Dnes Pátek - zatazeno 6°C
Zítra Sobota - prehanky-dest 4°C
Pátek 3. 2. 2023
Svátek má Blažej
Pražské masopusty
Letošní masopustová sezona v Praze zahrnuje řadu akcí
Retail v digitální době: technologie, které mění svět nakupování
Ilustrační foto: Pixabay

Retail v digitální době: technologie, které mění svět nakupování

Internetové obchody jsou sice na vzestupu od svého vzniku, ale bezprecedentní události v roce 2020 způsobily jeho prudký nárůst, protože spotřebitelé se vyhýbali rizikům osobního nakupování. Vzhledem k tomu, že lidé i v roce 2021 pracovali a nakupovali online, nevykazují maloobchodní technologie žádné známky brzkého zpomalení.

S ohledem na to by měli ti, kteří působí v oblasti e commerce, sledovat nové a vznikající trendy v odvětví, aby si udrželi konkurenceschopnost. Níže jsme připravili pár trendů v oblasti maloobchodních technologií, které jsou v tomto odvětví nejvíce skloňovány za poslední rok.

1. Proč potřebujete real-time recommendations?

Zákazník v průměru prohledává vaše webové stránky několik desítek vteřin, než se rozhodne je opustit. Jak tedy v tomto krátkém časovém úseku návštěvníka zaujmout? „Doporučení v reálném čase zajistí, že lidé nebudou jen procházet, ale zastaví se. Zákazníci chtějí výjimečný zážitek jak online, tak offline,“ vysvětluje Vojtěch Strnad z agentury WDF, kde poskytují služby v oblasti dat a analýzy, UX a UI designu, vývoje webů, aplikací i softwarů. Spoléhat se pouze na crowdsourcing (zapojení „davu“ nebo skupiny do společného cíle – často jde o inovace, řešení problémů nebo efektivitu) vám příliš nepomůže, pokud chcete zákazníkům poskytnout zážitek 1:1.

Doporučovací nástroje poskytují personalizaci na individuální úrovni.  „Na dnešním rychle se měnícím spotřebitelském trhu musíte žít tím, že se budete učit, abyste se svým zákazníkům zavděčili. Doporučování v reálném čase vám pomůže dozvědět se o zákaznících již od okamžiku, kdy vstoupí do vašeho obchodu nebo otevřou vaše webové stránky. Tento proces pokračuje s každým nákupem zákazníka a brzy znáte svého zákazníka nejlépe a jste jeho jedinou preferovanou možností,“ vysvětluje Strnad.

2. Umělá inteligence: Jak AI mění maloobchod

I když to není tak dlouho, co umělá inteligence (AI) vstoupila do maloobchodního segmentu, hodnota, kterou za tak krátkou dobu přinesla, je pro podniky po celém světě požehnáním. Díky konverzační umělé inteligenci mohou interní týmy v rámci organizace přenést rutinní úkoly na tyto inteligentní virtuální asistenty a uvolnit si tak čas na řešení důležitějších požadavků. V oblasti řízení lidských zdrojů (HRM) mohou nyní inteligentní chatboti zvládnout nástup zaměstnanců, vyplňování formulářů, školení a řešení dotazů bez nutnosti lidského zásahu. To ve výsledku přináší spoustu ušetřeného času, který se posléze může efektivněji využít při zlepšování zákaznického servisu.

3. VR a AR jako nedílná součást e-shopů

Když přijde řeč na rozšířenou realitu (AR) a virtuální realitu (VR), spotřebitelé často sáhnou po esoterických úvahách Stephena Kinga, sci-fi filmech a dokonce i videohrách. V posledních několika letech však tyto technologie přesáhly futuristické prostředí a přistály o něco blíže k Zemi – přímo ve světě internetového obchodu. Nyní, když se AR a VR stávají stále populárnějšími, spotřebitelé se s jejich používáním seznamují a v některých případech je i očekávají, musí se prodejci snažit tyto nástroje do svých webových prezentací či e-shopů začlenit. Jedině tak mohou nabídnout oproti konkurenci přidanou hodnotu a zaujmou pozornost zákazníků. 

Nejznámější integrací rozšířené reality jsou asi virtuální zkušební řešení (VTO). Díky tomu, že si spotřebitelé mohou „vyzkoušet" produkt přímo ze svého chytrého telefonu, mohou e-shopy lépe optimalizovat a předvídat chování zákazníků a také jim ulehčit rozhodnutí před stisknutím tlačítka „koupit nyní".

4. Indoor navigace je žhavým trendem v retailu

„Navigace a lokalizace ve vnitřních prostorách je jedním z aktuálních technologických trendů. Zásadně může ovlivnit retail, optimalizovat procesy i rozpočty a lidem ulehčit běžné denní činnosti. Navigace přispívá k příjemnému nakupování či rychlé orientaci v budovách a vytváří unikátní zážitek z každé návštěvy,“ míní Vojtěch Strnad z WDF.  Hlavní funkce aplikace vychází z lokální navigace zákazníků za použití kombinací Wi-Fi a bluetooth technologií.  

Díky lokální navigaci má návštěvník okamžitý přehled o tom, kde se právě nachází, kde je jím hledané zboží a kudy se k němu dostane nejrychleji. V rámci takové navigace si pak můžete nastavit trasy. Například v obchodních centrech takovou, kde chce navštívit pouze obchody s obuví, a navigace mu nabídne ideální trasu.

5. Bezkontaktní platby: Bezproblémové, bezpečné a rychlé řešení

Během pandemie covid-19 prudce vzrostla obliba bezkontaktních plateb, zatímco hotovostní platby prudce poklesly. Částečně to bylo způsobeno sníženou možností nakupovat v obchodech, ale souviselo to také s obavami z přenosu viru prostřednictvím sdílených platebních terminálů i samotné hotovosti.

Možnosti bezkontaktních plateb mohou zahrnovat širokou škálu řešení, včetně debetních a kreditních karet typu „tap-to-pay", další možností bezkontaktních plateb jsou klíčenky a minikarty, mobilní peněženky, jako je Apple Pay nebo Google Pay nainstalované v chytrém telefonu zákazníka, a bezkontaktních platebních řešení, která posílají textové zprávy do chytrého telefonu zákazníka k dokončení nákupu bez nutnosti mít mobilní peněženku.

6. 360-stupňový pohled na zákazníka

Jde o komplexní pohled na zákazníky na základě všech dostupných dat, která se nám o nich podařila získat. Jsou to základní kontaktní informace, jeho nákupní historie, potažmo nákupní chování a řada dalších. Díky dokonalému poznání zákazníka mohou e-shopy nabídnout nejlepší možnou zákaznickou zkušenost.  Dnes tuto práci umožňují nejrůznější CRM systémy.

7. Zabezpečení vašeho e-shopu

Součástí provozování internetového obchodu jsou i bezpečnostní otázky. Obchody v online prostoru nemají fyzické zdi, zaměstnanci pracují ve většině případů na dálku, z různých částí světa. To je důvod, proč se aktivity e-shopů stávají jedním z cílů kybernetických útoků.

Mezi nejčastější bezpečnostní kybernetické hrozby z hlediska elektronického obchodování patří:

  1. Podvody s kreditními kartami – údaje o kreditních kartách, jejichž informace jsou stále uloženy na vašich webových stránkách, jsou odcizeny a použity k výběru hotovosti nebo k neoprávněným nákupům.
  2. Spamování – to spočívá v zasílání a šíření infikovaných odkazů prostřednictvím e-mailu, sociálních sítí, komentářů a kontaktních formulářů, které jsou k dispozici na vašich webových stránkách.
  1. Prolomení hesla – po prolomení hesla může dojít k odcizení citlivých informací, jako jsou osobní a finanční údaje uložené v databázích vašich webových stránek.

Autor: red

innogy narostl v energetické krizi počet zákazníků

1. února 2023 v 16:22

Výrazně vyšší zájem odběratelů energií o dodávky energií od innogy registruje tento dodavatel v průběhu energetické krize. České domácnosti považují v posledních dvou letech dodavatele energií innogy za bezpečnou volbu při rozhodování o novém dodavateli elektřiny a plynu. Od startu dramatického...

Hotel Marriott Prague jmenoval nového generálního ředitele. Stal se jím Robert Grader

31. ledna 2023 v 07:12

Robert Grader na post generálního ředitele pražského hotelu Marriott nastupuje s bohatými zkušenostmi z oblasti pohostinství a hotelnictví, které získával v tomto odvětví více než tři desetiletí po celé Evropě. V hotelovém řetězci Marriott začal pracovat v roce 1985, kdy se stal součástí týmu ve...

innogy zlevňuje nové ceníky zemního plynu pod vládní strop

23. ledna 2023 v 11:14

Největší dodavatel plynu innogy v reakci na pozitivní cenový vývoj na velkoobchodních trzích z posledních týdnů zlevňuje dodávku zemního plynu pod vládou stanovený cenový strop pro nové zákazníky a pro ty, kterým končí fixované smlouvy. Nový ceník zákazníkům garantuje na 12 měsíců cenu komodity...

Rezidence Oliva na Brumlovce je zkolaudována

23. ledna 2023 v 08:48

Koncern Passerinvest v prosinci zkolaudoval Rezidenci Oliva na pražské Brumlovce. Tento unikátní rezidenční dům ve tvaru plodu olivovníku se 72 byty, nabízí bydlení ve slunných vzdušných interiérech s dostatkem soukromí a s možností připojení na chytrou domácnost. V přízemní části budovy se...

Extrémní události brzdí rozjezd nového podnikání

18. ledna 2023 ve 14:51

Stále nové a extrémní události, se kterými se firmy po celém světě v posledních čtyřech letech musí vyrovnávat, se odrazily i do zájmu podnikatelů o rozjezd nového byznysu v Česku. Loni založili 28 133 firem, což je o 5 procent méně, než v roce 2021 a jenom o 4 procenta víc, než...

Smartwings loni přepravily více než pět milionů cestujících

15. ledna 2023 v 08:10

Letecká společnost Smartwings loni přepravila na pravidelných linkách a charterových letech 5,2 milionu cestujících. Předloni to bylo 2,5 milionu pasažérů, jde tak o meziroční nárůst o více než dvojnásobek. Smartwings loni provozovaly lety z České republiky a ze svých zahraničních základen...

Na Václavském náměstí najdete novou restauraci Talíř

15. ledna 2023 v 07:39

Česká hotelová síť Pytloun Hotels, která poskytuje služby již od roku 2003 a v současné době provozuje čtrnáct designových, tradičních i apartmánových hotelů v ČR, otevřela na přelomu roku novou restauraci Talíř přímo v přízemních prostorách hotelu Pytloun Boutique Hotel Prague na Václavském...

Do volebních místností a zpět sveze Uber se slevou

13. ledna 2023 ve 14:06

Společnost Uber již tradičně pomůže občanům České republiky dostat se snadno a pohodlně do volebních místností a využít tak své právo zapojit se do výběru nové hlavy státu. Pro nadcházející volby prezidenta České republiky, jejichž první kolo se koná v pátek 13. a sobotu 14. ledna a případné druhé...

YIT představila vzorovou jednotku v projektu Vesi Hostivař

12. ledna 2023 v 10:46

Developerská společnost YIT otevřela v rezidenčním projektu Vesi Hostivař v Praze 15 vzorovou jednotku. Její interiér reflektuje umístění areálu v těsném sousedství lesoparku a staví tak na přírodních motivech v kombinaci s decentními barvami. Projekt by měl být dokončen na podzim letošního roku,...

Největší český letecký výrobce spolupracuje s Fakultou dopravní ČVUT

12. ledna 2023 v 10:18

Aero Vodochody zintenzivňuje spolupráci s Ústavem letecké dopravy Fakulty dopravní ČVUT. Studenti budou v rámci odborné praxe zkoumat bezpečnost a spolehlivost systémů nejnovějšího letounu L-39NG. Hlavním cílem spolupráce je sdílení poznatků a zkušeností v oblasti letecké bezpečnosti mezi oběma...

Největší maloobchodní hráče v ČR ovládají majitelé z Nizozemska

10. ledna 2023 v 10:42

Patnáct největších maloobchodních firem v roce 2021 vytvořilo tržby přesahující 279 miliard korun. 42 % z nich ovládají subjekty registrované v Nizozemí, za nimi následují vlastníci z Německa (19 %), Rakouska (17 %) a Česka (13 %). Vyplývá to z analýzy Dun & Bradstreet.  Žebříček největších...

Projekt innogy – energie českého filmu vstupuje do osmnácté sezóny

7. ledna 2023 ve 12:35

Projekt innogy – energie českého filmu v roce 2023 vstupuje do již 18. sezóny. Dosud společnost v roli koproducenta pomohla na plátna kin více než devíti desítkám celovečerních hraných i dokumentárních snímků.

Přednáška: Když peníze nestačí

5. ledna 2023 v 16:39

Sérii bezplatných besed na téma Příspěvek na bydlení a další formy sociální podpory lidem v aktuální finanční tísni připravila Praha 2.

Další články
Nahoru