Dnes Pátek - obcasny-dest 9°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 7°C
Pátek 19. 4. 2024
Svátek má Rostislav
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Skončila rekonstrukce spodní části Václavského náměstí, tramvajová kolej tam chybí
Úsměvy na tvářích členů vedení Prahy, pásku stihli přestřihnout týden před volbami. Foto: MHMP

Skončila rekonstrukce spodní části Václavského náměstí, tramvajová kolej tam chybí

Hlavní město dnes slavnostně ukončilo přibližně po bezmála dvou a půl letech první etapu revitalizace Václavského náměstí, která se týkala jeho spodní části. Na náměstí vznikla například nová stromořadí, fontána, zcela nový mobiliář nebo veškeré povrchy komunikací. Revitalizace stála metropoli celkem 347 milionů korun bez DPH. Informovali o tom dnes na místě zástupci vedení Prahy. Některé dokončovací práce se budou dělat ještě v následujících týdnech, kolaudace by se měla stihnout do konce roku. V lokalitě není slepá tramvajová kolej, jak vedení města zamýšlelo.

Hlavní město po více jak dvou letech dokončilo revitalizaci spodní části Václavského náměstí. Nově zde vznikla například dvě stromořadí, která obsahují celkem 42 lip evropských, nová fontána či mobiliář tvořený lavičkami, koši a stojany na kola.

„Z dosud poměrně zanedbaného náměstí v samotném centru Prahy se stal kvalitní městský bulvár, opravená část spodního náměstí konečně dostala takovou podobu, jakou si zaslouží,“ řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Vyměněny byly při revitalizaci veškeré povrchy komunikací, nově navržený design provazců v dlažbě přitom odkazuje na založení Nového města Pražského Karlem IV. Všechny kamenné dlažby a obklady zároveň pochází z českého těženého kamene.

„Nyní se naše zraky budou upínat ke koni a já doufám, že během dalších čtyř let dotáhneme rekonstrukci Václavského náměstí do konce i s tramvají na Vinohrady a k Hlavnímu nádraží,“ sdělil náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček (STAN).

„Jsem moc rád, že se nám podařilo změnit projekt tak, aby nebyly na Václavském náměstí vjezdy do podzemních garáží, ale přesunuly se do postranních uliček,“ sdělil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Celkově stály práce na spodní části náměstí 347 milionů korun bez DPH. Do budoucna byl také prostor připraven pro možné doplnění tramvajové trati. Tu sice náměstek Scheinherr prosadil dodatečně do projektu a mělo být realizováno již v rámci rekonstrukce, nicméně se proti vdanému stavebnímu povolení odvolali vlastníci některých budov na náměstí, což plány města zhatilo a případnou realizaci odsunulo do budoucna.

Do konce roku se zde budou i nadále uskutečňovat dokončující práce navazující na další etapu v horní části náměstí. Ta by měla stát přibližně 1,3 miliardy korun a začít v ideálním případě v příštím roce.

„Přestože jsme v průběhu realizace narazili na některé neočekávané změny a omezení či problémy působené pandemií, můžu za zhotovitele konstatovat, že se nám ve spolupráci s investorem, generálním projektantem a technickým dozorem podařilo všechny obtíže vyřešit a dosáhnout úspěšného dokončení této tak dlouho očekávané stavby. Rád bych také poděkoval všem našim zaměstnancům, kteří na této stavbě v posledních dvou a půl letech pracovali,“ sdělil generální ředitel společnosti HOCHTIEF CZ Tomáš Koranda.

V rámci dokončení prací na první etapě zde byla umístěna výstava „Václavák. Od koně k metru“, která je tematicky zaměřena nejen na historii a vznik náměstí, ale ve velkém se zaměřuje na dopravu ve všech formátech, které se zde v minulosti vyskytovaly.

„Václavské náměstí, lidově Václavák, nelze popsat jednoduše, pár slovy. Podle technické dokumentace je to veřejné prostranství, komunikace, ale to nevyjadřuje nic o tom, co se zde všechno odehrálo, co Václavák znamená pro Čechy, pro cizince, čím je zajímavý, proslulý a nezaměnitelný,“ sdělil autor a kurátor výstavy Ondřej Šefců. Výstavní panely prezentují například původní funkci náměstí a jeho podobu, historické změny, dopravní křižovatku ve 20. století, stavbu metra a tramvajové linky, archeologické nálezy, neuskutečněné projekty nebo současnost a budoucnost náměstí.

V dolní části náměstí u Můstku bude umístěna až do 5. října 2022, následně bude přemístěna do horní části náměstí k soše sv. Václava, a to až do 6. listopadu 2022. Výstava je volně přístupná pro veřejnost.


Autor: Jan Puci

Tragická nehoda na železnici

Včera ve 13:22

Mezi Stodůlkami a Jinonicemi ve čtvrtek ráno po deváté hodině srazil vlak člověka, který zraněním na místě podlehl. Provoz v uvedeném úseku trati zhruba dvě hodiny stál, cestující museli místo vlaku použít MHD či jiný způsob dopravy.

Do kolejiště ve stanici metra Flora spadl muž

Včera ve 13:17

Zhruba pětapadesátiletý cestující spadl ve čtvrtek dopoledne kolem půl desáté do kolejiště ve stanici metra Flora na lince A. Utrpěl zranění hlavy, byl převezen do nemocnice. Provoz metra mezi stanicemi Želivského a Náměstí Míru byl obnoven v 10:43 hodin.  

Provoz Škodova paláce bude v pátek omezen

17. dubna 2024 ve 13:34

V pátek 19. dubna odpoledne se v budově Magistrátu hl. m. Prahy, ve Škodově paláci v Praze 1, uskuteční evakuační cvičení, které bude trvat zhruba půl hodiny. Provoz Škodova paláce bude v tento den výrazně omezen a po dobu cvičení bude objekt zcela uzavřen.

Další články
Nahoru