
Smlouva mezi firmou Rencar a DPP o reklamě je neplatná, rozhodl znovu soud
7. května 2025 15:52
Společnost Rencar se reklamního užívání majetku DPP soudně domáhala již od roku 2016, v roce 2019 přitom bylo poprvé rozhodnuto o zamítnutí žaloby, nicméně po zásahu vyšších soudů z důvodu procesních vad se věc v roce 2024 vrátila k soudu prvního stupně.
Obvodní soud pro Prahu 9 Soud opětovně posoudil smlouvu a označil ji za neplatnou. Podle rozhodnutí společnost, která se však může odvolat, nemá žádné právo k jakémukoliv reklamnímu užívání majetku podniku. Soud dále odmítl i další argumenty společnosti, která tvrdila, že jí právo mohlo vzniknout i jiným způsobem mimo písemnou smlouvu.
„Rozhodnutí potvrzuje dlouhodobou právní argumentaci DPP, že smlouva z 90. let je zcela neplatná a Rencar nemá právo umisťovat reklamu na majetek klienta,“ řekl Roman Kyral, právní zástupce DPP z AK Portos.
Rozhodnutí podle vedoucí odboru Obchod a Marketing DPP Josefa Voltra potvrzuje správnost dosavadního postupu DPP. „Tedy regulaci počtu reklamních ploch na svém majetku a jejich pronajímání pouze na základě otevřených výběrových řízeních, a to za jasných a přísných podmínek, které brání dřívějšímu nekontrolovanému reklamnímu smogu,“ uvedl.
Tento přístup podle něj navíc zvýšil příjmy DPP z reklamy o více než 200 milionů korun ročně. „Společnost Rencar v letech předcházejících vzniku sporů hradila DPP částky pouze v rozmezí 35 až 50 miliony korun ročně,“ dodal.
Kontrakt z roku 1997 se týkal práva pro Rencar provozovat reklamu v pražské MHD, celkem šlo o zhruba 130 000 reklamních ploch. Původně měla smlouva platit do roku 2031, od roku 2016 se však obě firmy o její platnost soudí a DPP mezitím v tendrech vybral jiné provozovatele reklamy.
„Soud má za to, že původní smlouva je neplatná," řekla po vynesení rozsudku soudkyně Andrea Höllgeová. Dodala, že důvodem je především neurčitost předmětu smlouvy, čímž mimo jiné argumentoval i advokát DPP.
V kontraktu byl podle něj předmět určen jen jako reklamní plochy bez jasné definice, takže od počátku nebylo jasné, jakého přesně majetku se kontrakt týkal. Protistrana pak argumentovala tím, že ve smlouvě bylo určeno, že se týká veškerého k reklamně určeného majetku v pražské MHD, což bylo podle advokáta Rencaru dostatečné určení.
Rencar v roce 1990 založil sám DPP, v roce 2001 většinu akcií koupila mezinárodní skupina JCDecaux. Nyní má podnik ve firmě jen menšinový podíl.