Restaurátoři nesouhlasí se zapůjčením Slovanské epopeje do Asie, vedení Prahy trvá na svém
7. července 2016 15:21
Odborníci rovněž žádají ministerstvo kultury, aby s ohledem na nezpochybnitelné ohrožení díla a zachování světově unikátního obrazového cyklu pro další generace nevydalo s vývozem této movité kulturní památky do zahraničí souhlas. Dopis by měl podle informací ČTK na ministerstvo dorazit dnes. Ministerstvo ale podle své mluvčí Simony Cigánkové bude moci odpovědět, až podnět posoudí jeho odborníci.
Pražští radní v červnu schválili, že epopej zapůjčí do Číny. Výstava bude následovat po japonském turné a uskuteční se od poloviny příštího roku do poloviny roku 2018. Čínská strana za to zaplatí zhruba 2,7 milionu korun (100.000 eur) a také náklady na transport, balení a pojištění. Restaurátoři ale upozorňují na to, že není známo, kdy přesně by se dílo do vlasti mělo vrátit zpět. Zápůjční částku navíc považují za směšnou.
„Příslib tříleté zahraniční zápůjčky cyklu dvaceti obrazů Alfonse Muchy Slovanská epopej na orientální cesty do Číny, Koreje a dalších asijských zemí s kolísající nesrovnatelně vyšší relativní vlhkostí i teplotami je riskantní, neodpovědný hazard hraničící s fyzickou likvidací technologicky velmi choulostivé a zranitelné kulturní památky,“ uvedl akademický malíř Karel Stretti z Akademie výtvarných umění v Praze.
Dílo bylo podle akademické malířky Zuzany Polákové, která Muchova díla ze soukromé sbírky restaurovala, vystavováno už více než dvacetkrát v ČR i v cizině, poprvé v roce 1919 v Klementinu. Už v roce 1936 ale pražská městská rada nedoporučila epopej vůbec na výstavy zapůjčovat, protože vzhledem ke své technice a k obrovským rozměrům při transportu velmi trpí.
„Čím více vývozu, tím méně Alfonse Muchy. Kromě úbytku barevné vrstvy z povrchu plátna stálým natáčením pro převoz jsou velkým nebezpečím plísně, které klihová vrstva plátna přirozeně láká. Klih rubu obrazu přitahuje nejen plísně, ale také veškeré škůdce. Po odstranění plísní se již nikdy konopnému plátnu nevrátí jeho původní pevnost," řekla Poláková.
„Každá manipulace s dílem znamená, že je musíte navíjet na válec. Ohýbáním dochází k mechanickému poškození malby, vznikají praskliny a dílo se musí následně restaurovat," doplnil Stretti. Politici podle něj nadřazují politické a ekonomické zájmy kulturnímu dědictví. Navíc neřeší závazek, které město kdysi Muchovi dalo, že se vybuduje stálá expozice.
Wolf: Díla už byla rolována za Muchova života
Vedení Prahy ale trvá na svém záměru nechat epopej na pár let vycestovat. „Nechat epopej cestovat považujeme za logické, neboť jejím cílem je propagovat Českou republiku a hlavní město Prahu, která je vlastníkem obrazů," sdělil dnes ČTK radní Jan Wolf (KDU-ČSL/Trojkoalice).
„Restaurátorský dohled nad plátny epopeje je trvalý a stav všech pláten je vynikající. Alfons Mucha těžil při jejich realizaci ze svých dlouholetých zkušeností malíře divadelních kulis a opon, které musely odolávat neustálým přesunům a manipulaci, proto volil techniku vaječné tempery, která je uzpůsobena k tomu, aby byla plátna rolována na válce," uvedl Wolf.
Dodal, že díla byla rolováním na válce transportována už za Muchova života například v roce 1921 do Chicaga, později do New Yorku a v novodobé historii například do Grand Palais v Paříži, Mathildenhöhe v Darmstadtu, Musea Fridericianum v Kasselu nebo Kunsthalle v Mnichově.
„Epopej bude transportována v klimatizovaných bednách na míru a bude vystavena v jednom z nejmodernějších muzeí, které se pyšní dokonalými technickými i klimatickými podmínkami," uvedl Wolf.