Radnice Prahy 10 se v létě přestěhuje z Vršovic do Strašnic
4. května 2023 22:47
Hlavním argumentem stěhování je postupující stavebně-technická degradace budov, které po několika dekádách omezených investic vyžadují celkovou opravu nosných konstrukcí, obvodových plášťů a oken. Právě nevyhovující stav posledních dvou zmíněných položek je důvodem, proč v současnosti celou radnici obepínají stavební zábrany.
„Faktem je, že stávající budovy vyžadují neustálou údržbu a opravy, aby zde mohly alespoň v nějaké formě fungovat služby pro občany, a to je vzhledem k zamýšlené rozsáhlé rekonstrukci kontraproduktivní. Aktuálně jsme se rozhodli, že utápět další peníze nesmyslně do staré budovy je špatně, proto dojde ke stěhování do nových prostor na Vinici,“ řekl starosta Prahy 10 Martin Valovič (ODS).
O rekonstrukci radnice rozhodlo vedení Prahy 10 v předminulém volebním období a nové prostory hledali zástupci městské části od května roku 2020, kdy byly poptány předběžné tržní konzultace. Naposledy pak v létě roku 2022 městská část oslovila deset tuzemských realitních kanceláří, a zároveň byla vypsána zakázka na základě výjimky ze ZZVZ na výběr náhradní budovy. V termínu zareagovala pouze společnost Carpet Invest.
Pro doporučení dodavatele vznikla pracovní skupina složená ze zástupců ODS, Koalice VLASTA a opoziční České pirátské strany. „Od počátku přistupujeme ke stěhování úřadu maximálně transparentně, protože je to věc, která se dotýká všech občanů městské části. Ty budeme samozřejmě průběžně informovat. Zároveň je chci ujistit, že stěhování nebude mít negativní vliv na služby úřadu,“ pokračoval starosta desáté městské části.
Pracovní skupina po zhodnocení nabídek doporučila pokračovat v jednáních vedoucích k podpisu smlouvy s firmou Carpet Invest, která budovu ve Vinohradské 3218 vlastní. O smlouvě, a tedy o následném stěhování, Rada městské části rozhodla 13. dubna a smlouvu o pronájmu budovy podepsala o dva týdny později. Praha 10 bude za pronájem platit měsíčně 2,9 milionu korun bez DPH, další zhruba milion budou měsíční zálohy.
„Budovu máme pronajatou na čtyři roky, nejdéle pak na sedm let. Nájemní vztah je formulován maximálně flexibilně tak, aby se městská část mohla z nájmu bezproblémově vyvázat podle toho, jak definitivně vyřeší své sídlo radnice. Kromě vlastního stěhování nás předtím čekají drobné úpravy interiérů pro optimalizaci provozu. To, co zajímá občany desítky nejvíce, smlouva předpokládá, že stěhování začne postupně v srpnu. Jeho délku předpokládám, pokud nenastanou komplikace, na zhruba dva měsíce. Další detaily budou dostatečně včas komunikovány,“ dodal první místostarosta Prahy 10 Tomáš Pek (TOP 09).
Bezprostředním úkolem je podle něj vyhodnotit, jak nejlépe naložit se stávající radnicí ve Vršovické. Jako podklad dalším kolům jednání poslouží komplexní ekonomická analýza, která nastíní, zda se úřad má vrátit do původní budovy, zůstat v nájmu, budovu odkoupit, nebo se vydat jinou cestou podle disponibilních zdrojů. V úvahu podle starosty připadá i prodej budovy soukromníkovi, který by ji opravil, a radnice si od něj prostory pronajímala.¨
Městská část podle starosty jedná s novým vedením magistrátu a k dalšímu postupu si nechá vypracovat podrobnou ekonomickou analýzu, která bude zahrnovat návrhy možných řešení. V úvahu připadá i prodej budovy soukromníkovi, který by ji opravil, a radnice si od něj prostory pronajímala.
„Celé území Sídliště Vlasta včetně plánů na polyfunkční dům s kulturním sálem Nový Eden má obrovský rozvojový potenciál a budova současné radnice v něm hraje důležitou roli. I když se nám třeba nepodaří získat dostatek prostředků na její rekonstrukci, nemůžeme za žádnou cenu dopustit, aby se z Vršovické 68 stalo prázdné a opuštěné místo. Za sebe a celou koalici Vlasta mohu slíbit, že budeme dbát na to, aby se o osudu radnice rozhodovalo průhledně a že o našich krocích budeme vždy informovat otevřeně a srozumitelně,“ komentuje situaci místostarosta David Kašpar (Vlasta).
„Přesun úřadu je plánován na letní měsíce pod dohledem stěhovacího manažera, radnice by tak mohla být přestěhována na konci září. Ke stěhování úřadu připravuje městská část rozsáhlou informační kampaň pro občany s dosahem přes sociální sítě, webové stránky, tištěná média či letákovou roznášku v důležitých komunikačních uzlech a institucích,“ popsal vedoucí tiskového oddělení Prahy 10 Ján Bruno Tropp.
Nová budova ve Strašnicích podle něj nejenže zajistí vyšší kvalitu služeb, ale zároveň poskytne moderní zázemí zaměstnancům úřadu. Přesun nezmění ani dostupnost úřadu občanům desítky. Několik desítek metrů od budovy se nachází zastávka MHD. V docházkové vzdálenosti navíc je stanice metra A Strašnická, u které jsou i zastávky navazujících autobusových spojů. U budovy je také dostatek parkovacích míst
Minulá vedení Prahy 10 zvažovala různé varianty, jak situaci s nevyhovujícím úřadem městské části řešit. Nejprve vznikl plán postavit novou radnici za odhadovanou cenu 775 milionů korun, po kritice z něj však sešlo. Poté se zvažoval přesun úřadu do nevyužívané strašnické školy, nakonec předminulé vedení rozhodlo o rekonstrukci stávající radnice,“ sdělila ČTK.