Radnice i občané měli možnost ovlivnit rekonstrukci Libušské, říká starosta Libuše Jiří Koubek
2. října 2018 16:35
Rekonstrukce ulice Libušská měla skončit v listopadu. Mohla libušská radnice nějak ovlivnit podobu projektu a podařilo se vám do něj něco prosadit?
Investorem je hlavní město Prahy, které mělo v režii celé výběrové řízení. Z mého pohledu byla vysoutěžena skvělá firma. Spolupráce s ní během rekonstrukce je naprosto příkladná. Naše podněty řeší okamžitě, v prvních týdnech jsme byli ve spojení i šestkrát osmkrát za den, potom denně, nyní tak dvakrát třikrát za týden. Občané skrze radnici na zhotovitele měli desítek připomínek a dotazů. Podařilo se nám prosadit jeden stavební práh navíc, zrušení jednoho zálivu zastávky a umístění zastávky tak, abychom nemuseli kácet pět vzrostlých stromů. Vyřešili jsme novou objízdnou trasu tak, aby občané měli zajištěnou MHD po celou dobu rekonstrukce, posunuli jsme jednu zastávku, aby to více vyhovovalo podmínkám v místě. Upravili jsme projekt v mnoha místech nájezdů do domu. Naše podněty Eurovia řeší obratem, věcně. Co nejde, tak nejde, ale firma hledá způsoby, nikoliv výmluvy. Využíváme ke komunikaci s občany facebookovou stránku Rekonstrukce Libušská v Písnici, která má dnes více fanoušků než samotný facebookový profil městské části. Tuto stránku sleduje i Eurovia a ví, co občané požadují.
Jednou by měla v Libuš spojit centrum s centrem linka metra D. Jsou zde i potenciální rizika, která by tato stavba mohla Libuši přinést a jak je lze eliminovat?
Tři stanice, tři rozvojová území. U stanice metra D Písnice se v současné době připravuje územní studie – ve fázi výběru zhotovitele, u stanice metra D Libuš je v přípravě zadání této studie, které se bude soutěžit, u konečné stanice budeme územní studii požadovat. Rizika jsou následující. U konečné stanice malá kapacita záchytného parkoviště P+R. Hrozí, že bude metro D postaveno bez obchvatu Písnice. V tom případě bude konečná stanice metra D nedostupná od Dolních Břežan a dalších středočeských obcí, nedostupná i pro občany Písnice. Se stavbou je třeba řešit i širší území a nové dopravní vazby.
„Tlačí" Libuš na to, aby byla co nejdříve realizována stavba tramvajové trati z Modřan do Libuše?
Radnice projekt maximálně podporuje. Stavba stojí na výkupu pozemků v Modřanech, tedy v Praze 12. Má územní rozhodnutí, které nabylo právní moci.
Začala dvacet let očekávaná rekonstrukce Libušské v Písnici. Dokončujeme novou hasičárnu. Vybavili jsme jednotky hasičů novou technikou. Zrekonstruovali jsme několik bočních ulic k Libušské. Zateplili jsme budovu MŠ Lojovická. Zrekonstruovali a zateplili střechu ZŠ Meteorologická. Vyměnili elektroinstalaci v ZŠ Meteorologická. což byla investice 15 milionů korun. Postavili jsme nový fitpark. Stojí nová kotelna v ZŠ v Písnici. Získali jsme prostředky na novou služebnu městské policie.
Co se vám oproti původním plánům nepodařilo realizovat a proč?
Chtěli jsme zřídit zastávku Mílová v opačném směru (zatím jen směr z Libuše ven na Kunratice) a dva nové přechody na Libušské u zastávky Jalodvorská. Obojí je ale ve správě TSK a děsně se to vleče. Obojí ale bude do poloviny roku 2019. Chtěli jsme opravit šest ulic na Libuši, ale zvládli jsme jen jednu, nebyli finance. Ty jsme získali až letos v září. Opravíme tedy zbylých pět.
Čím vám může být hlavní město nápomocno v dalších letech?
Investicemi do dopravních staveb – metro D, obchvat Písnice, tramvaj. Toto není v kompetenci libušské radnice, ale lidé se nás na to ptají nejvíce. Hlavní město může zrychlit výkupy pozemků a realizovat tyto dlouho plánované stavby.
Mgr. Jiří Koubek , starosta MČ Praha – Libuš
Pokud dostanete po volbách opět důvěru a budete pokračovat ve vedení městské části, jaké budou vaše priority?
Dokončit rekonstrukce ulic v Libuši i Písnici, postavit novou služebnu městské policie, postavit tělocvičnu při ZŠ v Písnici, postavit garáže libušským hasičům (máme stavební povolení) a přislíbené peníze od hlavního města na rok 2020. Zkusíme přísun těchto financí. Chtěl bych se také zasadit o to, aby územní studie kolem stanic metra respektovala potřeby městské části Praha-Libuš (prostor pro nové centrum, přesun pošty, nové služby pro občany).
Jste číslo 12 na kandidátní listině koalice Spojené síly pro Prahy ve volbách do pražského zastupitelstva. Jaké by byly vaše cíle a priority na „velké" radnici, tedy na magistrátu?
Jednoznačně zásadní dopravní stavby na jihu prahy dostat mezi prioritní stavby hlavního města, tedy metro D, tramvaj, obchvat Písnice, obchvat Komořan, aby se zklidnila doprava v obytných částech a mohl se otevřít nájezd na pražský okruh mezi Dolními Břežany a Písnicí a v Komořanech. Rozvoj dopravní infrastruktury na jihu Prahy zamrzl, je tedy nutné ho rozhýbat!