dnes
Pondělí - jasno
1°C
zítra
Úterý - polojasno
1°C
pozítří
Středa - zatazeno
2°C
Skalický: Lanovka za stamiliony by řešila obsluhu motolské nemocnice lépe, než metro za miliardy
Jan Skalický (vlevo) při setkání s voliči. Foto: archiv

Skalický: Lanovka za stamiliony by řešila obsluhu motolské nemocnice lépe, než metro za miliardy

Kandidát hnutí Pro Prahu Jiří Skalický si se serverem Pražský patriot povídal o dopravě, které se hodně věnuje. Jaký je jeho názor na Dvorecký most, Radlickou radiálu a projekt vodní tramvaje? Proč je zastáncem myšlenky lanovky přes Prokopské údolí? „Lidé kritizující lanovku za 600 milion, která zlepšuje dostupnost motolské nemocnice, neřeší, že k tomuto zdravotnickému zařízení bylo postaveno metro za miliardy korun,“ říká.  

Jan Skalický

Je kandidátem na starostu Prahy 5 a předsedou dopravní komise politického hnutí Pro Prahu. Celou svoji profesní kariéru se věnuje dopravě, územnímu rozvoji měst a vodních cest.

V letech 2011 až 2013 působil ve funkci ředitele vodních cest ČR. Jeho cílem je pohnout s klíčovými projekty jako je Radlická radiála, Dvorecký most přes Vltavu, lanovka z Barrandova do Nových Butovic, dálniční známka pro Pražany apod.

Pražští zastupitelé v květnu schválili změnu územního plánu, která umožní zástavbu území od Lihovaru až po Smíchovské nádraží. Mají zde vzniknout bytové i kancelářské budovy, náměstí, pěší zóny, centrální park, parkoviště i autobusový terminál. Jak tento obrovský developerský projekt hodnotíte?
Jsem rád, že po dlouhé době se bude s tímto velmi zanedbaným územím pracovat. Úkolem města je dohlédnout, aby byla výstavba pro obyvatele zlepšením jejich života, ne naopak. Proto jednou z podmínek, kterou budeme hlídat. je že v oblasti musí vzniknout minimálně 600 parkovacích míst P+R. Dále na střeše P+R vznikne nádraží pro MHD, a tím bude umožněno revitalizovat území Na Knížecí. Velmi pečlivě budeme sledovat, aby nové město bylo průchozí i pro ostatní obyvatele a aby zde byl dostatek zeleně, která v oblasti zásadně chybí. V době stavby budeme požadovat, aby na odvoz sutě a dovoz materiálu byla využita železnice, a tím byl dopad na okolní život minimalizován.

V Jeremenkové by vznikl bezhlučný tramvajový pás

profil-j-skalicky-nahled V souvislosti s touto výstavbou se hovoří o Dvoreckém mostě. Zda ho má vůbec smysl stavět a zda na něj pustit jen MHD, nebo také auta. Jaký je váš názor?
Dvorecký most je zcela zásadní stavbou jak pro Prahu 5, tak pro další městské části okolo Vltavy. Dle mého názoru by se mělo jednat o plnohodnotný most, jelikož po otevření Blanky a v případě rozmělnění silniční dopravy na více mostů snížíme intenzitu dopravy, jelikož nebude vznikat tolik dopravy objíždějící Vltavu.

Podle kritiků mostu by se výrazně zhoršila úroveň v oblastech kolem Jeremenkovy ulice v Praze 4, zastánci zase hovoří o odlehčení velmi vytížené Modřanské ulice. Jsou i další místa v metropoli, které by most ovlivnil?
Most by pomohl zejména pobřežním komunikacím, jelikož by se zkrátilo propojení některých lokalit a nebylo by potřeba vše objíždět přes Prahu 2 nebo přes Barrandovský most. Ulici Jeremenkové by most mohl naopak pomoci, jelikož pak by bylo logické realizovat tramvajovou tangenciálu z Michle, přes Budějovickou až na Smíchov. V Jeremenkové by tak vznikl tramvajový pás, který dnes lze udělat téměř bezhlučný, a vznikl by pouze jeden jízdní pruh v každém směru, a tak by doprava zůstala povětšinou na Jižní spojce a Jeremenkovu by využíval jen místní tranzit.

Radlická radiála? Velmi důležitá stavba

jan-skalicky-clanek-2-nahled Prosazujete vnik parku Barrandov, který mají tvořit tři plynule na sebe navazující zóny. O tomto nápadu jsem nikdy neslyšel, možná proto, že nebydlím v této oblasti. Zkuste myšlenku stručně popsat pro ty, kteří o ní také slyší poprvé.
Park Barrandov jsem připravoval již v době, kdy jsem byl zastupitelem v letech 2006 až 2010. Bohužel za poslední čtyři roky s ním vedení radnice příliš nepohnulo. Jedná se o volnočasový park pro všechny generace, taková vylepšená Ladronka. Bude zde in-line dráha, dětská hřiště, cvičící prvky pro sportovce i pro seniory a mnoho dalších prvků. Díky přímé návaznosti na Prokopské údolí se podle mého stane Park Barrandov nejlepším místem pro aktivní odpočinek v Praze.

V probíhající kampani jste se vyjádřil, že byste v případě zvolení rád „pohnul" projektem Radlické radiály. Proč by se mělo zrovna „tlačit“ na tuto dopravní stavbu a jak byste chtěl posunu dosáhnout? Nejsou větší dopravní priority?
Řekl bych, že je to jedna ze tří priorit v oblasti dopravních staveb. Musí se urychleně řešit zatunelování ulice V Holešovičkách, kde se po otevření Blanky může zvýšit intenzita dopravy až o 40 tisíc vozidel denně. Nutné je dostavět velký Pražský okruh v oblasti od D1 po Běchovice. Radlická radiála je důležitá nejen pro obyvatele Prahy 5 (zejména ulice Plzeňská a Radlická), ale odlehčí například Břevnovu, kde bude tlak kvůli tranzitu z a do Blanky. Pokud bude existovat z Pražského okruhu kapacitní komunikace, nebudou se přetěžovat komunikace, které k tomu nejsou kapacitně vhodné. Díky přesunu dopravy na Radlickou radiálu bude možné humanizovat Plzeňskou ulici, kde je dnes problém s kriminalitou a je potřeba této oblasti pomoci.

Nové metro pojede mimo spádovou oblast nemocnice

lanovka-2-prokopak-nahled Kritici se vám snaží „omlátit o hlavu" nápad na lanovku přes Prokopské údolí. Proč jste začal o této myšlence po letech znovu hovořit? Jak nová lanovka pomohla dopravě v Praze?
Kritici si asi nepřečetli dost informací o celém projektu. Jinak nechápu, že pro mnohé není důležité, že pro občany sídliště Barrandov se zkrátí cesta MHD do „jejich“ nemocnice Motol na třetinu času. Jistě je nezanedbatelným aspektem, že v oblasti Prahy 13 je velké množství pracovních příležitostí, kterých u nás na sídlišti Barrandov mnoho nemáme. Pro mě je překvapivé, že ti, kteří kritizují lanovku za 600 milionů, která zlepšuje dostupnost nemocnice neřeší, že k nemocnici bylo zavedeno metro za mnoho miliard korun, které však jede zcela mimo spádovou oblast nemocnice, takže pokud budou pacienti využívat k cestě do nemocnice metro, budou přetěžovat metro v centru na přestupu. Město nemůže být obsluhováno jen pomocí radiálního spojení metrem, ale je vhodné doplňovat tangenciální propojení, které nejen zkracuje cestu, ale odlehčuje i těm přetíženým spojům. Lanovka byla již dříve projednávána s Ropidem a ten je připraven ji zapojit do systému PID. Jestli se někdo bojí výrazu lanovka, tak tomu říkejme vysutá tramvaj.

jan-skalicky-zofinske-forum-nahled Měla by fungovat v rámci Pražské integrované dopravy (PID), jako například přívozy, nebo by to měl být komerční projekt?
Byla by součástí PID. Kabiny by byly schopny přepravit až 550 lidí za hodinu a výrazně zkrátit dobu cestování.

V minulosti se hovořilo o lanovce na Dívčí hrady. Váš názor?
O té mám příliš málo informací a nechci ji posuzovat bez důkladné znalosti přepravních proudů v dané oblasti.

Jste zastáncem vodní tramvaje. Kudy by měla vést a máte rozpracované varianty?
Ano, vodní tramvaje by mohly být efektivním řešením, jak ulevit každodenním zácpám, zejména po vltavských nábřežích. Máme vytipováno 23 nových přístavišť, která budou navazovat na cyklostezky a další volnočasové aktivity. V přístavištích bude možno zakotvit, natankovat nebo odevzdat odpad.

Represe je až posledním krokem

Co se vám nedá upřít, je fakt, že se vám daří z obrovského množství kandidátů na pražské radnice vybočovat. Upozornil jste na sebe například několik sekund trvajícím videem s názvem „Mám rád naše psy, ne jejich hovna!" V něm říkáte, že chcete čisté chodníky. Jak toho chcete dosáhnout? Vždyť nezodpovědní pejskaři mohou být už dnes, když jsou přistiženi, pokutováni.
Represe je až posledním krokem, který by měl být využíván. Cesta ke zlepšení je ve třech bodech. Jedním je na problém stále ukazovat a občas k tomu použít i trochu šokující vyjádření, vím, že nebude 100 % lidí slušných, ale být ticho a tolerovat, to není můj styl. Druhou je obecně zlepšení údržby ulic a parků na Praze 5. V čistém prostředí, kde máte na každém rohu k dispozici sáček a koš na exkrementy. bude méně těch neslušných. A tím posledním, ale velmi významným, je, že budu tlačit na to, aby Městská policie přesunula svoji pozornost na obecnou bezpečnost na úkor dávání lístečků za parkování. Pokud budou policisté vidět mezi lidmi, pokud budou svého strážníka znát, bude se jim hůře ignorovat povinnost uklidit výkal. A pokud nic z toho nepomůže, pak tu teprve máme represe.


Další články
Nahoru