Dnes Pondělí - oblacno -2°C
Zítra Úterý - jasno -2°C
Úterý 18. 2. 2025
Svátek má Gizela
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Radě pro památky se nelíbí oznámení k vlivu na prostředí u mostu pod Vyšehradem
Železniční most spojuje Výtoň a Smíchov. Foto: archiv

Radě pro památky se nelíbí oznámení k vlivu na prostředí u mostu pod Vyšehradem

Českému národnímu komitétu Mezinárodní rady památek a sídel (ICOMOS) se nelíbí, že Správa železnic (SŽ) v oznámení pro posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) ohledně mostu na pražské Výtoni pracuje jenom s variantou nahrazení mostu novým a neuvedla v něm variantu rekonstrukce. ČTK to sdělil mluvčí komitétu Jan Štoll. Oznámení nyní posuzuje ministerstvo životního prostředí (MŽP), které rozhodne, zda bude nutné posudek EIA zpracovat. Mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová uvedla, že věc je nyní plně v kompetenci ministerstva a do jeho rozhodnutí nebude správa kritiku víc komentovat.

SŽ v květnu vypsala tendr na projektanta nového železničního mostu, který má mít tři koleje namísto nynějších dvou. Práce správa plánuje na roky 2027 až 2029 a náklady odhaduje na 3,4 miliardy korun. Stávající most by se měl podle dřívějších vyjádření přesunout pravděpodobně k modřanskému jezu, kde by sloužil jako lávka pro pěší.

Český národní komitét ICOMOS se dlouhodobě spolu například se spolkem Nebourat zasazuje o rekonstrukci mostu namísto jeho nahrazení novým. Aktuálně podle něj SŽ porušila zákonné podmínky, když v oznámení pro EIA pominula variantu rekonstrukce mostu.

„Je zřejmé, že záměr není v oznámení v úplnosti, řádně a dostatečně posouzen z hlediska dopadů na životní prostředí a na hmotný majetek a kulturní dědictví," uvedl prezident komitétu Martin Horáček.

Komitét v tom smyslu MŽP zaslal oficiální vyjádření. Navrhovaný most je podle něj také výrazně mohutnější a širší než jakýkoliv dosavadní most v historickém centru Prahy s rozměry odpovídajícími osmiproudé dálnici.

„Návrh by měl devastující vliv na unikátní historické panorama Prahy a vnesl by do historického centra města stavbu dálničního charakteru," míní Horáček. Dodal, že i když SŽ tvrdí, že zachová alespoň původní pilíře, s ohledem na parametry nové konstrukce to není reálné.

Proces EIA je nyní ve fázi takzvaného zjišťovacího řízení, ve kterém MŽP určí, zda bude nutné vypracovat kompletní posudek hodnotící vliv stavby na životní prostředí.

„Rozhodnutí o tom, zda záměr podléhá posouzení podle zákona EIA, včetně specifikace podmínek do dokumentace EIA, je plně v kompetenci příslušného úřadu," uvedla v reakci na kritiku Eberl Friebová.

Dodala, že pokud by úřad rozhodl o vypracování posudku, součástí bude i vypořádání připomínek. „Vzhledem k výše uvedenému si reakci ponecháme až na vydání rozhodnutí MŽP," sdělila.

Mluvčí nicméně dodala, že některá vyjádření komitétu jsou nepřesná, most podle ní například nemá mít šířku 32, ale 30 metrů. „Přirovnání k osmiproudé dálnici je také zavádějící, například šestiproudá dálnice D1 u Prahy měří 34 metrů," uvedla.

Navrhovaná šířka je podle ní obdobná jako u dalších variant počítajících se třemi kolejemi, což chce jak SŽ, tak magistrát hlavního města či ministerstvo dopravy. Naopak spolek Nebourat s odkazem na vlastní posudek tvrdí, že třetí kolej není nutná.

Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil most, který se klene přes Vltavu dosud. Konstrukce je podle odborníků významnou technickou kulturní památkou v pražské památkové rezervaci, jeho nýtovaná konstrukce je památkově chráněná. Nyní může po mostu kvůli špatnému stavu v jeden moment projíždět jedna vlaková souprava za snížené rychlosti maximálně 20 kilometrů v hodině.


Autor: ČTK

Srážka metra s člověkem ve stanici Karlovo náměstí přerušila provoz v části linky B

Včera ve 22:53

Kvůli srážce metra s člověkem se v pondělí večer po jednadvacáté hodině zhruba na hodinu zastavil provoz části linky B mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Florenc. Hasiči ze soupravy evakuovali zhruba 100 cestujících. Sraženého člověka vyprostili a předali do péče záchranářů. Provoz podzemky byl...

Obyvatelé Prahy 4 mohou do konce měsíce posílat náměty, jak zlepšit městskou část

Včera v 08:42

Obyvatelé Prahy 4 mohou do 28. února posílat v rámci tzv. participativního rozpočtování náměty týkající se regenerace a kultivace veřejného prostoru a oprav chodníků a komunikací.  V hlasování od 25. dubna do 9. května potom sami vyberou projekty, které Praha...

Seznamte se se záměry Správy železnic v oblasti Hrdlořez

Včera v 08:20

Budoucnost parku Smetanka v souvislosti s modernizací železnice mezi Libní a Malešicemi byla tématem veřejných setkání zástupců Správy železnic, radnice Prahy 9 a obyvatel devítky v loňském roce. Veřejná prezentace výstupů z nich se uskuteční ve čtvrtek 27. února od 18 hodin v zasedací místnosti...

Desítky lidí protestovaly v centru Prahy proti vládě

16. února 2025 v 17:50

Několik desítek lidí protestovalo v sobotu od 16 hodin na Staroměstském náměstí v centru metropole proti vládě premiéra Petra Fialy (ODS). Demonstranti kritizovali především korespondenční volbu, kterou budou moci Češi v zahraničí nově využívat při sněmovních i evropských volbách či volbě...

Kontaktní místo pro bydlení Prahy 1 slaví rok úspěšného provozu

16. února 2025 v 10:01

Kontaktní místo, otevřené v únoru 2024 ve spolupráci Prahy 1 a magistrátu, se za první rok stalo klíčovou podporou pro obyvatele v bytové nouzi. Od července do prosince 2024 využilo jeho služby 225 klientů, zejména senioři, samoživitelky a osaměle žijící lidé.

Další články
Nahoru