dnes
Pátek - jasno
19°C
zítra
Sobota - polojasno
20°C
pozítří
Neděle - skorojasno
22°C
Reklamní válka proti Praze? Svaz se hašteří s městem, domy u Nuselského mostu už jsou zase pod plachtou
Fasády dvou domů u Nuselského mostu opět zakrývá plachta, tentokrát s motivem připomínajícím justiční vraždu Milady Horákové. Foto: puc

Reklamní válka proti Praze? Svaz se hašteří s městem, domy u Nuselského mostu už jsou zase pod plachtou

Před týdnem z domů u Nuselského mostu zmizela velkoplošná reklama, protože ji soud označil za nelegální. Nyní visí na konstrukci před domy plachta s fotografií Milady Horákové a nápisem Zavražděna komunisty. Stejný motiv se objevil na několika pražských místech při nedávném výročí její popravy. Svaz provozovatelů venkovní reklamy si stěžuje, že metropole prý s vlastníkem plochy nekomunikuje. Je to zneužití odkazu Horákové, reaguje pražský primátor Zdeněk Hřib.  

Na domech u mostu byla do minulého týdne reklama na produkty Samsungu. Společnost měla obří plochu, kterou vidí denně desetitisíce lidí jedoucích po vytížené části severojižní magistrály, pronajatou do konce letošního roku. Nicméně plachtu nechala z fasády odstranit, díky čemuž domy ukázaly po dlouhé době „svou tvář“.

Samsung plochu na domech v ulici Boženy Němcové nevlastní. K odstranění došlo poté, co soud dal za pravdu architektovi reklamou zakrytých domů, který tvrdil, že docházelo k zasažení do jeho autorských práv tím, že fasádu zakrývala reklama.

„Na magistrátu jsme na tom pracovali už delší dobu. Naši úředníci opakovaně vedli správní řízení s provozovatelem této reklamní plochy. V různých odvolacích řízeních opakovaně prokázali, že plachta je ilegální, a vyměřili pokutu. Ale pokuty, které může město ukládat, jim žádnou větší díru do rozpočtu neudělají. To je pro nás i pro úředníky frustrující,“ uvedla na svém facebookovém profilu po odstranění reklamy koaliční Praha Sobě.

„Příběh má ale přesto dobrý konec! Začali jsme o tématu více mluvit a do obecného povědomí se dostalo, že jde o nelegální plochy. Důležité bylo i zapojení veřejnosti. Hlavní inzerent se proto rozhodl reklamu vypovědět,“ dodala Praha Sobě.

Pražská radní pro kulturu Hana Třeštíková začala oslovovat reklamní a mediální agentury, aby své členy před inzercí na těchto plochách varovaly. Nicméně konstrukce, která slouží pro zachycení reklamní plochy, na místě zůstala. To dávalo tušit, že optimismus politiků byl možná předčasný.

A skutečně, plocha je zpět, byť zatím ne s reklamou na službu či produkt. „Poutač připomínající odkaz Milady Horákové byl provozovatelem venkovního poutače vyvěšen na budovu ne náhodou. Při veškerém respektu vůči osobě Milady Horákové má za účel poukázat na používání takzvaného dvojího metru při výkladu a aplikaci zákona a zejména na problematičnost přisvojení si role arbitra v mediálně zbytečně vytvořeném sporu, namísto férové komunikace mezi municipalitami a provozovateli reklamy. Bohužel k tomuto dialogu nikdy nedošlo, místo něj zvolili zástupci města dosti nátlakovou strategii vůči klientům, která je v konečném důsledku škodlivá a poškozující,“ uvedl prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy Marek Pavlas.

Podle Pavlase nebyl svaz ze strany jakýchkoliv představitelů hlavního města kontaktován s tím, že by reklamní plocha v ulici Boženy Němcové byla považována za nelegální a že představuje problém.

„Namísto toho se někteří představitelé města obracejí s touto nepravdivou rétorikou přímo na reklamní zadavatele. Přitom právní spor v této věci stále není ukončen a v právním státě nelze předjímat jeho výsledek,“ dodal Pavlas.

„Odsuzuji zneužití odkazu Milady Horákové v reklamní válce proti městu. Všichni asi tušíme, kdo má tyto naschvály na svědomí. Autoři původní kampaně to nejsou. Plachta na domě nemá co dělat. Hned jsme na místo poslali strážníky a řešíme to. Nenecháme si tyto nekalé praktiky líbit,“ sdělil na Twitteru pražský primátor Zdeněk Hřib.

Jeden z domů, na kterém je plachta umístěna, je firma Jizera Invest. Její mediální zástupce sdělil, že dlouhodobým cílem společnosti je revitalizace předpolí Nuselského mostu.

„Výsledkem celého snažení by měla být důstojná a architektonicky i vizuálně zajímavá brána do centra Prahy, která logicky problematickou reklamu vyřadí ze hry,“ uvedl. Dodal, že firma reklamní zařízení na domě nevlastní a ani nemá know-how k tomu ho odstranit. Měl by podle něj udělat stát, který by tak vzal na sebe riziko náhrady škody vůči vlastníkovi reklamního zařízení.


Praha 5 žije. Veřejnost může hlasovat o vítězných návrzích

15. září 2020 v 09:58

Od dnešního dne do 14. října můžete hlasovat o letošních podaných návrzích participativního rozpočtu Prahy 5 a rozhodnout tak, které návrhy budou realizovány.

Další články
Nahoru