Dnes Sobota - zatazeno 11°C
Zítra Neděle - skorojasno 9°C
Sobota 2. 11. 2024
Svátek má Památka zesnulých
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Skončila modernizace vysočanské stanice, vlaky z ní jezdí po třech kolejích
Vysočanská stanice po modernizaci. Foto: SŽ

Skončila modernizace vysočanské stanice, vlaky z ní jezdí po třech kolejích

Po rekonstrukci se znovu otevřela vlaková stanice Praha-Vysočany a tříkolejný úsek mezi stanicemi Praha-Vysočany a Mstětice. Vznikla i nová vlaková zastávka u stanice metra Rajská zahrada. Správa železnic tak zmodernizovala 15 kilometrů železniční sítě. Práce na opravě stanice Praha-Vysočany začaly na jaře 2020. Náklady stavby dosáhly 5,4 miliardy korun, více než tři miliardy byly z evropských fondů. Financování z národních zdrojů zajistil Státní fond dopravní infrastruktury. 

Dalších 15 kilometrů železniční sítě na území metropole a středních Čech získalo moderní parametry. Správa železnic vybudovala v rámci stavby mezi Prahou-Vysočany a Mstěticemi nejen kapacitní tříkolejný úsek, ale také novou vlakovou zastávku u stanice metra Rajská zahrada. Zásadně se pak změnila podoba vysočanské stanice.

Realizace stavby přinesla především modernizaci stanice Praha-Vysočany, jejíž původní nádražní budova se z historických důvodů nacházela uprostřed kolejiště. Přístup z podchodu byl pouze po schodech.

V nové podobě tvoří stanici tři nová nástupiště, která díky své výšce umožňují pohodlný nástup do vlaků. Pro přístup je možné použít dva prostorné podchody vybavené eskalátory a výtahy. Odbavení cestujících probíhá v nové nádražní budově, k dispozici mají také obchod a toalety.

Lepší komfort získali rovněž cestující ve stanici Praha-Horní Počernice, kde stávající ostrovní nástupiště doplnilo nové vnější u nádražní budovy. Ta prošla během stavby celkovou obnovou. Moderní nástupiště i zrekonstruovanou čekárnu má nyní také zastávka v Zelenči.    

Na souběhu tratí do Neratovic a Lysé nad Labem vznikl regulérní tříkolejný úsek. Jeho součástí je i zcela nová zastávka Praha-Rajská zahrada, která se otevřela pro veřejnost tuto neděli.

Stavba dále zahrnovala rekonstrukci železničního svršku a spodku, trakčního vedení a zabezpečovacího zařízení. Stavbaři vybudovali několik nových propustků a podchodů, které propojily oblasti dosud rozdělené železnicí.

Frekventovaný přejezd v Bystré ulici v Horních Počernicích byl nahrazen podjezdem. U stávajících mostů došlo v rámci stavebních úprav ke zvýšení průjezdné výšky komunikací a jejich rozšíření o chodníky. Nebezpečnému přecházení kolejí přes železniční trať ve Stoliňské ulici pak zamezí nový podjezd pro cyklostezku.

Zhotoviteli stavby byly společnosti Subterra (správce sdružení), OHLA ŽS, EUROVIA CS a Elektrizace železnic Praha. Projekt Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně) je spolufinancovaný Evropskou unií z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celkové investiční náklady dosáhly 5,4 miliardy korun bez DPH. Evropský příspěvek je ve výši 131 496 521 eur, tedy zhruba 3,2 miliardy korun. Financování z národních zdrojů zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.

Minulý týden se v Praze otevřela historická Fantova budova na Hlavním nádraží a v příštím roce projde modernizací také odbavovací hala. Přestavba čeká také Masarykovo a smíchovské nádraží. Přestavba smíchovské nádražní budovy bude podle SŽ stát odhadem 1,1 miliardy korun a měla by být dokončena mezi roky 2026 a 2028. Opravy železničních budov Správu železnic za letošní rok vyjdou na 1,6 miliardy korun.


Autor: puc

MHD a PID bude mít sváteční a prázdninový provoz

27. října 2024 v 08:37

Během státního svátku v pondělí 28. října pojedou linky PID podle nedělních jízdních řádů.

Další články
Nahoru