Dnes Pátek - zatazeno 9°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 7°C
Pátek 19. 4. 2024
Svátek má Rostislav
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Řidiči bez ročního kuponu na MHD by podle návrhu Zelených měli platit za parkování čtyřnásobnou cenu
Parkování v modrých zónách stojí rezidenty 1200 korun ročně. Foto: archiv

Řidiči bez ročního kuponu na MHD by podle návrhu Zelených měli platit za parkování čtyřnásobnou cenu

Roční poplatek 1200 korun opravňující nechávat stát auto v pražských zónách pro rezidenty by se měl zdražit o cenu ročního kuponu na MHD, tedy o 3650 korun. Navrhuje to Strana zelených. Její zástupci však nejsou v pražském zastupitelstvu. Podle nedávno přijaté strategie pražských zón placeného stání na dalších pět let není tato forma zdražení v plánu, byť se samotným nárůstem ceny dokument počítá. 

Zelení aktuálně zveřejnili svérázný způsob, jak pokrýt výpadky příjmů pražského dopravního podniku, o které se postaraly v posledních měsících události spojené s pandemií koronaviru.

Poplatek za rezidentní parkování by se zčtyřnásobil z 1200 korun na 4850 korun. Řidičům, kteří si zároveň koupí roční kupon na MHD, by ho město celý proplatilo. Takže pro ty, kteří roční kupon nemají, by se parkování výrazně zdražilo, pro řidiče s ročním kuponem by vše zůstalo při starém.

„Pro většinu Pražanů, kteří již roční Lítačku (karta MHD, pozn. aut.) mají, by se nic nezměnilo, a ostatní by odpovědně přispěli na provoz MHD, bez které by ulice Prahy byly beznadějně zacpané,“ uvedl spolupředseda Zelených na Praze 8 Tomáš Hnyk. 

„Cestování veřejnou dopravou, které je ohleduplnější k životnímu prostředí i k zácpám ve městě, musí být vždy levnější než používání osobního automobilu,” obhajuje návrh na výrazné zvýšení ceny pro uživatele aut, kteří zároveň nejezdí pravidelně MHD, spolupředseda pražských Zelených Vít Masare. 

Předseda zastupitelského klubu Zelení a nezávislí v Praze 3 Matěj Michalk Žaloudek jde ještě ve vyjádření směrem k řidičům dál: „Počet aut ve městě je potřeba snižovat tak, že postupně umožníme co nejvíce lidem se pohodlně bez auta obejít,“ říká Matěj Michalk Žaloudek. V současnosti podle něj parkovací oprávnění stojí násobně méně než zábor veřejného prostranství k jakémukoliv jinému účelu.

Podle starosty Prahy 8 Ondřeje Grose (ODS) je návrh Zelených „mimo mísu". „Jedná se o další brutální šikanu Pražanů, kteří si dovolili ,luxus´ vlastnit automobil. Chápu, že mladí, zdraví, bezstarostní Zelení kašlou na rodiny s dětmi a seniory, kteří auto potřebují. Ale já osobně si myslím, že pražští řidiči si spíš zaslouží propojit modré zóny a možná i vyslovit dík, kolik ze svých daní přispívají na různé dopravní experimenty současného vedení města," uvedl.

Radní hlavního města nedávno schválili strategii zón placeného stání do roku 2025. Ta úpravu parkovného připouští. Cílem je mimo jiné zajistit, aby se návštěvníkům centra vyplatilo spíše využívat podzemní garáže než stát na ulici. Parkovné by mělo také reflektovat vytíženost lokality či emise a velikost parkujícího vozidla.

Ceny za parkování v ulicích pro návštěvníky centra by měly být podle dokumentu nastavené tak, aby byly vyšší než v garážích, které nyní řidiči příliš nevyužívají, respektive o nich ani nevědí. Více by měli za parkování zaplatit i majitelé velkých a emisně škodlivějších vozidel. Studie také navrhuje automatické zvyšování cen dlouhodobých parkovacích karet o inflaci.

Parkovací karta pro rezidenty, tedy lidi s trvalým pobytem v dané zóně, stála pro první auto nejprve tisíc a později 500 korun ročně, ostatní druhy karet (na druhé auto či pro podnikatele) byly potom dražší. Rezidentní parkování později zdražilo, nejprve v roce 2004 na 700 korun (pro první auto), od roku 2016 se platí 1200 korun ročně. V návštěvnických zónách stojí parkování několik desítek korun za hodinu.

Cílem strategie je podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) zvýšit počet parkovacích míst minimálně o 15 procent, snížit nerespektování parkovacích zón a omezit nelegální parkování na chodnících, přechodech nebo na zeleni.

„Nyní budeme s městskými částmi probírat jednotlivá specifika a jejich potřeby. Samozřejmě očekáváme dotazy ohledně případných změn ceny rezidentního parkování. To je otázka jednání s městskými částmi, protože systém musí být jednotný a jeho části do sebe musí zapadat. Nic konkrétního není na stole,“ sdělil dále Adam Scheinherr.

„Budeme prověřovat i možnost zhruba 100 volných hodin ročně pro návštěvy rezidentů a cenové zvýhodnění parkujících Pražanů mimo jejich městskou část proti běžným návštěvnickým tarifům,“ uvedl Pavel Richter (TOP 09), předseda Výboru pro dopravu Zastupitelstva hl. m. Prahy.


Autor: Jan Puci

V úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí nahradí tramvaje autobusy

15. dubna 2024 v 10:22

Od středy 17. dubna do neděle 28. dubna bude z důvodu oprav přerušen tramvajový provoz v úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí.

Další články
Nahoru