dnes
Neděle - skorojasno
18°C
zítra
Pondělí - obcasny-dest
16°C
pozítří
Úterý - zatazeno
15°C
Radní vyhlásili klimatický závazek Prahy. V čem spočíva?
Smog v Praze. Ilustrační foto: archiv

Radní vyhlásili klimatický závazek Prahy. V čem spočíva?

Pražští radní schválili klimatický závazek metropole snížit emise oxidu uhličitého (CO2) v hlavním městě o minimálně 45 procent do roku 2030 (oproti roku 2010) a dosáhnout nulových emisí CO2 nejpozději do roku 2050. Zároveň schválila základní okruhy opatření nutných k naplnění tohoto cíle.

Závazek je v souladu se závěry zprávy Mezivládního panelu pro klimatickou změnu (IPCC) při OSN z října 2018, která uvádí, že pro dodržení limitu 1,5 °C je nezbytné snížit globální emise CO2 do roku 2030 o 45 % ve srovnání s rokem 2010, a do roku 2050 dosáhnout nulových emisí CO2.

„Odklon od fosilních paliv při výrobě energie, v dopravě a při dalších ekonomických aktivitách přitom Praha nepovažuje za ekonomickou či sociální hrozbu, nýbrž za příležitost postupně transformovat město v ekologicky přátelskou metropoli, atraktivní pro život,“ uvedl náměstek primátora pro životní prostředí Petr Hlubuček (STAN).

Hlavní město Praha se připojilo k desítkám měst po celém světě, jako je například Londýn, Paříž, Hong-Kong či New York, které obdobné závazky už přijala.

Rada zároveň vyzvala městské části a organizace a firmy na území hl. m. Prahy, aby se připojily k plnění závazku Prahy, další města, aby přijala vlastní závazky, i vládu ČR, aby se začala změnami klimatu intenzivněji zabývat. Rada se obrátila také k občanům Prahy, aby svým chováním pomohli se splněním tohoto závazku.

„Každý občan Prahy by měl svědomitě nakládat s prostorem, ve kterém žije, a zamyslet se nad tím, jak do svého života zavést opatření v reakci na vyhlášení klimatického závazku města. Nikdy není pozdě začít se snižováním produkce odpadu nebo vyšším využíváním městské hromadné dopravy na úkor osobních automobilů v centru města“ uvádí pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Konkrétní plán, jak závazku a cílů dosáhnout, bude obsahovat dlouhodobá Strategie dekarbonizace Prahy do roku 2050 a střednědobý Akční plán udržitelné energetiky a klimatu na období 2021 až 2030 (takzvaný SECAP), který Praha připraví do poloviny příštího roku.

Některá opatření ve stručnější podobě již Praha má navržena v dílčích strategiích z nedávné doby, jakými jsou Plán udržitelné mobility, Územní energetická koncepce, Adaptační strategie na změnu klimatu či Program zlepšování kvality ovzduší. 

Opatření, která bude nutné zavést, se budou promítat do strategického a finančního plánování rozvoje města v následujících letech. Opatření se budou týkat především oblasti zdrojů elektrické energie a tepla, udržitelné automobilové dopravy, nakládání s odpady, budov či nákupu a spotřeby výrobků. Nedílnou součástí jsou i adaptační opatření na změny klimatu.

Zavedení principů environmentálního účetnictví umožní vyčíslit vliv rozpočtu hl. m. Prahy a jeho dílčích položek na uhlíkovou stopu. Výdaje na obnovu a rozvoj městského majetku tak budou před schválením v budoucnu posuzovány z hlediska dopadů na emise CO2. Jejich dopad bude muset být neutrální či pozitivní.

V oblasti automobilové dopravy je cílem zajistit do roku 2030 více než poloviční snížení dopravních výkonů automobily se spalovacími motory na konvenční paliva. Nahradit je musí vozidla s nízkoemisním pohonem, zejména elektromobily, automobily na plynový a vodíkový pohon. 

„V plánu je 242 konkrétních opatření, která postupným zaváděním přispějí k celkovému zklidnění dopravy ve městě, rozvoji elektromobility a snižování uhlíkové zátěže. Mezi opatřeními je například možnost zavedení mýtného při vjezdu do centra Prahy, podpora cyklodopravy, změna pohonů vozidel MHD či výstavba parkovišť P+R, metra D a nových tramvajových tratí,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).  

„V současné době prověřujeme v rámci pilotního projektu možnost vytvoření nabíjecích stanic pro elektromobily na lampách veřejného osvětlení. Jde o nejrychlejší způsob, jak Praze dodat dostatečný počet těchto stanic,“ uvedl radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09).  

Nové budovy musí mít malou spotřebu energie a zároveň minimální produkci emisí skleníkových plynů při výstavbě i provozu včetně dopravy využívané následně uživateli budov. 


Praha 13: Nechceme pro občany další zátěž, daň z nemovitosti u nás neporoste

20. září 2019 ve 13:27

Pražští zastupitelé včera schválili úpravy vyhlášky, která umožní zvýšit daň z obytných nemovitostí pro výpočet daně. V Praze 1, 3, 7, 8, 10, 11 a 12 se daň fakticky zdvojnásobí. Naopak například v Praze 2, 4, 5, 9, 13 se daň zvyšovat nebude.

Maratonci z magistrátu: Budou zastupitelé jednat do noci? Možná, jen program schvalovali čtyři hodiny

19. září 2019 v 15:39

Dnes ráno v půl deváté se pražští zastupitelé sešli k prvnímu jednání po letní pauze. Ani vidina více než padesáti bodů, kterými se mají zabývat, je nepřinutila ke kvapíku. Jen o programu diskutovali celé dopoledne. 

Další články
Nahoru