Skončila demolice tramvajové vozovny Hloubětín, stavba nové by měla začít příští rok
3. února 2020 11:44
„Demoliční práce v areálu vozovny v Hloubětíně byly dokončeny v souladu s harmonogramem do konce letošního ledna,“ informovala server Pražský patriot mluvčí pražského dopravního podniku (DPP) Aneta Řehková. Po odstřelu haly na konci loňského srpna bylo potřeba odvézt z areálu mnoho tun materiálu ze střechy, zdí a přístavků.
Vozovna Hloubětín v roce 2016
Areál je nyní je mimo provoz, kromě podúrovňového soustruhu a provozu vrátnice. Tramvaje z vozovny Hloubětín našly dočasné útočiště na odstavných kolejích v Hostivaři.
V letošním roce bude vypsána veřejná zakázka na zhotovitele I. etapy výstavby nové vozovny. V rámci této etapy dojde k vybudování a zprovoznění energocentra, které podnik využije pro napájení trakčního vedení přilehlé tramvajové trati a pro zásobování energiemi pro výstavbu návazných etap.
Další tři etapy jsou nyní v procesu stavebního řízení a zároveň probíhají projekční práce na dokumentaci pro provedení stavby. Vyhlášení veřejné zakázky na zhotovitele na tyto etapy je závislé na finalizaci samotné dokumentace pro provádění stavby, jejich vypsání předpokládá DPP až v průběhu příštího roku.
Kdy tak začne samotná stavba není jasné, nicméně předpokladem zůstává rok 2021. Ani dokončení zatím nelze stanovit, doba realizace bude vycházet z dokumentace pro provádění stavby, která se nyní zpracovává. Dříve hovořili zástupci DPP, že by se dokončení výstavby mohlo stihnout v roce 2022.
Plánované investiční náklady na celkovou přestavbu areálu činí 1,8 miliardy korun, z čehož zhruba 70 procent připadá na samotnou vozovnu a zbývající část tvoří související přestavba provozního zázemí dalších útvarů v areálu. Až 85 procent nákladů by mohlo být uhrazeno z prostředků Evropské unie.Nová vozovna
Nová vozovna Hloubětín bude mít kapacitu 73 vozů moderních tramvají 15T (ForCity). Dále bude možno využít i 9 venkovních stání. Nová vozovna je technicky navržena tak, aby umožňovala deponaci i údržbu těchto nových nízkopodlažních tramvají.
Plánovaná podoba vozovny. Vizualizace: Metroprojekt
Zatímco nyní v pražských tramvajových vozovnách probíhá kromě deponace tramvají na stejném místě také jejich údržba, výstavba nové vozovny umožní zřízení technologií pro údržbu a opravy plně nízkopodlažních tramvají v samostatné hale údržby, odděleně od deponace. Tento systém bude v Praze použit poprvé.
Uspoří se tím také spotřeba energie. „Stavebním rozdělením haly část využívanou pouze pro odstav vozů a část pro provádění údržby se významně zmenší prostor s nutností trvalého vytápění a osvětlení,“ upřesnila Řehková.
Vytápění areálu bude zajištěno pomocí tepelných čerpadel, k mytí tramvají bude využívána dešťová voda a pro zásobování areálu elektrickou energií bude zčásti využíváno fotovoltaických panelů na střeše nové haly.
Ne vše ve vozovně muselo jít k zemi, stávající a pouze modernizovaná bude hala denního ošetření z 90. let minulého století a také administrativní budova.