projevuje jak formou fyzických, tak kognitivních řečových nebo smyslových hendikepů.

„Ztráta nebo poruchy mobility, řečových funkcí, schopnosti orientace, změna psychiky (výkyvy nálad a chování) či časté deprese jsou jedny z nejhlavnějších příčin jisté izolace lidí po cévní mozkové příhodě,“ uvedla ergoterapeutka Veronika Slepičková, která se touto praxí zabývá přes pět let. „Nicméně mnohé z těchto poruch se dají alespoň zčásti díky cílené neurorehabilitaci napravit a pacienty naučit lepší soběstačnosti a samostatnosti,“ dodala.

Ta nejlepší zpráva na konec. Více jak 90 % případů by se dalo předejít preventivními opatřeními. Dle Evropské organizace pro mrtvici SAFE je právě prevence klíčem k dlouhověkosti bez následků. Mezi základní pilíře preventivních opatření patří bezesporu zdravý životní styl, pravidelné lékařské prohlídky zaměřené na kontrolu krevního tlaku, arytmie, dále pak hladiny cholesterolu a krevního cukru.

Jedním z klíčových faktorů zdravého životního stylu je život bez dlouhodobého stresu. Ale jak ho v současné hektické době omezit? Třeba cvičením jógy, čchi-kungu a dalších tradičních cvičení. Fakt, že například jóga snižuje koncentraci stresových hormonů v krvi, dokumentují četné vědecké výzkumy. Jeden z výzkumů prokázal, že i pouhá desetidenní změna životního stylu postavená na principech jógy, umí snižovat riziko výskytu kardiovaskulárních nemocí v průběhu 10 následujících let (měřeno na základě tzv. Framingham Risk Score). Další tipy, jak na dlouhodobý stres se dozvíte na www.reknistres.cz.


V Krči byla představena zrekonstruovaná klinicko-farmakologická jednotka

20. června 2019 ve 12:49

Pro zástupce farmaceutických společností a odborné veřejnosti byla v pondělí 17. června v Thomayerově nemocnici představena nově zrekonstruovaná Klinicko-farmakologická jednotka. Slavnostní otevření zahájil doc. MUDr. Zdeněk Beneš, CSc., ředitel nemocnice a vedoucí lékař jednotky MUDr. Jiří...

Co nás zaujalo? Tipy, které si zaslouží i vaši pozornost

19. června 2019 ve 12:53

Počasí se mění, trendy jsou proměnlivé a novinek neustále přibývá. Přinášíme inspiraci v podobě aktuálních trendů v módě, zdravém životním stylu, technologiích, ale i designu, které by vám neměli uniknout.

Další články
Nahoru