Škoda 706 RO, Karosa B 731, Ikarus 280 a další legendy. V centru uvidíte spanilou jízdu autobusů
2. června 2015 07:51
Průvod 17 autobusů, které během 90leté historie brázdily ulice hlavního města, vyjede v neděli 7. června v 10 hodin dopoledne z Václavského náměstí. Během hodiny se dostane přes Újezd, Smetanovo náměstí, Klárov a Pohořelec až na Hradčanské náměstí, odkud se autobusy rozjedou do garáží. Návštěvníci akce budou mít možnost si všechny exponáty vyfotografovat na Václavském náměstí, kde budou autobusy od 9 hodin ráno přistaveny.
„Autobusy zaujímaly v MHD vždy významné místo. Vypravením průvodu chceme dát možnost Pražanům jejich 90. výročí oslavit a vzdát hold všem autobusákům, kteří v Praze a okolí přepraví denně statisíce cestujících,“ řekl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel a předseda představenstva DPP.
V průvodu se představí legendy pražské autobusové dopravy jako Škoda 706 RO, Karosa B731, Ikarus 280, ale i nové modely, se kterými se obyvatelé a návštěvníci Prahy setkávají při každodenním cestování.
Průvod bude veden v trase Václavské náměstí (odjezd v 10 hodin) – Vodičkova – Lazarská – Spálená – Národní třída – Masarykovo nábřeží – Jiráskovo náměstí – Jiráskův most – Preslova – Elišky Peškové – náměstí Kinských – Újezd – Vítězná – most Legií – Smetanovo nábřeží – Křižovnická – náměstí Jana Palacha – Mánesův most – Klárov – Chotkova – Mariánské hradby – Jelení – Pohořelec – Loretánská – Hradčanské náměstí (příjezd do 11 hodin).
Vozy autobusového průvodu: Škoda 706 RO, Jelcz MEX 272, Karosa ŠM 11, Karosa B 731, Ikarus 280.08, Karosa B 741, Karosa – Renault 2070.23+24 City Bus, Karosa B 961, Karosa 2081.01 City Bus, Ikarus E91.AR, Karosa B 951, Iveco – Citelis 2076.10, IVECO – Crossway LE CITY 12,8.2461 (úprava ZTP), SOR BN 8,5, SOR NB 12, SOR NB 18, Solaris Urbino 8,9 LE.
Milníky v historii autobusové dopravy v Praze
7. března 1908 – zahájení experimentálního provozu na lince Malostranské náměstí – Pohořelec autobusem, prodloužené později přes Karlův most na Křižovnické náměstí.
17. listopadu 1909 – zrušení linky.
21. června 1925 – zahájení provozu první pravidelné autobusové lince Čechovo náměstí – Záběhlice.
1927 – malá kapacita zvyšována používáním autobusových vleků.
1932 – autobusy jsou prvním prostředkem, který zajišťuje městskou hromadnou dopravu i v noci.
1935 – první autobusy s dieselovým motorem.
1948 – v provozu 15 autobusových linek.
1951 – DPP zakoupil prvních 15 autobusů Škoda 706 RO s bezkapotovým provedemím karoserie (trambus).
říjen 1965 – první třídveřové autobusy zcela nové konstrukce Karosa ŠM-11.
16. ledna 1978 – začaly jezdit kloubové autobusy Ikarus – pomáhaly s dopravou do nových sídlišť.
1981 – DPP začíná nakupovat autobusy Karosa.
7. listopadu 1994 – zahájen provoz prvního nízkopodlažního autobusu.
20. října 1995 – první nízkopodlažní autobus Karosa-Renault City Bus.
18. dubna 2003 – první linka provozovaná malými nízkopodlažními autobusy – tzv. midibusy.
2014 – DPP provozuje 148 autobusových linek (z toho 15 nočních) o celkové délce 1 685,85 km.