Rychlé čluny a skútry budou možná muset v Praze zpomalit
29. ledna 2016 11:57
„Zatím je to v rovině jednání, žádné rozhodnutí přijato nebylo," uvedla Němcová s tím, že případné omezení by se řešilo dopravním značením, které funguje podobně jako na silnicích. Loni v listopadu měli možnost se k návrhu vyjádřit jak příznivci, tak i odpůrci navrhované změny. Podle Němcové by přitom případné omezení plavby mělo v ideálním případě začít platit na jaře, kdy se provoz na řeku začne ve větších počtech vracet.
Podle sportovního ředitele Českého olympijského výboru (ČOV) Martina Doktora, který je jedním z kritiků současného stavu, se bezohlednost řidičů motorových člunů vůči ostatním plavidlům citelně zvýšila od loňského dubna, kdy se vyhláškou výrazně rozšířila možnost jízdy na tuzemských řekách bez rychlostního omezení.
„Podnět na omezení rychlosti ze Smíchova k modřanskému jezu, který ČOV předal plavební správě, vycházel ze stížností svazů kanoistů a veslařů a dračích lodí," doplnil Doktor.
Kromě ČOV se na plavební správu s podnětem na omezení rychlosti vozidel obrátila podle Němcové i policie a Sdružení pražských plavidel. „Pokud omezení rychlosti projde, může významně poškodit prodejce lodí a lodního příslušenství," reagoval v tiskovém prohlášení předseda Asociace lodního průmyslu (APL) Petr Novotný.
„Uvedený úsek Vltavy je místem, kde sídlí řada firem, prodávajících lodě a příslušenství, k tomu je zde mnoho přístavišť, marin a klubů vodního motorismu,“ dodal.
Omezení má fakticky zakázat jízdu motorových lodí ve skluzu, tedy rychlou jízdu, kdy loď po hladině klouže a nařizuje jízdu v takzvaném výtlačném režimu, kdy je příď lodi ponořená ve vodě. Na rozdíl od měření rychlosti na silnicích je totiž velmi náročné změřit rychlost projíždějící lodě, uvedené opatření tak funguje jako nejefektivnější prvek regulace.
Podle svazu výrobců by to ale znamenalo podstatný zásah do provozu motorových lodí, pro řadu majitelů prakticky totožný s úplným zákazem plavby. „Moderní rekreační lodě jsou konstruovány pro plavbu ve skluzu, mají širokou plochou záď, a zejména lehčí lodě jdou do skluzu již při rychlostech okolo 10 až 15 kilometrů za hodinu. Plout ve výtlaku pro ně znamená plout rychlostí maximálně pět až osm kilometrů za hodinu, což je naprosto bezdůvodně a zbytečně pomalé," reagoval APL. Proti omezení rychlosti se kromě APL postavil například Český svazu jachtingu.
Podle Němcové ale není cílem plavbu motorových lodí v Praze zakazovat, ale pouze omezit rychlost na úseku, kde je to z bezpečnostních důvodů nejvhodnější. Tím právě úsek u pražských Modřan a Podolí podle ČOV je, neboť během slunečných letních dnů není výjimkou, když se na řece nachází stovky veslařů a kanoistů, z velké části dětí. Na jiných místech v ČR v současnosti plavební správa podobné omezení plavby nezvažuje.