Dnes Pondělí - zatazeno 4°C
Zítra Úterý - oblacno 4°C
Pondělí 24. 1. 2022
Svátek má Milena
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Retail v digitální době: technologie, které mění svět nakupování
Ilustrační foto: Pixabay

Retail v digitální době: technologie, které mění svět nakupování

Internetové obchody jsou sice na vzestupu od svého vzniku, ale bezprecedentní události v roce 2020 způsobily jeho prudký nárůst, protože spotřebitelé se vyhýbali rizikům osobního nakupování. Vzhledem k tomu, že lidé i v roce 2021 pracovali a nakupovali online, nevykazují maloobchodní technologie žádné známky brzkého zpomalení.

S ohledem na to by měli ti, kteří působí v oblasti e commerce, sledovat nové a vznikající trendy v odvětví, aby si udrželi konkurenceschopnost. Níže jsme připravili pár trendů v oblasti maloobchodních technologií, které jsou v tomto odvětví nejvíce skloňovány za poslední rok.

1. Proč potřebujete real-time recommendations?

Zákazník v průměru prohledává vaše webové stránky několik desítek vteřin, než se rozhodne je opustit. Jak tedy v tomto krátkém časovém úseku návštěvníka zaujmout? „Doporučení v reálném čase zajistí, že lidé nebudou jen procházet, ale zastaví se. Zákazníci chtějí výjimečný zážitek jak online, tak offline,“ vysvětluje Vojtěch Strnad z agentury WDF, kde poskytují služby v oblasti dat a analýzy, UX a UI designu, vývoje webů, aplikací i softwarů. Spoléhat se pouze na crowdsourcing (zapojení „davu“ nebo skupiny do společného cíle – často jde o inovace, řešení problémů nebo efektivitu) vám příliš nepomůže, pokud chcete zákazníkům poskytnout zážitek 1:1.

Doporučovací nástroje poskytují personalizaci na individuální úrovni.  „Na dnešním rychle se měnícím spotřebitelském trhu musíte žít tím, že se budete učit, abyste se svým zákazníkům zavděčili. Doporučování v reálném čase vám pomůže dozvědět se o zákaznících již od okamžiku, kdy vstoupí do vašeho obchodu nebo otevřou vaše webové stránky. Tento proces pokračuje s každým nákupem zákazníka a brzy znáte svého zákazníka nejlépe a jste jeho jedinou preferovanou možností,“ vysvětluje Strnad.

2. Umělá inteligence: Jak AI mění maloobchod

I když to není tak dlouho, co umělá inteligence (AI) vstoupila do maloobchodního segmentu, hodnota, kterou za tak krátkou dobu přinesla, je pro podniky po celém světě požehnáním. Díky konverzační umělé inteligenci mohou interní týmy v rámci organizace přenést rutinní úkoly na tyto inteligentní virtuální asistenty a uvolnit si tak čas na řešení důležitějších požadavků. V oblasti řízení lidských zdrojů (HRM) mohou nyní inteligentní chatboti zvládnout nástup zaměstnanců, vyplňování formulářů, školení a řešení dotazů bez nutnosti lidského zásahu. To ve výsledku přináší spoustu ušetřeného času, který se posléze může efektivněji využít při zlepšování zákaznického servisu.

3. VR a AR jako nedílná součást e-shopů

Když přijde řeč na rozšířenou realitu (AR) a virtuální realitu (VR), spotřebitelé často sáhnou po esoterických úvahách Stephena Kinga, sci-fi filmech a dokonce i videohrách. V posledních několika letech však tyto technologie přesáhly futuristické prostředí a přistály o něco blíže k Zemi – přímo ve světě internetového obchodu. Nyní, když se AR a VR stávají stále populárnějšími, spotřebitelé se s jejich používáním seznamují a v některých případech je i očekávají, musí se prodejci snažit tyto nástroje do svých webových prezentací či e-shopů začlenit. Jedině tak mohou nabídnout oproti konkurenci přidanou hodnotu a zaujmou pozornost zákazníků. 

Nejznámější integrací rozšířené reality jsou asi virtuální zkušební řešení (VTO). Díky tomu, že si spotřebitelé mohou „vyzkoušet" produkt přímo ze svého chytrého telefonu, mohou e-shopy lépe optimalizovat a předvídat chování zákazníků a také jim ulehčit rozhodnutí před stisknutím tlačítka „koupit nyní".

4. Indoor navigace je žhavým trendem v retailu

„Navigace a lokalizace ve vnitřních prostorách je jedním z aktuálních technologických trendů. Zásadně může ovlivnit retail, optimalizovat procesy i rozpočty a lidem ulehčit běžné denní činnosti. Navigace přispívá k příjemnému nakupování či rychlé orientaci v budovách a vytváří unikátní zážitek z každé návštěvy,“ míní Vojtěch Strnad z WDF.  Hlavní funkce aplikace vychází z lokální navigace zákazníků za použití kombinací Wi-Fi a bluetooth technologií.  

Díky lokální navigaci má návštěvník okamžitý přehled o tom, kde se právě nachází, kde je jím hledané zboží a kudy se k němu dostane nejrychleji. V rámci takové navigace si pak můžete nastavit trasy. Například v obchodních centrech takovou, kde chce navštívit pouze obchody s obuví, a navigace mu nabídne ideální trasu.

5. Bezkontaktní platby: Bezproblémové, bezpečné a rychlé řešení

Během pandemie covid-19 prudce vzrostla obliba bezkontaktních plateb, zatímco hotovostní platby prudce poklesly. Částečně to bylo způsobeno sníženou možností nakupovat v obchodech, ale souviselo to také s obavami z přenosu viru prostřednictvím sdílených platebních terminálů i samotné hotovosti.

Možnosti bezkontaktních plateb mohou zahrnovat širokou škálu řešení, včetně debetních a kreditních karet typu „tap-to-pay", další možností bezkontaktních plateb jsou klíčenky a minikarty, mobilní peněženky, jako je Apple Pay nebo Google Pay nainstalované v chytrém telefonu zákazníka, a bezkontaktních platebních řešení, která posílají textové zprávy do chytrého telefonu zákazníka k dokončení nákupu bez nutnosti mít mobilní peněženku.

6. 360-stupňový pohled na zákazníka

Jde o komplexní pohled na zákazníky na základě všech dostupných dat, která se nám o nich podařila získat. Jsou to základní kontaktní informace, jeho nákupní historie, potažmo nákupní chování a řada dalších. Díky dokonalému poznání zákazníka mohou e-shopy nabídnout nejlepší možnou zákaznickou zkušenost.  Dnes tuto práci umožňují nejrůznější CRM systémy.

7. Zabezpečení vašeho e-shopu

Součástí provozování internetového obchodu jsou i bezpečnostní otázky. Obchody v online prostoru nemají fyzické zdi, zaměstnanci pracují ve většině případů na dálku, z různých částí světa. To je důvod, proč se aktivity e-shopů stávají jedním z cílů kybernetických útoků.

Mezi nejčastější bezpečnostní kybernetické hrozby z hlediska elektronického obchodování patří:

  1. Podvody s kreditními kartami – údaje o kreditních kartách, jejichž informace jsou stále uloženy na vašich webových stránkách, jsou odcizeny a použity k výběru hotovosti nebo k neoprávněným nákupům.
  2. Spamování – to spočívá v zasílání a šíření infikovaných odkazů prostřednictvím e-mailu, sociálních sítí, komentářů a kontaktních formulářů, které jsou k dispozici na vašich webových stránkách.
  1. Prolomení hesla – po prolomení hesla může dojít k odcizení citlivých informací, jako jsou osobní a finanční údaje uložené v databázích vašich webových stránek.

Autor: red

V DPI zůstávají už jen 4 % zákazníků

20. ledna 2022 v 18:23

Naprostá většina zákazníků v DPI z podzimní vlny pádů dodavatelů energií už má nové standardní smlouvy na dodávky zemního plynu a už také obdržela závěrečné vyúčtování za období dodávky DPI. V záchranném režimu DPI u innogy zůstávají už jen 4 procenta zákazníků. Pro zbylé bývalé zákazníky zejména...

První investiční fond zaměřený na veterinární péči v ČR

18. ledna 2022 v 07:40

Na českém trhu začíná působit první investiční fond kvalifikovaných investorů zaměřený na oblast veterinární péče First Veterinary Fund Central Europe SICAV a.s. Unikátní fond založili Dušan Moskaliev, který byl uplynulé čtyři roky jedním z partnerů nemovitostního fondu ZDR Investments, a Richard...

innogy Energo novým členem COGEN Europe

18. ledna 2022 v 07:23

COGEN Europe, Evropská asociace pro podporu kogenerace, vítá innogy Energo jako nového člena. Od svého založení před 25 lety je hlavní činností innogy Energo podnikání v oblasti zřizování, financování, modernizace a provozu systémů dálkového vytápění a společné výroby tepla a...

McDonald‘s nově i v Karlíně

7. ledna 2022 v 10:23

Hned na začátku ledna otevřela zákazníkům své dveře nová restaurace McDonald’s v Karlíně. V pořadí 109. pobočka sítě s rychlým občerstvením sídlí v Paláci Karlín v Thámově ulici a zákazníkům nabízí plnou snídaňovou a klasickou produktovou nabídku. 

Počet žadatelů o insolvenci byl v loňském roce druhý nejnižší za posledních 10 let

5. ledna 2022 ve 13:18

Navzdory pokračující pandemii a jejím dopadům na ekonomiku obdržely soudy v roce 2021 druhé nejnižší množství insolvenčních návrhů za posledních 10 let. Meziročně nových insolvencí ubylo o 12 %. Kromě vládní pomoci sehrál důležitou roli také fakt, že řadě dlužníků zůstává na každodenní živobytí...

Praha 6 nabízí dotace na opravu památkových objektů

4. ledna 2022 v 08:12

Radnice Prahy 6 nabízí vlastníkům památkově chráněných domů dotace na opravu, restaurátorské práce nebo rekonstrukci. Požádat o dotaci lze až do 15. února.

Letos vznikne o desetinu více společností než v roce 2020

23. prosince 2021 v 08:18

Letos vznikne v České republice necelých 30 tisíc obchodních společností, o desetinu více než loni a podobně jako v roce 2019. Během prvních 11 měsíců už vzniklo 27 153 společností, což je téměř stejně jako v celém roce 2020. V samotném listopadu vzniklo v České republice 2 407 obchodních...

innogy: 92 % zákazníků z režimu DPI už má nové smlouvy

22. prosince 2021 v 10:49

innogy hlásí velký pokrok v řešení krize na energetickém trhu. Už 92 % všech zákazníků, kteří spadli do režimu dodavatele poslední instance k innogy od dodavatelů, kteří ukončili svoji činnost, už má nové řádné smlouvy na dodávky energií. Na řešení současné situace se nadále podílí více než...

Další články
Nahoru