Dnes Neděle - oblacno 15°C
Zítra Pondělí - bourky 18°C
Neděle 25. 5. 2025
Svátek má Viola
Zpravodajství
Co se v metropoli děje aneb Buďte v Praze v obraze
Pražský patriot na Seznamu
Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Pražský patriot
Strojvůdců metra není nikdy dost, vyškolit je trvá půl roku, říká šéf DPP Witowski
Ilustrační foto: archiv DPP

Strojvůdců metra není nikdy dost, vyškolit je trvá půl roku, říká šéf DPP Witowski

Strojvedoucích metra není nikdy dost, vyškolit nové trvá půl roku, řekl ve středu ČTK ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Petr Witowski. Návrat turniketů do pražského metra vylučuje, protože by byl nákladný a jeho přínos malý. Praha navíc vždy prosazovala otevřenosti vůči cestujícím, dodal Witowski u příležitosti oslav 50 let od zahájení provozu na Nuselském mostě.

Strojvedoucích metra aktuálně DPP zaměstnává 654, sdělila ČTK mluvčí podniku Aneta Řehková. Profese je i na seznamu volných míst DPP, po zácviku si strojvedoucí vydělá 250 korun za hodinu.

Dalším milníkem pražské dopravy bude otevření nové linky metra D, které výrazně odlehčí i nejvytíženějšímu úseku metra mezi Florencí a Kačerovem, zdůraznil šéf DPP. Nuselský most je podle něj „kapacitně nenahraditelný", denně jeho útrobami projede 672 vlaků. Pokud by metro měla nahradit povrchová doprava, jelo by po Nuselském mostě 6500 kloubových autobusů denně, uvedl Witowski.

„Kurz na strojvedoucího metra trvá půl roku a je daleko delší než ten pro řidiče tramvaje a autobusu," řekl Witowski. „Pozice se daří obsazovat, ale do ideálního stavu nám lidé chybí," dodal.

Polovinu času tráví budoucí řidiči teoretickou přípravou, včetně získávání znalostí o soupravě pro případ technické závady během provozu. Další tři měsíce tráví v kabině metra po stejně dlouhou dobu jako jejich budoucí kolegové.

Přednost mají uchazeči, kteří mají technické vzdělání. Podmínkou je také znalost češtiny nebo slovenštiny kvůli komunikaci s dispečinkem. Zájemci musí rovněž splnit psychotesty, které podstupují všichni žadatelé o práci v dopravním podniku.

Práce v metru, kde cesta po nejdelší trase B trvá z konečné na konečnou 41 minut, klade i specifické nároky na personál v kabině. „Během půl roku se člověk naučí regulovat jídlo a pití," řekl ČTK strojvedoucí Lukáš, který sedává v kabině metra už 18 let. „Existuje i pohotovostní řešení. Řidič si může požádat o mimořádné vystřídání," dodává s tím, že sám to za celou kariéru využil jen třikrát.

U příležitosti 50. výročí otevření Nuselského mostu ve středu vyjela z depa Kačerov historická souprava metra, která na trati jezdila v 70. letech 20. století. Zatímco staré soupravy mají jízdní stupně, které se zařazují, u nových souprav se zadává výkon procentuálně, řekl ČTK strojvedoucí Lukáš v historické uniformě. I pro něj byla dnešní jízda svátkem, ale stará souprava se podle něj příliš neliší od té, na které začínal.


Autor: ČTK

Setkání k dopravním opatřením ve Vokovicích

20. května 2025 v 07:45

Radnice Prahy 6 zve na setkání týkající se dopravy ve Vokovicích, ankety k dopravním opatřením a důvodů jejich zavedení. Koná se ve čtvrtek 22. května od 17 hodin.

Dopravní uzavírky v Praze 18 během koncertů

20. května 2025 v 07:12

Blíží první velký koncert letošní sezony a v sobotu 31. května na letňanském letišti zahrají Iron Maiden. S tímto druhem akcí se pojí i dopravní uzavírky, jejichž rozsah bude větší než během nedávného Majálesu. V Letňanech budou mimo jiné uzavřeny i páteřní komunikace, informuje...

BESIP: Ranní námrazy? I v květnu překvapí!

17. května 2025 v 06:45

I když je venku jaro, ranní teploty umí spadnout pod nulu – hlavně po jasné noci. A s nimi přichází neviditelné nebezpečí: námraza na silnici.

Praha 22: Omezení parkování u radnice

16. května 2025 v 11:10

V pondělí 19. května nebude možné parkovat na Novém náměstí na straně, kde se nachází radnice.

Další články
Nahoru