Rampy pro auta v dolní částí Václavského náměstí nakonec nebudou
2. ledna 2020 14:17
Dohoda podle starosty Prahy 1 Pavla Čižinského (Praha 1 Sobě) otevírá cestu k plnohodnotné pěší zóně a také rekonstrukci Václavského náměstí. „Konstruktivní a férové jednání s developerem nám umožnilo nalézt výrazně citlivější variantu, než přivést na náměstí stovky nových aut. Investor rozuměl tomu, že stojíme za rezidenty a chceme zachovat ducha náměstí. Díky dohodě také může na jaře začít rekonstrukce Václavského náměstí a vrátí se na něj stromy, lavičky, pítka a živá pěší zóna,“ řekl Čižinský.
Součástí revitalizace náměstí bude mimo jiné stavební připravenost pro možné budoucí umístění tramvajové trati. Práce ve spodní části Václavského náměstí by měly skončit do konce příštího roku.
Ve vnitrobloku mezi Václavským náměstím a ulicemi Na Příkopě, Jindřišskou a Panskou pak mají pod hlavičkou nového komplexu Savarin vzniknout kanceláře, obchody, služby, bistra a restaurace, venkovní prostory a pasáže, které budou kompletně přístupné veřejnosti. „Jsem rád, že se dospělo ke konstruktivní dohodě,“ okomentoval dohodu místostarosta a radní pro územní rozvoj místostarosta Prahy 1 Petr Hejma (My, co tady žijeme).
Investor plánuje zrekonstruovat také historické budovy ve vnitrobloku včetně barokního paláce Savarin od Kiliána Ignáce Dientzenhofera nebo historické jízdárny. Projekt vzniká pod taktovkou britského studia Heatherwick, které stojí za unikátními projekty po celém světě, navíc je často oceňováno právě za revitalizaci opuštěných prostor.
Savarin se skládá ze čtyř na sebe navazujících a současně vzájemně propojených samostatných částí se svým vlastním charakterem. Nové pasáže umožní volný průchod dříve nepřístupným územím.
„Jsme rádi, že jsme s Prahou 1 našli společné řešení, které bude to nejlepší pro veřejnost i obyvatele centra města. Umístění ramp do garáží na Václavském náměstí nebylo naším výmyslem. V souladu s územním plánem byl tento způsob řešení parkování již součástí architektonické soutěže na ztvárnění nové podoby náměstí konané před patnácti lety. Město se pak dohodlo s tehdejším majitelem projektu v sousedním vnitrobloku. My jsme před třemi lety tyto nemovitosti koupili a celý projekt jsme následně přepracovali,“ sdělil Simon Johnson, výkonný ředitel skupiny Crestyl.
Vedení Prahy plánuje také rekonstrukci v horní části, kam se mají vrátit tramvajové koleje. Jezdit by měly v trase dnešních vozovek pro auta. V minulosti byly koleje ve středu náměstí.
Na náměstí přibude druhé stromořadí, ubude parkovacích míst a rozšířen bude proti původnímu plánu střední prostor. Město nyní nechá vypracovat dokumentaci nutnou pro získání územního rozhodnutí a stavebního povolení. Stavět se má začít v roce 2022.