Dnes Pátek - obcasny-dest 9°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 8°C
Pátek 4. 10. 2024
Svátek má František
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Silničáři při opravě Barrandovského mostu poprvé v Česku užili speciální beton
Probíhající rekonstrukce Barrandovského mostu. Foto: TSK Praha

Silničáři při opravě Barrandovského mostu poprvé v Česku užili speciální beton

Při rekonstrukci pražského Barrandovského mostu silničáři poprvé v České republice použili speciální ultra vysokohodnotný beton (UHPC), který mostní konstrukci zajistí delší životnost, větší únosnost a zároveň ji lépe ochrání před zatékáním vody. ČTK to řekl místopředseda představenstva Technické správy komunikací (TSK) Josef Richtr. Na technologii ukládky UHPC betonu, který trval několik týdnů, spolupracovala TSK s ČVUT Fakultou stavební, firmou TBG Metrostav a stavební společností Freyssinet. Rekonstrukce mostu začala v pondělí 16. května a letošní etapa potrvá 110 dní.

„K použití tohoto speciálního betonu jsme společně se zhotovitelem, firmou Porr, přistoupili při hledání nejlepšího technického řešení pro vyrovnání nivelety Barrandovského mostu. Při frézování asfaltových vrstev vozovky mostu bylo objeveno místo obvyklé tloušťky vozovkového souvrství zhruba 15 centimetrů na některých místech až 32 centimetrů asfaltu. Těch 17 centimetrů asfaltu navíc, který velmi negativně přitěžuje most bylo, nutno něčím nahradit," řekl Richtr.

Speciální beton je schopen se dokonale spojit s betonem stávající konstrukce a společně tak zajistit ideální přenos zatížení mezi jednotlivými částmi konstrukce. Jeho extrémní pevnost umožňuje odolávat mnohem většímu zatížení ve srovnání s běžným betonem. „Díky tomu se zvýší únosnost a zatížitelnost mostu,“ řekl Richtr.

Příprava spojení starého a nového betonu se protáhla. Starý beton podle Richtra nevypadal na to, že by měl parametry pro dokonalé spojení.

„Nalezení uspokojivého řešení zabralo více než týden, práce také komplikovaly deště. Přísné dodržení technologických postupů zdrželo stavbu v řádech dnů," uvedl Richtr.

Pořizovací náklady jsou proti běžnému betonu vyšší, avšak do budoucna vydrží bez porušení několikanásobně déle, čímž sníží náklady na údržbu a oddálí budoucí rekonstrukci.

V současné chvíli TSK a Porr speciální beton používají v jižní části soumostí, následně jej použijí i na zbylých částech mostu.

V první fázi dělníci začali v květnu odstraňovat vozovku v jižní části jižního mostu a zbourali také nájezdovou rampu ze Strakonické ulice. Na jejím místě vzniká nová rampa. Auta po mostě jezdí v každém směru ve třech jízdních pruzích namísto běžných čtyř.

Barrandovský most z roku 1983 je součástí městského okruhu. Denně ho přejede na 140.000 aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze. Rekonstrukce stavby je rozložena do několika let a vždy potrvá jen část roku. Celkem vyjdou práce za všechny roky na 594,5 milionu korun.


Autor: ČTK

Pojištění elektromobilů nabízí specifické výhody

2. října 2024 ve 20:42

Kooperativa od začátku října nabízí nové pojištění, speciálně připravené pro elektromobily. Je určeno pro vozidla s pohonem čistě na elektřinu, ne tedy hybridy nebo plug-in hybridní vozidla a platí po celé Evropě.

Komentovaná jízda tramvají T3 Coupé

29. září 2024 v 07:49

Při příležitosti prvního výročí zahájení tramvajové trati na Dědinu se koná 2. října od 17 hodin dopravní exkurze – vyhlídková komentovaná jízda tramvají T3 Coupé.

Mlha? Nehrajte s ní závod! Je to soupeř, kterého nemůžete porazit

26. září 2024 ve 21:29

Mlha představuje pro řidiče výrazné riziko, především kvůli omezené viditelnosti a zkreslenému vnímání rychlosti i vzdálenosti jiných vozidel či překážek na silnici. „Mlžné prostředí zhoršuje orientaci řidičů, ti pak mohou neúmyslně přeceňovat své schopnosti. Zároveň dochází k zamlžení okolních...

Další články
Nahoru