
Skončilo utěsňování průsaků do tunelu Blanka
19. ledna 2022 19:06
Blanka byla zkolaudována v polovině října 2019 po více než čtyřech letech od uvedení do provozu. Náklady na vybudování systému tří tunelů činily přes 40 miliard korun.
„Stejně jako u jiných tunelů, tak po dokončení tunelu nastanou průsaky a tunel se poté dotěsňuje. V Blance od roku 2015 probíhaly injektáže v různých částech tunelu. Hladina spodní vody se vždy posouvá a tlak vody jde do jiné části ostění tunelu, tak se musely práce posouvat dále. Teď se dá říct, že je zase Blanka těsná," řekl Scheinherr.
Zatékající voda může zkomplikovat bezpečnost provozu, kdy se na silnici tvoří louže, nebo může poškodit konstrukci. „Každý průsak znamená vymílání materiálu, ale to je záležitost na desetiletí, aby to vedlo ke skutečnému poškození," řekl Scheinherr.
V tunelu dělníci odstraňovali špachtlemi z dlaždic na zdech stopy po zatékající vodě a zároveň utěsňovali místa průsaků speciální pěnou.
„Materiálů, které se používají, je hodně, v tomto případě to je polyuretanová pěna. Je to chemický materiál, který je tekutý a pod tlakem se natlačí do vyvrtaných děr nebo předem připravených hadic. Pěna reaguje na styk s vodou a jakmile se s ní potká, nafoukne se a tím vytěsní prostor a zabrání vodě prostupovat do tunelu," řekl Šourek.
Pěna se dávala mezi membránovou hydroizolaci a takzvané definitivní ostění, které tvoří vnitřní stěnu tunelu. Membránová izolace je přidělána na primární ostění a může se časem poškodit. Tunel se totiž vlivem počasí a dalších okolností pohybuje, a při tom se může izolace poškodit. V místech poškození do tunelu zatéká.
Tunelový komplex Blanka se začal stavět v roce 2007. Jeho stavbu provázela řada problémů včetně tří propadů půdy. Ve zkušebním režimu zahájil provoz 19. září 2015 a zkolaudován byl až v roce 2019. Tvoří jej tři tunely, kterými denně projedou desítky tisíc vozidel.