dnes
Neděle - prehanky-snih-dest
5°C
zítra
Pondělí - obcasny-dest
6°C
pozítří
Úterý - obcasny-dest
10°C
Ptačí konečná: V Praze je skoro čtvrtina zastávek MHD hodnocena jako nebezpečná pro ptáky
Tato zastávka v Praze 5 už je pro ptáky bezpečná, v dubnu ji polepily děti z mateřské školy U Santošky. Foto: archiv ČSO

Ptačí konečná: V Praze je skoro čtvrtina zastávek MHD hodnocena jako nebezpečná pro ptáky

Celosvětově zahyne po nárazu do skleněných ploch přibližně miliarda ptáků. Odhad pro Česko hovoří o statisících. Zastávky MHD na tom mají nezanedbatelný podíl. Česká společnost ornitologická (ČSO) uspořádala anketu, aby se zjistilo, jak jsou na tom zastávky v tuzemsku. Byly hodnoceny i stovky pražských zastávek. Zatímco v celé republice je hodnocena každá sedmá zastávka jako nebezpečná pro ptáky, v Praze skoro každá čtvrtá.

Zapojte se do hodnocení zastávek!

Kdokoli může nebezpečnost zastávky ohodnotit čtyřmi kliknutími na webové stránce zastavky.birdlife.cz. K nalezení jsou zde také návody a příklady úspěšného zabezpečení rizikových objektů. Do hodnocení se zatím zapojilo přes 130 dobrovolníků a díky jejich aktivitě je již zabezpečeno prvních deset nebezpečných zastávek.

Velké skleněné plochy představují pro ptáky značnou hrozbu. Čiré plochy ptáci často neregistrují a odraz ve skle vytváří dojem, že se za nimi nachází volná krajina. Střety ptáků s těmito stavebními prvky bývají smrtelné.

Hlasování probíhá na webu ČSO zastavky.birdlife.cz. „K ohodnocení nebezpečnosti zastávky není třeba žádných zvláštních znalostí,” říká Zbyněk Janoška z ČSO.

Jak v hodnocení dopadly pražské zastávky? Stručně řečeno, nic moc.  V metropoli bylo hodnoceno 432 zastávek, z nich 227 je hodnoceno jako bezpečných, 106 jako rizikových a 98 nebezpečných. Procentuálně to vychází hůře, než republikový průměr – v Praze je 52 % zastávek bezpečných a 22 % nebezpečných, zatímco republikový průměr je 70 % bezpečných a 15 % nebezpečných.

„Tento rozdíl je způsoben tím, že v Praze a dalších větších městech se častěji používají zastávky ze skleněných panelů než na venkově,“ sdělil Zbyněk Janoška z ČSO. Nejde podle něj určit místo, které by bylo v rámci hlavního města nejnebezpečnější, protože množství ohodnocených zastávek se významně liší v jednotlivých městských částech a čtvrtích.

„Obecně však platí, že nebezpečné a rizikové zastávky se v Praze nacházejí v místech, kde jsou rozsáhlejší plochy zeleně – parky, stromořadí, pásy křovin podél silnic, a dále v blízkosti vodních toků, například u mostů. Velmi nebezpečné jsou zastávky, které se nachází mezi dvěma pro ptáky přitažlivými místy. Například mezi plochami keřů, mezi vodním tokem a stromořadím,“ pokračoval Janoška.

Relativně bezpečné jsou podle něj zastávky v průmyslových částech a také v historickém centru. Důvodem je nízká atraktivita pro většinu druhů ptáků, která je způsobena nedostatkem rozsáhlejších zelených ploch.

Jaké úpravy zastávek pro větší bezpečnost ptáků jsou podle ornitologů vhodné? Skleněnou plochu stačí polepit dostatečně hustě pruhy, pravidelným vzorem či jednotlivými samolepkami tak, aby opticky působila jako bariéra.

Oblíbené jsou samolepky se siluetami ptáků, ovšem dobře poslouží jakýkoli tvar. Bohužel stále nejčastěji používané osamocené černé siluety požadovaný efekt nemají. „Jedna černá silueta dravce je mýtus,“ zdůraznil Zbyněk Janoška z ČSO.

„Ptáky neodradí a ti do skla narazí třeba těsně vedle ní. Je nutné, aby byly samolepky vylepeny opravdu hustě a rozbíjely tak dojem souvislé prostupné plochy,” dodal.


Praha uspěla ve sporu s řidičem UBERu. Podle soudu se jedná o taxislužbu

8. listopadu 2017 v 18:30 | Aktualizováno 1. ledna 1970, 01:00

Nejvyšší správní soud zrušil verdikt městského soudu v kauze řidiče využívajícího aplikaci UberPop. Řidič město žaloval kvůli tomu, že nesouhlasil s pokutou od magistrátu. Nejvyšší správní soud tak svým rozhodnutím potvrdil, že UBER má být posuzován jako klasická...

Další články
Nahoru