Radotín zakáže vjezd aut před školy v době, kdy přicházejí děti. Podpořil ho soud
27. července 2024 07:02
Důvodem pro zavedení školní ulice byla podle radnice dlouhodobě neuspokojivá situace v exponovaném čase před začátkem výuky, kdy se každé ráno musí do škol dopravit kolem 1200 žáků Základní školy Praha Radotín a studentů Gymnázia Oty Pavla. Projekt má za cíl zklidnit dopravní situaci v okolí škol a především zajistit dětem bezpečný prostor v okolí školy v době, kdy ráno přicházejí do školy.
Do části Loučanské ulice tak nemohou od 07:30 do 08:00 vozidla, s výjimkou školních autobusů a aut s povolením ke vjezdu. V opačném směru je průjezd bez omezení, obyvatelé dané oblasti tedy mohou z ulice vyjíždět kdykoliv i během půlhodiny před začátkem výuky.
Někteří lidé návrh kritizovali a odkazovali se mimo jiné na právo na svobodu pohybu podle Listiny základních práv a svobod. Do střetu se tak dostal zájem na ochranu života a zdraví dětí a zájem navrhovatelů, kteří se cítili být omezeni na svém pohybu v době školního roku ve dnech výuky.
Sporem se zabýval Městský soud v Praze, který návrh na zrušení takzvané školní ulice zamítnul a potvrdil tak, že toto krátké omezení je právně zcela přiměřenou regulací, kdy nastává minimální omezení jedné skupiny, ale je naplněn obecný zájem, kterým je ochrana druhé skupiny v době nejkritičtější, uvedla radnice.
„Hlavní přínos takového projektu spočívá ve vytvoření bezpečného prostoru pro děti, zklidnění ulice pro její obyvatele a snížení ranního znečištění ovzduší před školou," píše se na webu. Vedlejší přínos je podle zástupců Prahy 16 také v osvětě u dětí, které dostávají příležitost k alternativním způsobům dopravy do školy. „S oblibou využívají například kolo, koloběžku, a jsou tudíž motivovány k aktivnějšímu pohybu," uvedli.
V minulosti se zavedením školních ulic zabývala například radnice Prahy 10 či 20. Zákaz vjezdu aut před několik základních a mateřských škol v době ranního příchodu zavedla například Praha 7.