Dnes Čtvrtek - prehanky-dest 16°C
Zítra Pátek - bourky 16°C
Čtvrtek 24. 6. 2021
Svátek má Jan
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Právo

Roste zájem lidí o využívání služeb Evropského spotřebitelského centra

Stále více lidí využívá služby Evropského spotřebitelského centra ČR (ESC). Za poslední dva roky jejich počet vzrostl o 155 procent, z 1117 v roce 2016 na loňských 2849. Spotřebitelé žádali o informace o svých právech na jednotném trhu a o bezplatnou pomoc ve sporech s podnikateli z ostatních zemí EU, Norska a Islandu. Úspěšnost řešení sporů v mimosoudní rovině přitom dosáhla 46 procent. Síť třiceti Evropských spotřebitelských center zřizuje Evropská komise a zúčastněné státy. Česká kancelář působí při České obchodní inspekci.

Křivka počtu spotřebitelů, kteří využívají tuto službu Evropské unie, strmě roste. V roce 2016 jich bylo 1117, rok nato 1633 a v roce 2018 již 2849. To je rekordní nárůst o 155 procent v průběhu dvou let.

„Lidé stále více nakupují přes hranice v Evropské unii, hlavně online, což vidíme ve struktuře podávaných stížností. A roste i povědomí o jejich právech na jednotném trhu. Když nastane problém, lidé se jich chtějí domoci minimálně mimosoudní cestou,“ vysvětluje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

ESC nejčastěji řeší problémy s náhradami škody za zpožděné a zrušené lety a spory s internetovými prodejci z jiných zemích EU. Dalšími oblastmi jsou potíže se zájezdy především u německých cestovních kanceláří, při využívání ubytovacích služeb například v sousedním Rakousku, nebo při pronájmu vozů hlavně ve Středomoří.

Síť ESC Čechovi vymohla zpět 594 eur

V rámci online sporů se centru loni například podařilo vymoci právo českého spotřebitele na vrácení 594 eur, zaplacených za postel z masivu u německého internetového prodejce. Ten před nákupem deklaroval dodání v září 2018, nicméně následně informoval zákazníka o tom, že to bude nejdříve v listopadu a že ani tento termín není jistý. Spotřebitel okamžitě odstoupil od smlouvy, ale podnikatel trval na tom, že postel dodá a odstoupení odmítal. Českým právníkům se ve spolupráci s kolegy z ESC Německo podařilo docílit vrácení celé částky.

„Centra spolupracují na mimosoudním řešení přeshraničních sporů tak, že spotřebitel komunikuje s právníky ve své domovské zemi a ve své mateřštině. Ti případ posoudí a předají kolegům v zemi podnikatele. Ti pak s podnikatelem zase v jeho mateřštině a se znalostí místního práva vyjednávají smírné řešení konkrétního problému,“ popisuje Ondřej Tichota. Více informací o činnosti ESC na www.evropskyspotrebitel.cz.

Hledat mimosoudní řešení sporů pomáhá síť Evropských spotřebitelských center již 14 let. V případech, kdy při vyjednávání o smírném řešení neuspěje, odkazuje spotřebitele na formy zjednodušených přeshraničních žalob vytvořených pro použití v rámci Evropské unie.

Jak Evropská unie chrání práva spotřebitelů

Volný jednotný trh vznikl pro občany EU na základě politické dohody členských států. „Díky dohodě států na úrovni Evropské unie jsou na něm pravidla pro nakupující sjednocena, a Češi tak mají minimálně stejná práva jako například němečtí, rakouští a všichni ostatní spotřebitelé v EU. Při nákupu v kterékoli členské zemi například máme dva roky na uplatnění práva odpovědnosti za vady a také 14 dní na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu u internetového prodejce odkudkoli z EU,“ shrnuje Ondřej Tichota.


Proč si dát pozor na ukončení pracovního poměru dohodou

10. června 2021 v 07:00

Mnoho lidí dnes prožívá nejistotu a bojí se ztráty zaměstnání. Firmy jsou zasaženy opatřeními proti šíření koronaviru a ztrácejí ekonomickou svěžest a sílu. Nad mnohými zaměstnanci se pak vznáší riziko výpovědi. Na co si dát pozor z pozice zaměstnance?

Díky schválené novele notářského řádu bude založení společnosti rychlejší a levnější

7. června 2021 v 11:07

Sněmovna v pátek ve třetím čtení schválila novelu notářského řádu z pera poslankyně Moniky Červíčkové. Novela přichází s rozsáhlou digitalizací procesu zakládání a změn obchodních společností. Už od září tak bude možné založit si společnost on-line, a to za pouhou hodinu a levněji než dnes....

Na co má zaměstnanec právo?

3. června 2021 v 08:17

V posledních měsících dochází v určitých oborech ke zhoršení ekonomické situace, která může mít za následek rušení pracovních míst. Zároveň ještě stále mnozí zaměstnanci nevědí, jak se v některých situacích zachovat. Jaká specifika se v oblasti pracovněprávních vztahů objevují a na co má vlastně...

Bezplatná Poradna při finanční tísni v Praze 4 pomáhá

27. května 2021 v 09:17

Praha 4 podporuje činnost bezplatné Poradny při finanční tísni. Ta radí lidem, jak se vypořádat s dluhy i s exekucemi, a zpracovává také návrhy na oddlužení. Mnoho dotazů směřuje i na insolvence, rodinný rozpočet a konkrétní smlouvy. Poradci pracují s klienty na jejich rozpočtech a ladí jejich...

Právní poradna Prahy 15

15. května 2021 v 16:10

Právní poradna pro veřejnost, poskytující své služby v budově Úřadu městské části Praha 15, bude od 1. června 2021 k dispozici nově pouze ve středu, v prodloužené době, a to od 9 do 14:30 hodin.

První pražské zkušenosti s prosazováním nových zákonných pravidel pro online platformy zprostředkující krátkodobé ubytovací služby

16. února 2021 v 10:52

V loňském roce Parlament přijal novelu zákona, který stanoví povinnosti online platformám, které zprostředkují ubytovací služby. Na základě tohoto zákona živnostenské odbory pražských městských částí zaslaly výzvy platformám jako např. Airbnb, Booking.com apod., aby sdělily informace o uzavřených...

innogy řeší týdně desítky stížností na energošmejdy

26. ledna 2021 ve 21:11

Přes padesát stížností týdně na jednání energošmejdů řeší v době epidemie koronaviru zaměstnanci skupiny innogy v České republice. Na denním pořádku jsou velmi často úplně beznadějné případy seniorů, kterým hrozí mnohatisícové sankce. innogy varuje před negativním fenoménem posledních měsíců,...

Další články
Nahoru