
Síť ESC získala za rok lidem zpět 104 milionů korun, bezplatná služba pomáhá v přeshraničních sporech
21. srpna 2021 17:40
Síť třiceti center zřizuje Evropská komise a třicet zúčastněných států, české centrum působí při České obchodní inspekci.
„Stávalo se, že cestující sice měli zákonné právo na vrácení zaplacené částky v případě zrušeného letu nebo zájezdu kvůli protiepidemickým opatřením, ale od zahraničních podnikatelů dostali pouze část peněz nebo vůbec nic. Případně jim byl nabídnut poukaz na použití v budoucnu, což mnozí spotřebitelé odmítali. Celé segmenty ekonomiky byly ve velkých finančních potížích, ale přesto se nám jako síti center dařilo mimosoudně vyjednat řešení v téměř 70 procent přeshraničních sporů souvisejících s koronavirovou krizí,“ popisuje Ondřej Tichota z ESC Česko.
Od března 2020 do března 2021 obdržela síť ESC 170 000 dotazů od spotřebitelů z celé Evropské unie, jejichž spotřebitelská práva byla porušena nebo kteří měli dotaz týkající se souvisejícího evropského práva. To bylo o 44 procent více než ve stejném období předchozího roku.

„Domluvené termíny hatilo nepříznivé počasí a jediný uskutečnitelný termín podnikatel nahlásil krátce předem, a tedy nebylo pro Čecha reálné se za hranice dostavit. Proto spotřebitel požádal o vrácení peněz, ale podnikatel přestal odpovídat na e-maily. Díky spolupráci českého a německého centra se podařilo vyjednat vrácení peněz s 30procentním storno poplatkem dle uzavřené smlouvy, protože poukaz zůstával dle německého práva dále platným a využitelným. Čech tak dostal zpět 70 procent původní ceny, tedy 467 eur, což bylo přes 12 000 korun,“ sdělil Ondřej Tichota.
Některé problémy se týkaly nedodání zboží, případně dodání jiných než objednaných produktů. Časté byly případy nákupů v takzvaných internetových galeriích, jejichž provozovatelé se zříkají odpovědnosti a tvrdí, že jsou jen zprostředkovateli nákupu od jiných prodejců, především z Číny. Další spory souvisely s nedoručením objednaných roušek a respirátorů či s dodáním nekvalitní dezinfekce a podobně.
„Mnozí spotřebitelé, především senioři, byli při dlouhodobém uzavření takzvaných kamenných obchodů nuceni poprvé nakoupit na internetu. Někteří se ovšem napálili a naletěli podvodníkům. Takoví nováčci, ač ve zralém věku, by se měli před prvním nákupem raději poradit s někým ze svých blízkých, kteří s nákupy online zkušenosti mají,“ doporučil Ondřej Tichota.Lidé se na ESC mohou obrátit při přeshraničních sporech. Centrum případ posoudí a postoupí partnerskému centru v zemi podnikatele, které podnikatele vyzve k mimosoudnímu řešení. Pokud se to nepodaří, odkazují centra na zjednodušené přeshraniční soudní nástroje dostupné v Evropské unii.