Rozhoduje se o světelné závoře mezi Bohnicemi a Trojou, opatření by mohlo fungovat od jara
13. ledna 2020 09:23
Radní Prahy 8 se již na začátku prosince jednohlasně usnesli, že nesouhlasí se stavbou regulačního semaforu z Bohnic do Troji. Obávají se totiž nárůstu dopravní zátěže na komunikaci Lodžská a K Pazderkám a vytvoření neúnosné dopravní zátěže v ulicích Čimická, Zenklova a V Holešovičkách. Navržené opatření podle nich navíc nerespektuje princip proporcionality a upřednostňuje jednu skupinu obyvatel na úkor druhých.
„Lze předpokládat, že individuální automobilová doprava, která je v současnosti rozptýlená, se při instalaci světelné závory přesune do dopravně neregulovaných ulic a způsobí dopravní komplikace na jiných místech na území Prahy 8. Odmítáme snahu vedení Prahy řešit dopravní problémy jedné městské části přenesením na jinou. Obyvatelé Bohnic a Čimic mají stejné právo jezdit v ulicích Prahy, jako obyvatelé Troji,” uvedl zastupitel Prahy 8 a předseda komise pro dopravu Martin Jedlička.
Podle radního Prahy 8 pro dopravu Tomáše Slabihoudka (oba Spojené síly pro Prahu 8) by se mohl opakovat dopravní kolaps, který způsobil jeden zákaz vjezdu před trojskou serpentinou v roce 2017. „Tehdejší zákaz vjezdu ve stejné lokalitě vedl k naprostému kolapsu dopravy na Kobyliském náměstí s přesahem na sjezd z dálnice D8 ve Zdibech. Občané vystupovali ze zablokovaných autobusů MHD na ulici Čimická a Horňátecká s cílem dosáhnout stanice metra pěšky,“ uvedl Slabihoudek. Značky zakazující vjezd do trojských serpentin v době ranní špičky byly po jednom dni zneplatněny.
Realizaci světelného signalizačního zařízení na základě žádosti městské části Praha-Troja zadal magistrát Technické správě komunikací (TSK). Podle magistrátu i TSK však ještě není nic definitivní. Zda se semafor v oblasti nakonec skutečně objeví, tak ukážou až následující týdny a měsíce.„Opatření jsme navrhli jako jedno z možných na podnět místních, kteří po řešení dlouho volali. TSK nyní analyzuje situaci a připravuje podklady včetně simulací, jaké dopady by instalace světelné závory měla,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
„Projekt na výstavbu nového provizorního semaforu s funkcí světelné závory, umístěného v ulici K Pazderkám, včetně úprav dopravního značení v okolí a umístění mobilních zařízení pro informování řidičů v Čimické a Lodžské ulici, je momentálně ve fázi připomínkování dotčených orgánů státní správy,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková.
Světelná signalizace s regulační funkcí podle ní může být realizována pouze v případě vydání stanovení místní úpravy provozu na pozemních komunikacích. „S ohledem na zákonné lhůty je nejdříve možný termín realizace na jaře 2020. V případě nesouhlasu dotčených orgánů nebude možné toto opatření realizovat vůbec,“ sdělila.
Politici z Prahy 8 správci pražských komunikací vyčítají, že neplánuje postavit „chytrý semafor”, který by se řídil skutečnou dopravní situací v Troji, ale je připravováno „hloupé” zařízení s pevným nastavením programu, které bude zdržovat automobilovou dopravu bez ohledu na dopravní situaci.
„Ve všedních dnech má červený signál svítit 70 procent času, o víkendech dokonce 80 procent času. To prakticky znamená zašpuntování vjezdu do Troji od Bohnic,” řekl radní Prahy 8 Slabihoudek.
„Jelikož se má jednat o dočasnou instalaci provizorního semaforu, byl zvolen způsob řízení pomocí pevných signálních plánů s různým stupněm regulace. Dle zvoleného signálního programu bude možné volno pro vozidla individuální dopravy regulovat v rozmezí 10 až 50 procent,“ reagovala Lišková.
Vybudování semaforu, který by se řídil skutečnou dopravní situací v Troji, by podle ní bylo příliš nákladné. V takovém případě by totiž bylo nezbytné v Trojské ulici před křižovatkou s ulicí Pod Lisem detekovat kolonu vozidel přijíždějících od ulice K Bohnicím.
To by znamenalo instalaci několika strategických detektorů nebo videodetekčních kamer. Aby se výstupy z nich dostaly do řadiče provizorní signalizace, kvůli složitému terénu by bylo nutné vybudovat kabelové propojení v dálce zhruba tří kilometrů.
„Jelikož se má jednat o dočasné opatření k regulaci dopravy, které by v případě, že se neosvědčí mohlo být demontováno, bylo by budování nákladného kabelové propojení zmařenou investicí,“ sdělila Lišková.
Pokud se však světelná závora osvědčila a na místě zůstane nastálo, mohlo by k dynamickému řízení signalizace dojít. „Takové řešení však vyžaduje stavební povolení a znamená velkou finanční a časovou náročnost,“ dodala mluvčí TSK.