Dnes Neděle - jasno 1°C
Zítra Pondělí - polojasno 4°C
Pondělí 8. 3. 2021
Svátek má Gabriela
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Rozhoduje se o světelné závoře mezi Bohnicemi a Trojou, opatření by mohlo fungovat od jara
Ulice K Pazderkám, na kterou ve sjezdu do Troji navazuje ulice K Bohnicím. Foto: ŠJů / Wikimedia Commons

Rozhoduje se o světelné závoře mezi Bohnicemi a Trojou, opatření by mohlo fungovat od jara

Možná už na jaře bude v ulici K Pazderkám v Praze 8 postaven semafor, který by v době dopravních špiček znemožňoval řidičům jezdit ve směru od Bohnic do Troje. Opatření je nyní v připomínkovém řízení. Vznik takzvané světelné závory před trojskou serpentinou iniciovala radnice Městské části Praha-Troja, současné vedení metropole ji v tom podpořilo. Naopak osmá městská část je proti, opatření prý zhorší dopravu na jejím území. Obdobné opatření fungovalo v oblasti v roce 2017, kvůli kolapsu dopravy však bylo po jednom dni zrušeno.

Radní Prahy 8 se již na začátku prosince jednohlasně usnesli, že nesouhlasí se stavbou regulačního semaforu z Bohnic do Troji. Obávají se totiž nárůstu dopravní zátěže na komunikaci Lodžská a K Pazderkám a vytvoření neúnosné dopravní zátěže v ulicích Čimická, Zenklova a V Holešovičkách. Navržené opatření podle nich navíc nerespektuje princip proporcionality a upřednostňuje jednu skupinu obyvatel na úkor druhých.

„Lze předpokládat, že individuální automobilová doprava, která je v současnosti rozptýlená, se při instalaci světelné závory přesune do dopravně neregulovaných ulic a způsobí dopravní komplikace na jiných místech na území Prahy 8. Odmítáme snahu vedení Prahy řešit dopravní problémy jedné městské části přenesením na jinou. Obyvatelé Bohnic a Čimic mají stejné právo jezdit v ulicích Prahy, jako obyvatelé Troji,” uvedl zastupitel Prahy 8 a předseda komise pro dopravu Martin Jedlička.

Podle radního Prahy 8 pro dopravu Tomáše Slabihoudka (oba Spojené síly pro Prahu 8) by se mohl opakovat dopravní kolaps, který způsobil jeden zákaz vjezdu před trojskou serpentinou v roce 2017. „Tehdejší zákaz vjezdu ve stejné lokalitě vedl k naprostému kolapsu dopravy na Kobyliském náměstí s přesahem na sjezd z dálnice D8 ve Zdibech. Občané vystupovali ze zablokovaných autobusů MHD na ulici Čimická a Horňátecká s cílem dosáhnout stanice metra pěšky,“ uvedl Slabihoudek. Značky zakazující vjezd do trojských serpentin v době ranní špičky byly po jednom dni zneplatněny.

Realizaci světelného signalizačního zařízení na základě žádosti městské části Praha-Troja zadal magistrát Technické správě komunikací (TSK). Podle magistrátu i TSK však ještě není nic definitivní. Zda se semafor v oblasti nakonec skutečně objeví, tak ukážou až následující týdny a měsíce.

„Opatření jsme navrhli jako jedno z možných na podnět místních, kteří po řešení dlouho volali. TSK nyní analyzuje situaci a připravuje podklady včetně simulací, jaké dopady by instalace světelné závory měla,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

„Projekt na výstavbu nového provizorního semaforu s funkcí světelné závory, umístěného v ulici K Pazderkám, včetně úprav dopravního značení v okolí a umístění mobilních zařízení pro informování řidičů v Čimické a Lodžské ulici, je momentálně ve fázi připomínkování dotčených orgánů státní správy,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková.

Světelná signalizace s regulační funkcí podle ní může být realizována pouze v případě vydání stanovení místní úpravy provozu na pozemních komunikacích. „S ohledem na zákonné lhůty je nejdříve možný termín realizace na jaře 2020. V případě nesouhlasu dotčených orgánů nebude možné toto opatření realizovat vůbec,“ sdělila.

Politici z Prahy 8 správci pražských komunikací vyčítají, že neplánuje postavit „chytrý semafor”, který by se řídil skutečnou dopravní situací v Troji, ale je  připravováno „hloupé” zařízení s pevným nastavením programu, které bude zdržovat automobilovou dopravu bez ohledu na dopravní situaci.

„Ve všedních dnech má červený signál svítit 70 procent času, o víkendech dokonce 80 procent času. To prakticky znamená zašpuntování vjezdu do Troji od Bohnic,” řekl radní Prahy 8 Slabihoudek.

TSK odmítá označení „hloupé“ zařízení. Celé dopravní opatření je podle mluvčí Barbory Liškové navrženo tak, aby neomezovalo průjezd MHD, složek integrovaného záchranného systému a cyklistů a zároveň regulovalo vjezd ostatních vozidel do Troji.

„Jelikož se má jednat o dočasnou instalaci provizorního semaforu, byl zvolen způsob řízení pomocí pevných signálních plánů s různým stupněm regulace. Dle zvoleného signálního programu bude možné volno pro vozidla individuální dopravy regulovat v rozmezí 10 až 50 procent,“ reagovala Lišková.  

Vybudování semaforu, který by se řídil skutečnou dopravní situací v Troji, by podle ní bylo příliš nákladné. V takovém případě by totiž bylo nezbytné v Trojské ulici před křižovatkou s ulicí Pod Lisem detekovat kolonu vozidel přijíždějících od ulice K Bohnicím.

To by znamenalo instalaci několika strategických detektorů nebo videodetekčních kamer. Aby se výstupy z nich dostaly do řadiče provizorní signalizace, kvůli složitému terénu by bylo nutné vybudovat kabelové propojení v dálce zhruba tří kilometrů.

„Jelikož se má jednat o dočasné opatření k regulaci dopravy, které by v případě, že se neosvědčí mohlo být demontováno, bylo by budování nákladného kabelové propojení zmařenou investicí,“ sdělila Lišková.

Pokud se však světelná závora osvědčila a na místě zůstane nastálo, mohlo by k dynamickému řízení signalizace dojít. „Takové řešení však vyžaduje stavební povolení a znamená velkou finanční a časovou náročnost,“ dodala mluvčí TSK.


Oprava mostu K Austisu omezí dopravu

Včera v 10:15

Technická správa komunikací zahájí od úterý 16. března stavební práce na mostním objektu X029, který vede přes Pražský okruh a k ulici K Austisu. Stavba bude dokončena 31. října.

Rekonstrukce mostu v Horoměřické ulici

5. března 2021 v 19:01

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 15. března 2021 kompletní přestavbu mostního objektu S071 v ulici Horoměřická. Práce by měly být hotové do konce listopadu 2021. 

Začíná další část rekonstrukce Jabloňové ulice

4. března 2021 ve 12:30

Technická správa komunikací začne po zimní přestávce pracovat na další části rekonstrukce Jabloňové ulice, v úseku V Korytech – Topolová na území Prahy 10.

Uzavření cyklotrasy podél Strakonické

4. března 2021 ve 12:24

V období od 8. března do 31. prosince 2021 se uskuteční několik dlouhodobých uzavírek frekventované cyklotrasy EuroVelo 4/A1 v Praze v úseku ulice Dostihová – Barrandovský most z důvodu stavebních prací při rozšiřování komunikace Strakonická. 

Po zimní přestávce pokračují práce v Türkově ulici

3. března 2021 ve 12:30

Technická správa komunikací (TSK) začne od 15. března 2021 se stavebními pracemi na mostním objektu X699 v ulici Türkova. Práce by měly skončit 31. května 2021.

V úseku Flora – Náměstí Míru nepojedou tramvaje

2. března 2021 v 15:37

Z důvodu údržby tramvajové trati dochází od pátku 5. března od 20 hodin do neděle 7. března přibližně do 22:30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Flora – Náměstí Míru.

Křižovatku ulic Karlická x Pod Klapicí čeká rekonstrukce

2. března 2021 v 11:14

Technická správa komunikací začne v pondělí 8. března v okolí Karlické ulice s přípravnými pracemi pro stavbu a její objízdnou trasu v Radotíně. Hlavní práce na stavbě začínají od 15. března a skončit by měly začátkem srpna 2022.

Tunely Strahovský, Brusnický a Dejvický budou uzavřeny

1. března 2021 ve 13:01

Z důvodu údržby technologie a čištění kamer bude Strahovský tunel uzavřen od středy 3. března od 23 hodin do čtvrtka 4. března do 5 hodin.

Další články
Nahoru