dnes
Čtvrtek - skorojasno
30°C
zítra
Pátek - prehanky-dest
28°C
pozítří
Sobota - bourky
24°C
Radní vyhlásili klimatický závazek Prahy. V čem spočíva?
Smog v Praze. Ilustrační foto: archiv

Radní vyhlásili klimatický závazek Prahy. V čem spočíva?

Pražští radní schválili klimatický závazek metropole snížit emise oxidu uhličitého (CO2) v hlavním městě o minimálně 45 procent do roku 2030 (oproti roku 2010) a dosáhnout nulových emisí CO2 nejpozději do roku 2050. Zároveň schválila základní okruhy opatření nutných k naplnění tohoto cíle.

Závazek je v souladu se závěry zprávy Mezivládního panelu pro klimatickou změnu (IPCC) při OSN z října 2018, která uvádí, že pro dodržení limitu 1,5 °C je nezbytné snížit globální emise CO2 do roku 2030 o 45 % ve srovnání s rokem 2010, a do roku 2050 dosáhnout nulových emisí CO2.

„Odklon od fosilních paliv při výrobě energie, v dopravě a při dalších ekonomických aktivitách přitom Praha nepovažuje za ekonomickou či sociální hrozbu, nýbrž za příležitost postupně transformovat město v ekologicky přátelskou metropoli, atraktivní pro život,“ uvedl náměstek primátora pro životní prostředí Petr Hlubuček (STAN).

Hlavní město Praha se připojilo k desítkám měst po celém světě, jako je například Londýn, Paříž, Hong-Kong či New York, které obdobné závazky už přijala.

Rada zároveň vyzvala městské části a organizace a firmy na území hl. m. Prahy, aby se připojily k plnění závazku Prahy, další města, aby přijala vlastní závazky, i vládu ČR, aby se začala změnami klimatu intenzivněji zabývat. Rada se obrátila také k občanům Prahy, aby svým chováním pomohli se splněním tohoto závazku.

„Každý občan Prahy by měl svědomitě nakládat s prostorem, ve kterém žije, a zamyslet se nad tím, jak do svého života zavést opatření v reakci na vyhlášení klimatického závazku města. Nikdy není pozdě začít se snižováním produkce odpadu nebo vyšším využíváním městské hromadné dopravy na úkor osobních automobilů v centru města“ uvádí pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Konkrétní plán, jak závazku a cílů dosáhnout, bude obsahovat dlouhodobá Strategie dekarbonizace Prahy do roku 2050 a střednědobý Akční plán udržitelné energetiky a klimatu na období 2021 až 2030 (takzvaný SECAP), který Praha připraví do poloviny příštího roku.

Některá opatření ve stručnější podobě již Praha má navržena v dílčích strategiích z nedávné doby, jakými jsou Plán udržitelné mobility, Územní energetická koncepce, Adaptační strategie na změnu klimatu či Program zlepšování kvality ovzduší. 

Opatření, která bude nutné zavést, se budou promítat do strategického a finančního plánování rozvoje města v následujících letech. Opatření se budou týkat především oblasti zdrojů elektrické energie a tepla, udržitelné automobilové dopravy, nakládání s odpady, budov či nákupu a spotřeby výrobků. Nedílnou součástí jsou i adaptační opatření na změny klimatu.

Zavedení principů environmentálního účetnictví umožní vyčíslit vliv rozpočtu hl. m. Prahy a jeho dílčích položek na uhlíkovou stopu. Výdaje na obnovu a rozvoj městského majetku tak budou před schválením v budoucnu posuzovány z hlediska dopadů na emise CO2. Jejich dopad bude muset být neutrální či pozitivní.

V oblasti automobilové dopravy je cílem zajistit do roku 2030 více než poloviční snížení dopravních výkonů automobily se spalovacími motory na konvenční paliva. Nahradit je musí vozidla s nízkoemisním pohonem, zejména elektromobily, automobily na plynový a vodíkový pohon. 

„V plánu je 242 konkrétních opatření, která postupným zaváděním přispějí k celkovému zklidnění dopravy ve městě, rozvoji elektromobility a snižování uhlíkové zátěže. Mezi opatřeními je například možnost zavedení mýtného při vjezdu do centra Prahy, podpora cyklodopravy, změna pohonů vozidel MHD či výstavba parkovišť P+R, metra D a nových tramvajových tratí,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).  

„V současné době prověřujeme v rámci pilotního projektu možnost vytvoření nabíjecích stanic pro elektromobily na lampách veřejného osvětlení. Jde o nejrychlejší způsob, jak Praze dodat dostatečný počet těchto stanic,“ uvedl radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09).  

Nové budovy musí mít malou spotřebu energie a zároveň minimální produkci emisí skleníkových plynů při výstavbě i provozu včetně dopravy využívané následně uživateli budov. 


Radnice Prahy 1 mění úřední hodiny

Dnes ve 12:59

Od 1. září stanovila radnice první městské části úřední hodiny úřadu na pondělí od 8 do 18 hodin a středu od 8 do 18 hodin.

Tragická nehoda na Pražském okruhu

11. srpna 2020 v 15:17

Dva mladí muži dnes zemřeli dopoledne při dopravní nehodě na Pražském okruhu. K tragédii došlo kolem půl jedenácté na 60. kilometru ve směru na Běchovice. Nákladní auto se srazilo s dodávkou, ve které zůstali muži zaklíněni. Pražský okruh byl u Běchovic neprůjezdný, policie dopravu...

Dotazník: Průzkum spokojenosti občanů Prahy 9

10. srpna 2020 v 16:54

Praha 9 v současné době zpracovává Strategický plán rozvoje. Na základě tohoto dokumentu chce vypracovat podklady pro rozhodnutí, jakým směrem se bude rozvoj Devítky ubírat v následujících letech. 

Další články
Nahoru