Sdílená kola s Lítačkou jsou v Praze 6 využívána jen někde, radnice to chce změnit
17. dubna 2023 14:49
Každý majitel elektronické předplatní jízdenky pro Prahu může využít zdarma dvakrát denně prvních 15 minut jízdy na sdíleném kole provozovatelů Rekola a nextbike Czech Republic. Tento projekt, který je realizován na základě smlouvy s hlavním městem, loni zaznamenal přes půl milionu výpůjček.
Na území šesté městské části se výpůjčky koncentrují především kolem stanic metra Dejvická a Hradčanská. „Z dostupných dat je patrné, že u dalších stanic metra na území Prahy 6 je půjčování kol minimální. U Bořislavky, Veleslavína i Petřin chybí síť stanovišť. Nelze se pak divit, že například lidé ze sídlišť Červený Vrch nebo Petřiny službu nevyužívají. Potenciál by to mělo určitě i na Dědině. Kde ale nejsou stojany, nejsou logicky ani výpůjčky,“ sdělil Hrubeš.
Za městskou část se bude snažit zmíněné provozovatele přimět, aby u dotované služby v rámci Lítačky zvýšily počet stanovišť pro půjčování a vracení kol. První schůzka by se měla uskutečnit ještě v dubnu.
Podle Jana Střechy ze společnosti Rekola není rozšíření služby pouze o vyznačení nových stanovišť v aplikaci. „Jde o komplexnější úlohu, kdy potřebujeme myslet na kapacity zavážení a množství kol, která se nám v ulicích pohybují. Pokud bychom se náhle se současným počtem kol rozšířili na celé území Prahy, bude pokrytí tak řídké, že se služba stane nespolehlivou ve stávajících i nových oblastech. Proto se rozšiřujeme postupně podle počtu kol a také našich logistických kapacit,“ uvedl.„V pracovní skupině spolu s dalšími poskytovateli sdílených prostředků jednáme se všemi městskými částmi, proto počítáme i s jednáním na Praze 6,“ dodal.
Podle Dana Rambouska zastupujícího společnost nextbike Czech Republic je slabší pokrytí stanicemi nextbike na Praze 6 způsobeno nedostatečnou infrastrukturou „V lokalitě chybí pokrytí cyklostojany, které jsou premisou pro zřízení stanice nextbike. S panem radním se potkáme a velmi rádi probereme konkrétní možnosti řešení. Tím je ale opravdu pouze vybudování nových míst pro odkládání kol. Bez cyklostojanu nebo jiného řešení parkování kol ve veřejném prostoru nemůže vzniknout stanice nextbike,“ uvedl.
Jak uvedl pražský magistrát na přelomu ledna a února v tiskové zprávě, vyjednávání o zřízení nových míst pro odkládání sdílených dopravních prostředků v Praze jsou někdy velmi obtížná, ale sdílené kolo v rámci Benefitního programu PID Lítačka zdarma si lze zapůjčit či vrátit už u 53 stanic metra, což činí 87 procent všech stanic podzemky v Praze.Nicméně podle mapy loňského půjčování kol v rámci podporovaného programu, kterou zveřejnila organizace Ropid, v roce 2022 se například na území Vokovic, kde leží stanice metra Bořislavka a Nádraží Veleslavín, uskutečnily jen tři výpůjčky sdíleného kola.