dnes
Pátek - obcasny-dest
13°C
zítra
Sobota - obcasny-dest
13°C
pozítří
Neděle - obcasny-dest
12°C
Řidiči bez ročního kuponu na MHD by podle návrhu Zelených měli platit za parkování čtyřnásobnou cenu
Parkování v modrých zónách stojí rezidenty 1200 korun ročně. Foto: archiv

Řidiči bez ročního kuponu na MHD by podle návrhu Zelených měli platit za parkování čtyřnásobnou cenu

Roční poplatek 1200 korun opravňující nechávat stát auto v pražských zónách pro rezidenty by se měl zdražit o cenu ročního kuponu na MHD, tedy o 3650 korun. Navrhuje to Strana zelených. Její zástupci však nejsou v pražském zastupitelstvu. Podle nedávno přijaté strategie pražských zón placeného stání na dalších pět let není tato forma zdražení v plánu, byť se samotným nárůstem ceny dokument počítá. 

Zelení aktuálně zveřejnili svérázný způsob, jak pokrýt výpadky příjmů pražského dopravního podniku, o které se postaraly v posledních měsících události spojené s pandemií koronaviru.

Poplatek za rezidentní parkování by se zčtyřnásobil z 1200 korun na 4850 korun. Řidičům, kteří si zároveň koupí roční kupon na MHD, by ho město celý proplatilo. Takže pro ty, kteří roční kupon nemají, by se parkování výrazně zdražilo, pro řidiče s ročním kuponem by vše zůstalo při starém.

„Pro většinu Pražanů, kteří již roční Lítačku (karta MHD, pozn. aut.) mají, by se nic nezměnilo, a ostatní by odpovědně přispěli na provoz MHD, bez které by ulice Prahy byly beznadějně zacpané,“ uvedl spolupředseda Zelených na Praze 8 Tomáš Hnyk. 

„Cestování veřejnou dopravou, které je ohleduplnější k životnímu prostředí i k zácpám ve městě, musí být vždy levnější než používání osobního automobilu,” obhajuje návrh na výrazné zvýšení ceny pro uživatele aut, kteří zároveň nejezdí pravidelně MHD, spolupředseda pražských Zelených Vít Masare. 

Předseda zastupitelského klubu Zelení a nezávislí v Praze 3 Matěj Michalk Žaloudek jde ještě ve vyjádření směrem k řidičům dál: „Počet aut ve městě je potřeba snižovat tak, že postupně umožníme co nejvíce lidem se pohodlně bez auta obejít,“ říká Matěj Michalk Žaloudek. V současnosti podle něj parkovací oprávnění stojí násobně méně než zábor veřejného prostranství k jakémukoliv jinému účelu.

Podle starosty Prahy 8 Ondřeje Grose (ODS) je návrh Zelených „mimo mísu". „Jedná se o další brutální šikanu Pražanů, kteří si dovolili ,luxus´ vlastnit automobil. Chápu, že mladí, zdraví, bezstarostní Zelení kašlou na rodiny s dětmi a seniory, kteří auto potřebují. Ale já osobně si myslím, že pražští řidiči si spíš zaslouží propojit modré zóny a možná i vyslovit dík, kolik ze svých daní přispívají na různé dopravní experimenty současného vedení města," uvedl.

Radní hlavního města nedávno schválili strategii zón placeného stání do roku 2025. Ta úpravu parkovného připouští. Cílem je mimo jiné zajistit, aby se návštěvníkům centra vyplatilo spíše využívat podzemní garáže než stát na ulici. Parkovné by mělo také reflektovat vytíženost lokality či emise a velikost parkujícího vozidla.

Ceny za parkování v ulicích pro návštěvníky centra by měly být podle dokumentu nastavené tak, aby byly vyšší než v garážích, které nyní řidiči příliš nevyužívají, respektive o nich ani nevědí. Více by měli za parkování zaplatit i majitelé velkých a emisně škodlivějších vozidel. Studie také navrhuje automatické zvyšování cen dlouhodobých parkovacích karet o inflaci.

Parkovací karta pro rezidenty, tedy lidi s trvalým pobytem v dané zóně, stála pro první auto nejprve tisíc a později 500 korun ročně, ostatní druhy karet (na druhé auto či pro podnikatele) byly potom dražší. Rezidentní parkování později zdražilo, nejprve v roce 2004 na 700 korun (pro první auto), od roku 2016 se platí 1200 korun ročně. V návštěvnických zónách stojí parkování několik desítek korun za hodinu.

Cílem strategie je podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) zvýšit počet parkovacích míst minimálně o 15 procent, snížit nerespektování parkovacích zón a omezit nelegální parkování na chodnících, přechodech nebo na zeleni.

„Nyní budeme s městskými částmi probírat jednotlivá specifika a jejich potřeby. Samozřejmě očekáváme dotazy ohledně případných změn ceny rezidentního parkování. To je otázka jednání s městskými částmi, protože systém musí být jednotný a jeho části do sebe musí zapadat. Nic konkrétního není na stole,“ sdělil dále Adam Scheinherr.

„Budeme prověřovat i možnost zhruba 100 volných hodin ročně pro návštěvy rezidentů a cenové zvýhodnění parkujících Pražanů mimo jejich městskou část proti běžným návštěvnickým tarifům,“ uvedl Pavel Richter (TOP 09), předseda Výboru pro dopravu Zastupitelstva hl. m. Prahy.


Pracoviště pražského registru vozidel na Pankráci a v Břevnově jsou částečně zprovozněna

Dnes ve 14:05

Od pondělí 2. listopadu bude částečně obnoven provoz na pracovištích registru vozidel odboru dopravněsprávních činností, která byla uzavřena z důvodu karantény. Pracoviště v Business Centre Vyšehrad v Praze 4 na Pankráci a v Praze 6 – Břevnově, Radimova 39, budou odbavovat elektronicky objednané...

Uzavření Suchdolské ulice přinese dopravní omezení

Včera v 16:01

Z důvodu výstavby nového vodovodního řadu v Suchdolské ulici bude ulice uzavřena.

České dráhy upravují nabídku spojení mezi Prahou, Ostravskem a Žilinou

Včera v 15:08

V souvislosti s aktuální epidemickou situací a výrazně nižší poptávkou po cestování České dráhy v kooperaci s ministerstvem dopravy a se zahraničními partnerskými dopravci optimalizují nabídku spojení mezi Prahou, Ostravskem a Žilinou. Změny budou platit až do...

Začátkem listopadu budou tunely Brusnický, Dejvický a Bubenečský uzavřeny

Včera ve 12:12

Z důvodu pravidelné údržby a mytí budou tunely Brusnický a Dejvický uzavřeny od 1. listopadu do 4. listopadu vždy od 23 hodin do 5 hodin.

Ve čtvrtek v noci bude uzavřen tunelový komplex Blanka

27. října 2020 v 06:45

Tunelový komplex Blanka bude od 29. října od 23:00 hodin do 30. října do 5 hodin uzavřen.

Pracoviště registru vozidel v Břevnově je z důvodu karantény zcela uzavřeno

25. října 2020 v 19:20

Od 26. října do odvolání je z důvodu karantény pracoviště registru vozidel odboru dopravněsprávních činností v Praze 6 – Břevnově, Radimova 39, mimo provoz. Nebude ani odbavovat klienty, kteří se objednali k návštěvě prostřednictvím rezervačního systému. 

U dopravního značení otestuje Praha inovativní technologie

25. října 2020 v 17:58

Pražští radní schválili projektový záměr s názvem Testování inovativní technologie pro správu dopravního značení. Realizací je pověřena městská společnost Operátor ICT (OICT). Cílem projektu je otestování IoT technologie, která poskytne například informace o GPS pozici nebo změně polohy oproti...

Další články
Nahoru