Dnes Sobota - obcasny-dest 10°C
Zítra Neděle - polojasno 13°C
Sobota 5. 10. 2024
Svátek má Eliška
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Strojvůdců metra není nikdy dost, vyškolit je trvá půl roku, říká šéf DPP Witowski
Ilustrační foto: archiv DPP

Strojvůdců metra není nikdy dost, vyškolit je trvá půl roku, říká šéf DPP Witowski

Strojvedoucích metra není nikdy dost, vyškolit nové trvá půl roku, řekl ve středu ČTK ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Petr Witowski. Návrat turniketů do pražského metra vylučuje, protože by byl nákladný a jeho přínos malý. Praha navíc vždy prosazovala otevřenosti vůči cestujícím, dodal Witowski u příležitosti oslav 50 let od zahájení provozu na Nuselském mostě.

Strojvedoucích metra aktuálně DPP zaměstnává 654, sdělila ČTK mluvčí podniku Aneta Řehková. Profese je i na seznamu volných míst DPP, po zácviku si strojvedoucí vydělá 250 korun za hodinu.

Dalším milníkem pražské dopravy bude otevření nové linky metra D, které výrazně odlehčí i nejvytíženějšímu úseku metra mezi Florencí a Kačerovem, zdůraznil šéf DPP. Nuselský most je podle něj „kapacitně nenahraditelný", denně jeho útrobami projede 672 vlaků. Pokud by metro měla nahradit povrchová doprava, jelo by po Nuselském mostě 6500 kloubových autobusů denně, uvedl Witowski.

„Kurz na strojvedoucího metra trvá půl roku a je daleko delší než ten pro řidiče tramvaje a autobusu," řekl Witowski. „Pozice se daří obsazovat, ale do ideálního stavu nám lidé chybí," dodal.

Polovinu času tráví budoucí řidiči teoretickou přípravou, včetně získávání znalostí o soupravě pro případ technické závady během provozu. Další tři měsíce tráví v kabině metra po stejně dlouhou dobu jako jejich budoucí kolegové.

Přednost mají uchazeči, kteří mají technické vzdělání. Podmínkou je také znalost češtiny nebo slovenštiny kvůli komunikaci s dispečinkem. Zájemci musí rovněž splnit psychotesty, které podstupují všichni žadatelé o práci v dopravním podniku.

Práce v metru, kde cesta po nejdelší trase B trvá z konečné na konečnou 41 minut, klade i specifické nároky na personál v kabině. „Během půl roku se člověk naučí regulovat jídlo a pití," řekl ČTK strojvedoucí Lukáš, který sedává v kabině metra už 18 let. „Existuje i pohotovostní řešení. Řidič si může požádat o mimořádné vystřídání," dodává s tím, že sám to za celou kariéru využil jen třikrát.

U příležitosti 50. výročí otevření Nuselského mostu ve středu vyjela z depa Kačerov historická souprava metra, která na trati jezdila v 70. letech 20. století. Zatímco staré soupravy mají jízdní stupně, které se zařazují, u nových souprav se zadává výkon procentuálně, řekl ČTK strojvedoucí Lukáš v historické uniformě. I pro něj byla dnešní jízda svátkem, ale stará souprava se podle něj příliš neliší od té, na které začínal.


Autor: ČTK

Pojištění elektromobilů nabízí specifické výhody

2. října 2024 ve 20:42

Kooperativa od začátku října nabízí nové pojištění, speciálně připravené pro elektromobily. Je určeno pro vozidla s pohonem čistě na elektřinu, ne tedy hybridy nebo plug-in hybridní vozidla a platí po celé Evropě.

Komentovaná jízda tramvají T3 Coupé

29. září 2024 v 07:49

Při příležitosti prvního výročí zahájení tramvajové trati na Dědinu se koná 2. října od 17 hodin dopravní exkurze – vyhlídková komentovaná jízda tramvají T3 Coupé.

Mlha? Nehrajte s ní závod! Je to soupeř, kterého nemůžete porazit

26. září 2024 ve 21:29

Mlha představuje pro řidiče výrazné riziko, především kvůli omezené viditelnosti a zkreslenému vnímání rychlosti i vzdálenosti jiných vozidel či překážek na silnici. „Mlžné prostředí zhoršuje orientaci řidičů, ti pak mohou neúmyslně přeceňovat své schopnosti. Zároveň dochází k zamlžení okolních...

Další články
Nahoru