dnes
Neděle - zatazeno
18°C
zítra
Pondělí - prehanky-dest
21°C
pozítří
Úterý - prehanky-dest
23°C
Chceme se v životě už jen bavit, vysvětluje návrat kapely Master´s Hammer ke koncertům její lídr František Štorm
Lídr blackmetalové kapely Master´s Hammer František Štorm (vlevo). Foto (5x): Petr Šváb

Chceme se v životě už jen bavit, vysvětluje návrat kapely Master´s Hammer ke koncertům její lídr František Štorm

Rozhovor s Františkem Štormem, výtvarníkem a lídrem kultovní blackmetalové kapely Master´s Hammer nejen o novém albu Fascinátor připravil pro server básník a spisovatel Viki Shock. „Impulsem k návratu na podium byl hlas fanoušků a naše zábava, chceme se v životě už jen bavit," prozradil v rozhovoru Štorm.  

V loňském roce se kapela Master´s Hammer po dlouhé době vrátila ke koncertní činnosti. Kdy jste před pauzou hráli naposled a co bylo impulsem k návratu na koncertní pódia? Souviselo to s výročím třiceti let od založení kapely?
Já jsem odehrál v letech 2015 a 16 asi deset koncertů s Mortal Cabinetem, což bylo pěkné zahřátí k návratu k vlastní kapele. Třicet let je náhoda, jako každé výročí. Na ty koncerty v raných devadesátkách si dobře pamatuje Silenthell, ten má paměť jako slon, já jsem děsně chlastal a fetoval, takže mám okno. Tím impulsem k návratu na podium byl hlas fanoušků a naše zábava, chceme se v životě už jen bavit. Po mnoha letech jsem konečně pochopil, že ten kultovní status je bábovička, kterou si postavili fans a že já do ní nebudu kopat, naopak, chránit a opečovávat a přitom pomalu, ale jistě kazit náladu těm „pravověrným“.
 
storm4 Během koncertní šňůry vznikl materiál na nové album Fascinátor, které jste koncem února pokřtili v Ostravě. Některé skladby z této novinky (např. Linkola) mi rozšířily obzory. Neznal jsem Penttiho Linkolu, ba ani Pete Burnse. S panem Linkolou jsem si pak přečetl jeden rozhovor a myslím, že tvůj text o něm docela vtipně vystihuje filosofii tohoto misantropa. Jak si na něj vlastně přišel a jaké bylo turné po Finsku?
Obdivuju Linkolu už od půlky 90. let, kdy jsem objevil nějaký novinový článek o něm, okamžitě mě to začalo zajímat, tyhle katastrofický vize a eschatologický hekatomby, to je moje. Když jsme pak hráli v Helsinkách, tak se ukázalo, že ty fanynky, co nám dělaly ty bafometky na podiu, Linkolu přímo zbožňujou, museli jsme pak s nima chlastat na hotelu až do rána a bavili jsme se citátama z jeho myšlenek. Tu písničku jsem napsal vlastně pro ně, proto je tam taková ta něžná lyrická pasáž uprostřed.
 
Pete Burns (o němž zpíváš v songu Exhumace) byl, jak jsem se dočetl, kdysi hudebník, než se stal celebritou se zrůdnou vizáží zničenou plastickými operacemi a nejasnou sexuální orientací. Poslouchal si někdy jeho tvorbu nebo tě upoutal hlavně jeho strašlivý zjev?
Samozřejmě kapelu Dead or Alive miluju jako všechny úchylný sračky světa, mají dohromady vlastně jen jeden hit, na nějž naše „Exhumace" volně navazuje. Zpěvák Pete Burns je zajímavej tím, že byl závislej na plastickejch operacích a já tyhle krajnosti obdivuju. Obecně mám rád vyšinutý osobnosti, který se nebojí svou jinakost zábavně prezentovat, nejsou konformní a patolízalský, což nás všechny může inspirovat.
 
storm-2 Je o Tobě známo, že část roku trávíš v Indii, kde také vznikají některé tvé texty. Jak je to s písní Krokodil, kterou jsi napsal v tamní oblasti Goa? Je text o zfetované a krokodýlem usmrcené a zpola sežrané mladé turistce inspirován skutečnou událostí či je to jen básnická licence?
Krokodil je v podstatě blbě uvařený piko, co prodávaj rusáci na těch zkurvenejch technofestivalech v severní Goe, ale teď už i v jižní. Způsobuje děsnej rozklad tkáně, takže to vypadá, jako když tě pokouše krokodýl (odtud název písně). Jeden můj kámoš z domorodců mi ukazoval strašný rány na rukou a na nohou poté, co si to dal omylem. Ta píseň je obecně proti tvrdejm drogám, hlavní postavu turistky jsem si do textu dosadil z osobních pohnutek, a taky aby to bylo dramatický, že.
 
V Indii jsi napsal také další text k písni Ve věži ticha. Zde se jedná spíše o lovecraftovský motiv či fantazii, nemýlím-li se? Mimochodem Sebrané spisy H. P. Lovecrafta, které jsi krásně ilustroval, jsou již u konce, nebo ještě něco přibude, třeba jeho básnická sbírka Houby z Yuggothu? 
Ve věži ticha je čistě faktografickej text, do slova a do písmene, na základě alarmujícího novinovýho článku – umíraj supi, takže government staví za peníze daňovejch poplatníků voliéry pro chov těchto půvabných mrchožroutů. To bych zavedl všude. V textu není nic složitýho ani vymyšlenýho, kromě postavy pozorovatele, což jsem já na tom obraze co je na zadní straně desky. Lovecrafta jsem ilustroval jako kompletní prosaické spisy a pokud vím nic dalšího nakladatelství nechystá.
 
Ve skladbě Satanská nekrofilní porna je v jednom okamžiku slyšet jakýsi pád čehosi na zem, snad hrnku. To byl záměr?
Při zpívání na mikrofon se hodně hejbu a já měl rozpitý nějaký červený víno, sklenička stála na stole, já jí smet rukou na zem, a mikrák je holt citlivej „nojman“, tak se to nahrálo, a mě se ten zvuk zdál pak zajímavej a já jsem obecně línej cokoli retušovat a zastřihávat v DAW. Bručení kytar, bordel od pražců, nějaký to vazbení, když to neni otravný, ponecháváme.
 
Motiv textu Astrální dvojníci mi připomněl povídku Gustava Merinka, v níž člověk, který je na světě nula, je v astrálu král, a naopak. Byl jsi inspirován Meyrinkem nebo jsi měl jiný inspirační zdroj, autentičtější?
Můj inspirační zdroj je hladina rybníka s netopýrama, což mám tady před barákem, o jednom západu slunce jsem si dal takovej landšaft-psychoorgasmus, že jsem to musel nějak sepsat.
 
storm3 V Master´s Hamer jsi textařem, skladatelem, zpěvákem a kytaristou. Jak je to s Necrocokem? Původně hrál v kapele na kytaru, ale když se podívám na booklety alb po roce 2009, nikde tam u něj kytaru nevidím, jen „nemocné“ melodie a vokály. Jsi nyní tedy jediným kytaristou skupiny? A kdo hraje na klávesové nástroje?
V Master´s Hamer jsou tři kytaristi – Blackosh, já a Ramus (basa spadá taky mezi kytarové nástroje). Klávesy hraju různě, hlavně samozřejmě z midi, na koncertě máme playbacky, teď mám ale zbrusu novej analogovej synťák, kterej má rád, když na něj hraju růčo – bez midi, on pak vydá krásný šťavnatý zvuky. S Necrocockem se to má tak, že dotvoří a vyšperkuje svým geniálním quasitenorem a harmoniema hotovou věc, která se pod jeho vrstvičkou sladké polevy změní k nepoznání.
  
Vím, že koncertujete hlavně v cizině, ale jak to vypadá s koncerty v České republice?
Koncerty dělá Tom Fiala z Obscure, volí termíny a lokality tak, abychom nehráli moc často. Letos to budou v Česku dva fesťáky v létě a na zimu si dáme pauzu na nějaký to komponování.
 
Na tvém webu http://frantisekstorm.com/ jsem zjistil, že po knize typografických esejů ti předloni vyšla další, tentokrát deníkový bilderwanderbuch Ermina Bar Monolog. Jedná se o bibliofilii, čemuž odpovídá i cena 3200 korun. Nechystáš méně opulentní verzi pro prostý lid, která by byla cenově dostupnější?
Nechci dělat sám nakladatelský knížky, to je děsně náročný produkčně, ale krátkej text s ilustracema v malým nákladu mě baví hodně, to se nedá udělat jinak než jako autorská knížka, za tu cenu to pro mě byl čistej prodělek vzhledem k tý práci, s bídou to pokrylo materiál.
 
koncert-metal V loňském roce nakladatelství Host vydalo Nekonečný diář, v němž se sešly tvé ilustrace s básněmi J.H. Krchovského. Kterou další knihu budeš v nejbližší době ilustrovat?
Dělal jsem vloni Draculu pro Argo, a oni se konečně uráčili to vydat letos, ale zatím to nikde nevidím. Měl bych dělat další takovou malou věc, ale to já dopředu neříkám.
 
Jak to vypadá s tvými výstavami? Nechystáš nějakou v Praze a učíš ještě na UMPRUM?
Neučím. Letos chystám malou výstavu v rámci brněnského Bienále, pak mám něco slíbeného na příští rok. Prozradím, až to bude potvrzený.
 
Co teď připravuješ za projekty? Nějaký hudební odskok třeba jako byl před lety Airbrusher či nedávno Mortal Cabinet?
Já pořád něco připravuju. Upřesním, až to bude hotový. Mimochodem na Airbrushera i Šlágry se ptá stále víc lidí, hlavně venku… Co se týče Mortal Cabinetu, tak já osobně jsem strašně vděčnej za tu zkušenost, ani ne tak hudebně, ale seznámil jsem se při tom se spoustou zajímavejch lidí. Nejcennější na tý nevkusný hudbě je totiž sbližování vzácnejch charakterů, který by se jinak nikdy nepotkali.

Internetové stránky blackmetalové kapely Master´s Hammer jsou zde: http://www.mastershammer.com/


Hana Urbanová: In memoriam

Včera v 07:51

Letos v březnu uplynulo pět let od smrti Hany Urbanové, malířky, grafičky a pedagožky, která více než 30 let působila v Základní umělecké škole na Proseku. Výstavou v Galerii 9 od 26. června do 19. července chce devátá městská část připomenout její pozoruhodné dílo i oživit vzpomínky na její...

Pod sokolskými prapory. Začne výstava na Kampě

Včera v 07:17

V úterý 26. června začne před lichtenštejnským palácem na Kampě výstava Pod sokolskými prapory.

Barokní opera tří skladatelů poprvé v jediném večeru

20. června 2018 v 09:21

Orchestr Musica Florea připravil ve spolupráci se souborem Hartig Ensemble – Tance a balety tří staletí a francouzským režisérem Lorenzem Charoyem premiéru barokní opery Muzio Scevola. Jde o dílo unikátní v několika ohledech a cesta k jeho rekonstrukci byla plná náhod. 

Dnes: poslední koncert z cyklu Hudba na hradbách

19. června 2018 v 07:23

Celkem šest koncertů v prvním pololetí letošního roku připravila na Bastionu v Praze 2 radnice druhé městské části. Koncerty připravuje zdarma.

Kniha o náměstí Míru pokřtěna

18. června 2018 v 10:07

Kniha, plná detailů nejen o náměstí Míru, ale také o osudech lidí s tímto místem spojených, doplněná bohatou obrazovou dokumentací dobovou i současnou, vyšla pod záštitou Jany Černochové, která ji společně s autorem Milanem Polákem – jedním z autorů, a otcem Stanislavem, farářem sv. Ludmily...

Absolventi a pedagogové výtvarného oboru ZUŠ Klapkova v Galerii 9

15. června 2018 v 07:23

65. let ZUŠ Klapkova – výstava v Galerii 9 do 21. června. Umění s sebou i do „základní” školy přináší něco metodologicky těžce uchopitelného. Společný prostor tvoření, kde nelze s jistotou tvrdit, kdo se od koho učí, nám umožňuje zkoumat a znovu vytvářet nejen formy umění, ale...

Výstava: Jaké změny čekají dolní část Vinohradské?

14. června 2018 v 10:57

Firma HB Reavis představuje na radnici druhé městské části projekt, který má vyrůst na Vinohradské 8.

Další články
Nahoru