dnes
Středa - obcasny-dest
3°C
zítra
Čtvrtek - skorojasno
5°C
pozítří
Pátek - oblacno
11°C
Sdílené koloběžky lidé v Praze 2 nechtějí, ukázala anketa. Lime s kritikou nesouhlasí
Tradiční obrázek z centra města, koloběžka zaparkovaná uprostřed chodníku. Foto: JP

Sdílené koloběžky lidé v Praze 2 nechtějí, ukázala anketa. Lime s kritikou nesouhlasí

Obyvatelé Prahy 2 odmítli v radniční anketě fungování elektrokoloběžek na území městské části. Lidé na černo-zeleno-bílých koloběžkách společnosti Lime často jezdí rychle po chodnících nebo je odkládají na místech, kde překáží chodcům. Druhá městská část proto už před časem zakázala jejich provoz na svém území.

Anketu, která probíhala po celý červenec, vyhlásila „dvojka" v radničním měsíčníku Noviny Prahy 2, kde byl otištěn anketní kupon. Celkem od 1. do 31. července hlasovalo 396 lidí, kteří odpovídali na otázku, zda chtějí sdílené elektrokoloběžky v ulicích Prahy 2. Z tohoto počtu 306 hlasujících zakroužkovalo odpověď NE, 82 hlasovalo pro ANO, 8 hlasů bylo neplatných (nezakroužkována žádná odpověď).

„Jsme první městská část, která se ptá svých obyvatel na jejich názor ohledně sdílených elektrokoloběžek. Výsledek ankety není překvapením, z reakcí našich obyvatel vím, že mnohým vadí, když se elektrokoloběžky povalují na různých místech a jezdí se na nich po chodnících mezi chodci," uvedl místostarosta Jan Korseska (ODS), v jehož gesci je oblast dopravy.

„Věříme, že v 21. století nebude Praha 2 nastavovat politiku na základě ankety, v rámci které bylo nutné vystřihnout kupónek z papírových radničních novin a dojít s ním osobně k hlasovací urně na radnici. Tím je samozřejmě vysvětlena i nízká účast hlasujících. Pro srovnání, na našich koloběžkách se v Praze denně sveze několik tisícovek lidí, kterých se často ptáme prostřednictvím našich vlastních elektronických anket na zpětnou vazbu a podněty k vylepšení služby. Během týdne posbíráme zpětnou vazbu od tisícovek lidí,“ vyjádřil se k anketě provozní manažer Lime Ondřej Široký. Pokud se však společnost ptá především svých zákazníků, nedá se předpokládat, že ti budou sami od sebe navrhovat opatření, která budou vstřícná k chodcům, ale pro ně samotné budou znamenat omezení.

„Anketa byla od začátku zamýšlena jen jako stanovisko k tomu, co od počátku chceme. Nehodláme nikomu házet klacky pod nohy v jeho činnosti, ani tento podnikatelský záměr nesoudíme, jen chceme, aby byla dodržována pravidla daná legislativou,“ řekl Korseska. Městská část podle něj nicméně vezme výsledky ankety v potaz při dalších jednáních s firmou Lime.

Vedení Prahy 2 bude jednat s firmou Lime, zástupci magistrátu a městské policie o tom, jak zajistit urychlené odstraňování neoprávněně zaparkovaných koloběžek na území druhé městské části. Dále bude trvat na svém zásadním požadavku, kterým je doložení písemné dohody společnosti Lime se Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých České republiky (SONS ČR) o způsobu provozování s ohledem na jejich potřeby.

„S organizací pravidelně jednáme. Konzultujeme s ní, jakým způsobem vysvětlovat uživatelům služby Lime, jak mají službu používat, a dále na základě doporučení SONS upravujeme samotný provoz služby, tedy zejména zóny s omezeným parkováním. Jednáme také s nadací Světluška, se kterou pracujeme na možných způsobech podpory osob se zrakovým postižením,“ řekl manažer Lime Široký.

„Nám od zprovoznění služby na území Prahy 2 žádný takový dokument nepředložili, i když od začátku ví, že ho požadujeme,“ reagoval Korseska. Druhým dokumentem, který městská část chce vidět, je osvědčení od Ministerstva dopravy a Policie ČR, že sdílené elektrokoloběžky jsou technicky vybavené pro provoz na silnicích pro motorová vozidla. 

„Technický stav a způsobilost koloběžek k provozu po pozemních komunikacích konzultujeme s organizací BESIP a Policií ČR, se kterými rovněž pracujeme na dlouhodobých osvětových kampaních zaměřených na bezpečnou jízdu a správné parkování,“ sdělil za Lime Široký.

„Podle zákona koloběžka spadá do stejné kategorie jako jízdní kolo a dle platné evropské certifikace je schopna provozu po pozemních komunikacích. Provoz koloběžek na Praze 2 tedy respektuje místní úpravu,“ pokračoval.

„My máme především od městské policie zpětnou vazbu, že koloběžky z pohledu technického způsobilosti pro provoz na silnicích nevyhovují, proto ostatně trváme na tom dokumentu, který nám doposud nebyl předložen,“ řekl Korseska.

Přestože Praha 2 na svém území zakázala provoz koloběžek, zákaz není dodržován. Po magistrátu tak chce, aby nastavil závazná pravidla pro provoz sdílených elektrokoloběžek.

Hlavní město se už před prázdninami s firmou Lime domluvilo na pravidlech. Pro koloběžky vzniknou dva druhy zón, kdy v případě první se koloběžka vypne, pokud do ní řidič vjede. Druhé zóny budou zelené a budou vymezeny pro parkování koloběžek.

Černo-zeleno-bílé koloběžky začaly v Praze jezdit loni na konci září. V té době, krátce před volbami, podepsalo končící vedení metropole ve složení hnutí ANO, ČSSD a Trojkoalice memorandum o rozvoji služeb sdílených kol.

Společnosti Rekola, Velonet, HomePort a Lime se v memorandu přihlásily k řádnému a bezkonfliktnímu provozování služeb bikesharingu, zejména k motivování svých uživatel v odkládání kol (koloběžka je dle zákona chápána jako jízdní kolo, pozn. aut.) na místa, kde nebudou překážkou pro ostatní účastníky veřejného prostoru. Tento požadavek evidentně není mnohými uživateli koloběžek dodržován.

„Všechny body uvedené v memorandu Lime plní. Praha 2 – jako jediná městská část – si klade podmínky nad rámec tohoto memoranda a požaduje splnění dalších bodů. Tyto body se samozřejmě snažíme v maximální míře plnit, ačkoli jdou nad rámec samotného memoranda s hlavním městem Prahou,“ sdělil Ondřej Široký z Lime.

„Memorandum neřeší vůbec nic, město si v něm nestanovilo žádné podmínky a dohodlo ho bez účasti městských částí. Memorandum je o ničem, trochu s nadsázkou lze říci, že to byla pomsta odcházejících politiků z vedení Prahy. Město memorandem podpořilo soukromý byznys za nic, Pražané z toho mají v dotčených oblastech akorát problémy,“ řekl Korseska.

Provoz sdílených elektrokoloběžek není v současnosti v Praze 2 povolen. V praxi to znamená, že by na jejím území neměla být zaparkována ani jediná. Praxe je však úplně jiné, na chodnících a dalších veřejných prostranství na „dvojce“ denně parkují desítky koloběžek.


V univerzitní okupační stávce chtějí studenti pokračovat i v noci

Včera v 18:44

Univerzitní okupační stávka bude pokračovat i přes noc. Vedení fakulty studentům vzkázalo, že pokud budovu neopustí po desáté hodině, vyzve policii k jejich vyklizení. I navzdory tomuto varování však studenti plánují zůstat přes noc. Dohodli se na tom všichni účastníci okupační stávky na...

Praha 2: Společenské setkání k výročím boje proti komunismu na radnici

Včera ve 12:56

Praha 2 zve na společenské setkání k 30. výročí sametové revoluce i k 50. výročí sebeobětování Jana Palacha, které se koná ve čtvrtek 14. listopadu v 16 hodin ve výstavním prostoru ÚMČ Praha 2, náměstí Míru 20, 1. patro.

Náměstí v Komořanech ozdobí platany a okrasné třešně

11. listopadu 2019 v 17:13

Práce na revitalizaci náměstí v Komořanech pokračují podle předpokladů a závěrečnou tečkou I. etapy bude vysazení nových stromů – platanů, javorů, akátů a okrasných třešní.

Odhalení kamene zmizelého hrdinovi Marku Frauwirthovi

11. listopadu 2019 v 07:54

Mezi prvními popravenými 17. 11. 1939 v protektorátu byl právě dostudovaný inženýr Marek Frauwirth, který se v létě 1939 vrátil z rodného Slovenska do Prahy, zapojil se do odboje, studentského hnutí a mimo jiné umožnil útěk z protektorátu stovkám Židů a odbojářů, aby posléze sdílel s českými...

Den válečných veteránů uctí Praha 6

10. listopadu 2019 v 18:33

Zítra, 11. listopadu, si celý svět připomíná Den válečných veteránů. V tento den proběhne v Praze 6 za účasti Ondřeje Koláře, starosty Prahy 6 a Jakuba Stárka, místostarosty Šestky, pietní akt, který bude zahájen u Památníku československých vojáků, účastníků 2. sv. války na Vítězném...

Další články
Nahoru