
Sedmdesát nových městských autobusů objednal pražský dopravní podnik
13. ledna 2023 16:33
Nákup nových autobusů DPP realizuje v rámci uzavřené rámcové smlouvy, která mu umožňuje do února 2027 pořídit celkem až 253 dieselových vozidel: 100 kusů typu Standard, 10 vozů typu Standard+ a až 143 kloubových autobusů.
Dodavatele DPP vysoutěžil loni v únoru ve třech veřejných zakázkách dle jednotlivých typů vozidel. První autobusy Iveco si DPP objednal už loni v červenci, a to šest vozidel Iveco Crossway LE určených pro linku Airport Express a 15 kloubových Iveco Streetway. Tato vozidla by měla do Prahy dorazit postupně v průběhu prvního čtvrtletí letošního roku.
„Dodání všech 26 kloubových autobusů z nynější objednávky by mělo proběhnout nejpozději do konce letošního října, všech 44 standardních dvanáctimetrových autobusů by si DPP měl převzít pak o měsíc později, do konce listopadu,“ popsala Řehková.
Nová vozidla podle ní postupně nahradí zbývající autobusy s emisní normou EURO IV vyrobené v roce 2008, ale také nejstarší vozidla s emisní normou EURO V vyrobené v roce 2009, které jsou na hraně životnosti i Standardů kvality PID.„Nové autobusy nekupujeme z nějakého rozmaru, ale kvůli nezbytné obnově vozového parku. Je potřebné si uvědomit, že autobusům vyrobeným v roce 2008, které máme ve vozovém parku a stále provozujeme, bude letos 15 let, což je maximální stáří vozidel, které připouští Standardy kvality PID. Tato vozidla vyměníme za nová mezi prvními. Díky tomu budeme moct vyřadit z našeho vozového parku i z pravidelného provozu autobusy s nejnižší emisní normou EURO IV. V provozu nám s touto normou zůstanou pouze dvě specifická vozidla pro přepravu většího počtu invalidních vozíků, které nasazujeme na linku H1. Ze starších autobusů dále již jen v omezeném rozsahu vypravujeme šest autobusů v rámci takzvaného retroprovozu,“ uvedl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.
Část nahrazovaných vozidel si DPP ponechá zhruba do letošního září kvůli zajištění plánované náhradní autobusové dopravy za tramvaje během jarních a letních měsíců. Po odstavení vozidel z provozu DPP část z nich využije na náhradní díly, respektive je nabídne k odprodeji.DPP kromě nákupu nových běžných autobusů testuje rovněž elektrobusy nebo vozy poháněné vodíkem. Loni v lednu zahájil provoz prvního elektrobusu Škoda E'City 36 BB, který vyjel ze zastávky Želivského na lince 213. Zprovozněn byl také nový trolejbus z Palmovky do Miškovic a elektrifikace čeká také linku 119 z Veleslavína na Letiště Václava Havla v Ruzyni.