dnes
Pondělí - zatazeno
6°C
zítra
Úterý - obcasny-dest
10°C
pozítří
Středa - zatazeno
11°C
Pražský život

Pusťte se do jarní očisty organismu. Klíčová jsou játra

Stejně jako se příroda ukládá k zimnímu spánku, životní energie se stahuje ke kořenům a v předjaří odumírá vše, co není už k životu, stejně tak reaguje náš organismus. Vyjděte proto s končící zimou svému tělu i ročnímu biologickému cyklu vstříc a dopřejte si jarní očistu.

Během studených a inverzních dnů zimního období se ve vašem těle, které nemělo tolik pohybu jako během jara a léta, nahromadilo spoustu toxinů a dalších škodlivých látek, které musíte co nejdříve dostat z těla.

Pokud se v něm totiž zabydlí, dostanou prostor iniciovat leckterá onemocnění. To jim však nedovolíte jarní očistou.

Organismus s probouzejícím se jarem sám startuje samoočistné a regenerační mechanismy. Ty aktivizují imunitní a hormonální systém. Startujícími vlivy jsou delší den a intenzita slunečního záření. Tělu však v jeho očistě můžete být výrazně nápomocni.

Omezte maso

S jarem se spojuje zvýšená aktivita jater a žlučníku a od těchto orgánů tedy začíná komplexní očista organismu. Játra jsou detoxikačním orgánem a potřebují se připravit na celoroční fungování.

„Stravu odlehčete od živočišných a nekvalitních tuků, masa, mléka, tučných sýrů, bílé mouky a cukru. Vaše strava v tomto období měla být více živá. Omezte vařená, smažená a pečená jídla a do jídelníčku vraťte syrovou zeleninu a saláty – hlávkový, zelný, z čekanky, špenátu, rukoly a polníčku. Rozhodně nekonzumujte exotické plody zejména ovoce,“ říká poradkyně zdravého životního stylu, doktorka Jana Tamchynová.

Strava by v tomto období měla být co nejpřirozenější a odpovídající našim podmínkám, ve kterých žijeme a kterými prochází jarní období. To znamená, že citrusy, ananas, ale i jahody vylučte z očistného jídelníčku.

„S jarním obdobím se zvyšuje potřeba kyselých potravin. Je to z toho důvodu, že kyselost má pozitivní vliv na funkci jater. Organismu ji dodáte například ve formě kysaného zelí a salátů z něj, ale i například jablečným octem, který pijte nalačno v poměru jedna lžička do sklenky vody“ pokračuje doktorka Tamchynová.

Zdravé klíčky

Pro jarní očistu, při které má dojít k omlazování jater, by měla patřit melasa. Energii játrům dodejte také čerstvou syrovou listovou zeleninou, obilovinami, luštěninami a ovocem.

Nechte si naklíčit obilí, vojtěšku, fazole mungo, ředkvičku, čočku, či cizrnu. Klíčky pak použijte při přípravě pomazánek, do salátů. Klidně je jezte samotné nebo v polévkách. Jsou zdrojem enzymů, které mají omlazující účinek na celý organismus. Mají v sobě i řadu esenciálních mastných aminokyselin, které si tělo neumí samo vyrobit a vitamínů.

„Je lepší jíst vždy tyto „živé potraviny“ než tabletky. Fyziologicky jsou lépe a takřka bezezbytku zpracovatelné a vstřebatelné. Přinášejí vám živou energii a dobíjí baterky,“ pokračuje doktorka Tamchynová. Do truhlíku zasaďte petržel a pažitku a nechte naklíčit řeřichu.   

Přípravky z ostropeřce

Na vycházkách hledejte první zelené bylinky. Možná narazíte na sedmikrásky. Jejich květy si ozdobte chleba s pomazánkou, polévku či salát. Sedmikrásky jsou vynikajícím zdrojem potřebných enzymů a vitaminů. Stačí 25 květů na den. Udělejte si jarní elixír. Jak na něj?

Natrhejte lístky kopřivy, řebříčku a smetanky, vše stejným dílem přelijte vodou. Nechte několik hodin louhovat a pak rozmixujte, nechte ustát či přeceďte a nápoj pijte několikrát denně asi tak jeden decilitr. V uzavřené láhvi a v lednici vydrží nápoj několik dní.

Enzimatickou aktivitu v těle a celkovou imunitu podpořte také zvýšeným přísunem vitamínů.

Hlavně vitamínu C, E a kyseliny listové. Přidejte koenzym Q 10 pro očistu jater a pro podporu jejich funkce je vhodné užívat i přípravky z ostropestřce (Sillybum marianum).

„A to zejména, jste-li po těžké chřipce či viróze, infekčních onemocněních jako je mononukleóza, hepatitida, ale i jako podpora jater po různých očkováních,“ pokračuje doktorka Jana Tamchynová. 

Riziko poruch trávení

V kuchyni používejte kvalitní oleje, které podporují aktivitu jaterních buněk a také je chrání. Kvalitními oleji rozumíme například olivový, ale také si můžeme stravu obohatit omega-3-mastnými kyselinami obsaženými v olejích z ryb.

Ty navíc mají pozitivní vliv na fungování nervové soustavy a mozku. Také pár vlašských ořechů, kterými posypete třeba polévku nebo salát dodají tělu tolik potřebné kvalitní tuky. 

Neslaďte bílým rafinovaným cukrem, ale raději trochou medu, třtinovým cukrem a do sladkého jídla přidávejte sušené ovoce. 

Nedostanou – li vaše játra na přelomu zimy a jara dostatek energie, projeví se to poruchami trávení, zvracením, nevolností, poruchami zraku, křečemi, sklonem ke svalovému napětí a naopak ochabnutím vaziva, zejména šlach a kloubů.

Mohou se dostavit také poruchy menstruace, impotence či frigidita a psychické problémy, hlavně ve formě zvýšené nervozity, hádavosti, agresivity, kterou může paradoxně střídat skleslost. Hrozí zvýšená únava, ale zároveň nespavost v noci mezi první a třetí hodinou.


Autor: Renata Rákosová
Další články
Nahoru