dnes
Sobota - zatazeno
8°C
zítra
Neděle - skorojasno
5°C
pozítří
Pondělí - jasno
4°C
Radniční weby: chaos i praktické informace
Radnice Prahy 1 sídlí ve Vodičkově ulici. Foto: archiv

Radniční weby: chaos i praktické informace

Jaké informace může veřejnost najít na webech jednotlivých městských částí? Je na nich vyhledávání jednoduché? Některé radniční portály ohodnotil grafický designér a mediální analytik Štěpán Kotrba, na jiné jsme pohlédli okem běžného uživatele.

Na portálu městské části Praha 1 je možné hned na úvodní stránce prokliknout kolonku Potřebuji si vyřídit, následně – přes kolonku Odbory – se zájemce dostane k informacím reagujícím na různé životní situace. Děleny jsou, trochu nesrozumitelně, podle příslušných odborů, pod které spadá jejich řešení. Pod odborem sociálních věcí a zdravotnictví se občan narazí kupříkladu na odkaz, kterým se lze dostat na informace potřebné při podávání žádosti na nájemném v bytě patřícím městské části. Po dalším kliknutí už si může dotyčný přečíst, kdo žádosti vyřizuje, kontakt na něj, a co je k žádosti potřebné.

Portál Prahy 2 je koncipován tak, že praktické rady se jsou obsaženy pod kolonkou Občan, kterou lze najít na hlavní stránce. Po kliknutí se objeví několik podkapitol: sociální a zdravotní oblast, doprava, bydlení, bezpečnost, školství, kultura a volný čas, informace pro seniory, životní prostředí a poradna pro spotřebitele. Ta je zajímavá tím, že se občan jejím prokliknutím dostane k telefonnímu číslu právního poradenství z oblasti spotřebitelského práva, linka je dostupná každý všední den od 9 do 17 hodin, lze na ni zavolat za cenu běžného hovoru.

Někde chaotické

V Praze 3 je možné z úvodní stránky kliknout na kolonku Časté dotazy. Pod dalším prokliknutím se objeví oblasti, které občany zajímají. Hned na prvním místě jsou (díky řazení podle abecedy) Byty, výběrová řízení, privatizace, mezi odkliky lze najít i kupříkladu Sociální oblast nebo Školy, školky, jesle.

Na webu městské části Praha 4 je, stejně jako na portálu Prahy 2, na úvodní stránce kolonka Občan. Tam lze prokliknout na jednu z kolonek: Zeptejte se na úřadu, Formuláře a žádosti, Portál dětských hřišť v Praze 4 a podobně. Pro veřejnost je zajímavá například kolonka Potřebuji si vyřídit, pod kterou je několik dalších kolonek od Bydlení po Životní prostředí a čistota. Nechybí například ani Právní poradna pro občany Prahy 4, která funguje bezplatně každou sudou středu v měsíci od 15 do 17 hodin na radnici v Nuslích, což je možné zjistit po dalším kliknutí.

Trochu chaoticky působí portál městské části Praha 5. Po chvilkovém pátrání lze ale prokliknout kolonku Rady občanům – životní situace a dotazy. Po dalším kliknutí se objeví ještě dvě kolonky: Jak si zařídím (řešení životních situací) a Časté dotazy (doporučení, jak postupovat). Pod Častými dotazy se po dalším kliknutí lze dostat na otázky pro jednotlivé odbory – kupříkladu odbor sociální problematiky a prevence kriminality.

Přehršel odkazů a blikající box

Přehršel odkazů vyskočí na návštěvníky portálu Prahy 6. Nahoře bliká box, na němž se zájemci dozvědí informace o privatizaci bytů a výši nájemného v obecních bytech. Mění se na něm nápisy Prodej bytů oprávněným nájemcům, Informace ke změnám nájemného a Podrobné informace s podtituly přehled domů a bytů, srovnání výše nájemného, cenové mapy, konzultace se znalcem. Zájemce tedy musí rychle kliknout na to, co ho zajímá, při zaváhání už najede na jiný nápis.

A jak to vypadá, když vlastní stránky hodnotí přímo někdo z dané městské části? Co se týče webu městské části Praha 7, podle referentky vnějších vztahů sedmé městské části Petry Lopéz jsou navrženy tak, aby byly pro občany co nejpřehlednější. „Z úvodní strany lze rychlou navigací získat informace o aktuálních kulturních či sportovních akcích, změnách v dopravě, ke školským zařízením, organizacím v Praze 7 a podobně,“ uvedla referentka, podle které mají lidé zájem o možnost rezervovat si on-line termín návštěvy na pracovišti Úřadu městské části Praha 7.

Názor odborníka

Weby městských částí Prahy 8, 9 a 10 ohodnotil grafický designér a mediální analytik Štěpán Kotrba. „Kdyby se grafici nesnažili být kreativní, bylo by to lepší. Občan hledá informace, ne grafikovu kreativitu. A už vůbec nestojí o zmatek. Hlavním mínusem je neintuitivnost a grafická přeplácanost, která dezorientuje čtenáře,“ vytýká radničním webům Kotrba.

Jednotlivé stránky oznámkoval jako ve škole. Za obsažnost dostal portál Prahy 8 dvojku, Prahy 9 jedničku a Prahy 10 dvojku, za přehlednost vyfasovaly Praha 8 a Praha 9 trojku a Praha 10 čtyřku, za ergonomii, nebo – li vhodnost rozměrů a tvarů, které jsou na webu, dostal web Prahy 8 trojku, portál Prahy 9 čtyřku a Prahy 10 pětku, za grafickou čistotu balancovaly všechny tři weby na hranici propadení, nakonec všechny dostaly čtyřku.

Chaos v uspořádání

Na webu městské části Praha 8 je podle Štěpána Kotrby nesmyslně velká a graficky zmatená hlavička. Patkové písmo hlaviček považuje za špatně čitelné, za zbytečné považuje například stínování tlačítek. Nadšen není také z podle něj nesmyslně agresivně barevného kalendáře, ze kterého nejsou patrná nevyplněná pole. „Návštěvní hodiny Úřadu městské části jsou nesmyslně v sekci ´kontakty´, měly by být ale v sekci ´základní informace´ hned na první úrovni,“ uvedl.

Co se týče webu Prahy 9, podle Kotrby má optimální velikost hlavičky, je graficky čistá, optimálně a ergonomicky rozvržená první úroveň víceúrovňového menu. „Druhá úroveň menu je ale graficky nesmyslná (zaoblené rohy, rámeček), nicméně většinou obsahuje, co obsahovat má. Stejně tak graficky přeplácané jsou jednotlivé pole stránky. A výtka k webu Prahy 10? „Je přeplácaný,“ dodal Štěpán Kotrba.


Autor: Anna Skálová

Pirátům v pražském zastupitelstvu byla zamítnuta možnost vzdát se odměn

2. listopadu 2017 v 15:15

Pražští zastupitelé dnes nesouhlasili s tím, aby se jejich kolegové za Piráty zvolení do Sněmovny mohli vzdát odměn za výkon funkce v zastupitelstvu. Pro návrh Pirátů hlasovalo 13 z celkem 65 zastupitelů. Piráti mají v pražském zastupitelstvu čtyři členy. Ve volbách do Sněmovny získala strana...

Další články
Nahoru