dnes
Čtvrtek - obcasny-dest
12°C
zítra
Pátek - obcasny-dest
9°C
pozítří
Sobota - polojasno
5°C
Pražský sport

Sedm rad, jak si co nejrychleji zlepšit fyzičku

Chcete se dostat do kondice, a to co nejrychleji? Poradíme vám, které sporty jsou pro nejlepší, po jakých více rostou svaly, a po kterých ztratíte tuk.

Český svaz aerobiku a fitness FISAF.cz patří mezi nejaktivnější sportovní svazy v ČR. Sdružuje na 80 sportovních klubů, 2 500 aktivních členů a každoročně pořádá přibližně 40 sportovních soutěží. Je nejstarší vzdělávací organizací v oblasti fitness vzdělávání a zaštiťuje celorepublikové osvětové projekty Děti na startu a Česko se hýbe. Více na www.fisaf.cz 

Pohyb každý den
„Nejsnazším a nejrychlejším způsobem, jak si zlepšit fyzičku, je rozhodně zařazení pravidelné fyzické aktivity do každodenního života. Zpočátku se může jednat o rychlou procházku v parku každý den 30 minut, postupně můžeme zařazovat další aktivity, které nás baví. To je totiž zásadní. Pokud pohyb není zábava, nemůže nikomu v pravidelném režimu dlouho vydržet,“ říká Jana Havrdová, prezidentka Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz.

Začněte rychlou chůzí
Pro zlepšení fyzičky je vhodné začít třebas i rychlou chůzí, jízdou na kole, perfektní je také plavání, bruslení, v zimě lyžování, nejlépe běžkování. A pak celá škála fitness aktivit a také běhání, které v posledních letech zažívá obrovský boom.

Nepřepalte start
Jak by měl postupovat naprostý začátečník? Čeho se vyvarovat a na co si dát pozor? Rozhodně se vyplatí nepřepálit start. Každý by měl vycházet z nějaké své sportovní zkušenosti, historie. Pokud se člověk opravdu dlouho nehýbal a k tomu má pár kil navíc, zcela jednoznačně se vyplatí konzultace s odborníky, a to jak s praktickým lékařem (kvůli zjištění případných rizik), tak s rozumným osobním trenérem.

Silové cvičení buduje svaly, vytrvalostní snižuje tuky
jana-havrdova-websize-nahled Řada lidí řeší, při jaké fyzické aktivitě narostou svaly, a při které ztratí tuk. „Obecně platí, že silové cvičení buduje svalovou hmotu, a vytrvalostní v tzv. aerobním pásmu – tedy takové, při kterém se nezadýcháme a jsme schopni stále normálně mluvit – pomáhá budovat vytrvalost a snižovat tukovou zásobu. Vše však zcela zásadně souvisí s vhodným stravováním. Svaly nerostou ze vzduchu, ani tuky se nepálí jen tak…“ upozorňuje Jana Havrdová, která také zaštiťuje osvětový projekt Česko se hýbe, v jehož rámci chce vést českou populaci ke zdravějšímu životnímu stylu.

Cvičte alespoň 30 minut 5× týdně
Jak často je během týdne nutné cvičit, aby došlo k efektivní změně? „Obecná doporučení, která už ovšem také mají své kritiky, představují 30 minut denně alespoň 5× v týdnu, 10 000 kroků denně. Z reálné praxe bych doporučila minimálně 2× týdně nějakou konkrétní aktivitu jako trénink a k tomu každý den dostatek kroků. Ideální stav je 4× až 5× v týdnu, ale aktivity by se měly střídat, tedy měli bychom jak běhat, tak i posilovat a protahovat se například prostřednictvím jógy,“ doporučuje odbornice.

U starších lidí jsou výsledky vidět dříve
Neházejte flintu do žita, ani pokud vám už není právě třicet nebo čtyřicet. Fyzička se dá takto zlepšit i po padesátce a navíc – podle celé řady výzkumů je právě u starší generace pozitivní vliv pravidelné fyzické aktivity okamžitě vidět. Jak fyzická, tak i psychická kondice aktivních lidí je nesrovnatelně lepší než u těch, kteří se nehýbou.

Nezapomeňte na zdravý jídelníček
Pokud se chcete dostat do formy, je zcela nezbytné upravit také jídelníček. „Bez kvalitních živin nebude ani naše tělo správně fungovat. Co jíme, je velmi důležité. Obecná doporučení se v poslední době rapidně odklánějí od redukce tuků a doporučují zásadní snížení obsahu sacharidů v našem jídelníčku, tedy jak klasického cukru, tak i většiny obilovin, zejména bílé pšeničné mouky,“ uzavírá Havrdová.


Kluziště na Letné funguje i o jarních prázdninách. Na Valentýna chystá speciální program

11. února 2019 v 16:16

Jednou z možností jak strávit příjemné chvíle o jarních, je určitě také návštěva kluziště na Letné. To je v provozu až do 24. února, tedy i v termínu pražských jarních prázdnin. Na den svatého Valentýna, na 14. února, je připraven speciální program – Valentýnské...

Praha 11: Tereza Šínová mistryní ČR v halovém pětiboji juniorek

11. února 2019 v 10:37

Talentovaná závodnice oddílu Atletika Jižní Město Tereza Elena Šínová se stala v sobotu 9. února mistryní ČR v halovém pětiboji v osobním rekordu 4.047 bodů.

Kluziště v Praze 8 budou v provozu do března

7. února 2019 ve 14:45

Kasárna Karlín, hřiště u ZŠ Glowackého, koupaliště Ládví – veřejná kluziště Prahy 8 se těší velkému zájmu a díky příznivým klimatickým podmínkám se bude bruslit i v březnu.

Praha 13: Veteráni si zahrají volejbal

6. února 2019 v 07:46

Stodůlecký veteránský volejbalový turnaj pořádá volejbalový oddíl Sokola Stodůlky v sobotu 20. února v tělocvičně ZŠ Bronzová

Okruh Na Vypichu je prodloužen

4. února 2019 v 18:24

Za hranice areálu na téměř 2 km prodloužili dnes organizátoři běžkařský okruh, který zájemci mohou užívat denně zdarma.

Pražský Pohár v běhu na lyžích

4. února 2019 v 08:07

Ve středu 6. února se na Vypichu koná intervalový závod pro všechny věkové kategorie. Start v 17 hodin, registrovat se můžete od 15 hodin.

Na Veronském náměstí se stále bruslí

28. ledna 2019 v 08:01

Od prosince je v provozu umělá ledová plocha v areálu školy Veronské náměstí v Praze 15.

V Praze 22 se běhá. Běžecká škola zdarma

24. ledna 2019 v 07:56

Zapojit se do Běžecké školy Prahy 22 můžete každé úterý v 18 hodin u kostela Všech svatých.

Další články
Nahoru