Rekonstrukce Otíkovy lávky se prodlouží a prodraží, narazilo se na dávný šlendrián
14. dubna 2023 17:40
„Bohužel se při plánování projektu rekonstrukce lávky na přelomu tisíciletí naivně ušetřilo na sondách do pilířů, na kterých Otíkova lávka stojí. Při opravě se nyní zjistilo, že beton je opravdu degradovaný, protože se během výstavby nedodržoval správný technologický postup. Na mnoha místech je místo betonu jen písek,“ uvedl Vrkoč.
Současná lávka byla postavena v roce 1990. Dřevěná předchůdkyně lávky si v polovině osmdesátých let „zahrála“ ve filmu Vesničko má, středisková, a proto se jí podle závěrečné scény snímku říká Otíkova.
„Kvůli celkovému zatěsnění konstrukce nemohla vnikající voda přirozeně opustit konstrukci pilířů, a tak došlo k hloubkové erozi betonu a silné korozi ocelových výztuží uvnitř jednotlivých pilířů. Dokonce na některých místech si můžete lehce odloupnout i kus kamene,“ popsal Vrkoč.
Kdyby se podle něj před čtyřmi roky, kdy se připravoval projekt na celkovou opravu lávky u konečné stanice metra provedly sondy do betonu, byl by už tehdy znám velmi špatný stav svislých konstrukcí a městská část by si tak připravila větší finanční krytí této akce.„O finanční výpomoc s dodatečnými náklady požádáme pražský magistrát. Nejde o peníze, které bychom ztratili nebo neúčelně utratili. Je to jen důsledek důvěřivosti při plánování stavby. Na vícenákladech se nám ovšem povedlo ušetřit téměř osm set tisíc korun,“ sdělil radní.
Pěší lávku opravuje firma Edikt z Českých Budějovic, radnici měla rekonstrukce původně stát 36 milionů korun, nyní to bude o čtvrtinu víc.
Otíkova lávka je v takzvaném šestém havarijním stupni. Sedmý stupeň už by znamenal demolici. K posunutí o jeden stupeň výše by podle Libora Vrkoče došlo během následujících dvou až tří let. „To by ovšem zastavilo dopravu na frekventované Opatovské ulici. Pro danou lokalitu by nastal absolutní dopravní kolaps,“ dodal Vrkoč.