
Rozhodnout o společném podniku k Holešovicím uložili pražští zastupitelé radním
28. února 2025 08:46
Společnost Nové Holešovice založil DPP v roce 2021 spolu s firmou Karlín Group, která má mít na starosti rekonstrukci stanice a komerční výstavbu v jejím okolí. Později se do společného podniku zapojila i CPI Property Group, která v okolí také vlastní pozemky. Město, respektive DPP, mělo podniku prodat svoje pozemky a v budoucnu se podílet na zisku.
Dozorčí rada nejprve loni v lednu schválila prodej pozemků podniku. Pro hlasoval i předseda dozorčí rady a náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), který však následně změnil názor a v městské radě, která musí prodej v pozici valné hromady DPP schválit, se dvakrát spolu s pirátskými kolegy neúspěšně pokusil prosadit vystoupení města z podniku. Jako důvod uvedl informaci serveru Lidovky.cz o podezření z propojení některých lidí kolem projektu s kauzou Dozimetr.
Situace od té doby zamrzla a soukromí partneři podali žalobu kvůli nečinnosti města. Na magistrátu pak loni v červnu vznikla pracovní skupina, která měla připravit další řešení. Nedávno schválila svoje doporučení, která spočívají v úpravách původního podniku.
Z jednání skupiny podle důvodové zprávy k dnešnímu usnesení vyplynulo jako přijatelné ještě řešení spočívající v doplnění společného podniku o další smlouvu s magistrátem. Naopak odchod z podniku a přímý vstup magistrátu do něj skupina zavrhla, stojí ve zprávě.
Zastupitelé ve čtvtek z popudu předsedy klubu Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) Tomáše Portlíka pověřili Svobodu a Hlaváčka, aby varianty postupu předložili radě k rozhodnutí do konce března. Hlasování předcházela asi tříhodinová debata zastupitelů, již několikátá v posledním roce na toto téma. Proti setrvání ve společném podniku se opět postavili Piráti, podle kterých pracovní skupina nic nevyřešila a podezření z korupce je dostatečným důvodem pro to, aby město projekt opustilo. Jako alternativu Piráti navrhují, aby development kolem metra převzala městská příspěvková organizace Pražská developerská společnost.
To označil za nereálné předseda opoziční Prahy Sobě a bývalý radní pro dopravu Adam Scheinherr. „Je možná líbivé to říci, ale je to nerealistické řešení, protože nenabízí spolupráci s majiteli pozemků a vy jim to nemůžete vyvlastnit," řekl. Dodal, že několik posudků označilo cestu společného podniku s ohledem na majetkové poměry v oblasti za jedinou reálnou možnost, jak zajistit budoucí rozvoj zanedbané oblasti v okolí stanice, navíc pro město ekonomicky výhodnou.