ŘSD vykoupilo přes 85 procent pozemků na úsek Pražského okruhu od Běchovic
26. července 2023 09:17
Pozemky podle ředitele ŘSD Radka Mátla vykupují od získání právní moci územního rozhodnutí loni v červnu. „V první vlně jsme vykoupili 75 procent z celkového počtu," řekl. Nyní je to 85 procent. Podle Rýdla je někdy problematické se spojit s vlastníky pozemků, třeba kvůli jejich dlouhodobému pobytu v zahraničí. Dalším krokem může být vyvlastnění pozemků, což je podle Rýdla prodej pozemku bez právního souhlasu majitele.
Ekologické kompenzace jsou podle Jiřího Francka ze společnosti NaturaServis ze 75 procent hotové. Podle něj měly být hotové příští rok, budou se ale snažit práce dokončit už letos. „V oblasti nivy nad Počernickým rybníkem jsme vrátili Rokytku do přirozeného meandrovitého koryta a vytvořili sadu tůní, které jsou nezbytné pro přirozený rozvoj fauny i flóry v dané oblasti," řekl. Podle Rýdla budou ekologické kompenzace stát jednotky milionů korun.
Zásahy do přírody ŘSD kompenzuje předtím, než získalo stavební povolení na výstavbu jihovýchodní části Pražského okruhu. „Snažíme se urychlit proces, dělat paralelně to, co už můžeme. Takže nečekáme, až budeme mít stavební povolení, až se rozběhne stavba," řekl Rýdl. Stavba by měla začít v příštím roce, první úseky by měly být dokončené v roce 2027.
Jihovýchodní oblouk Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1 je podle Rýdla klíčová dálniční část, která nově propojí dálnice ze severu a z východu. „A jelikož na jihozápadě Pražský okruh funguje až na západ, tak propojí i ostatní dálnice na západě s D1," řekl. Měla by také ulevit Štěrboholské radiále a Jižní spojce. Cenu stavby ŘSD podle Rýdla odhaduje nyní na 15 až 20 miliard korun.
Část okruhu mezi Běchovicemi a D1 má měřit 12,6 kilometru. Územní rozhodnutí vydal v polovině roku 2020 stavební úřad Prahy 22 a loni v červnu ho pravomocně potvrdil jihočeský krajský úřad, který ho řešil po podání námitek, podle kterých byl pražský magistrát při rozhodování podjatý.
Vnější okruh kolem Prahy má po dokončení měřit asi 83 kilometrů, v současnosti je v provozu zhruba polovina. Kromě jihovýchodní části chybí také severní úsek od Ruzyně přes Suchdol a Březiněves až do Satalic. Nyní je před fází posouzení vlivu na životní prostředí EIA.