dnes
Středa - jasno
4°C
zítra
Čtvrtek - polojasno
5°C
pozítří
Pátek - prehanky-snih-dest
4°C
Psychologie pražského shoppingu
Centrem pražského luxusu je Pařížská ulice. Foto: Libuše Konopová

Psychologie pražského shoppingu

Proč v nás nakupování vyvolává euforii? Jak dalece nás ovládá reklama? Kam se v Praze vydat na luxusní nákup? Je závislost na nakupování nemoc? Dá se rozpoznat a léčit? Odpovědi na tyto a další otázky hledá spisovatelka a publicistka Libuše Konopová.

„TOP liga“ nakupuje v Pařížské ulici, například v luxusních obchodech Louis Vuitton, Prada, Dior, Lise Charmel atd. Vkročíme-li dovnitř, setkáme se zde s modelkami, manažerkami a jejich mužskými kolegy.

Ani druhá ruka není Pražanům cizí

Ale příjmově nadstandardní v Praze netvoří většinu. Kam se tedy vydávají všichni ti, co vydělávají mezi deseti a třiceti tisíci? Právě na ně číhá jedna sleva za druhou, nákupní centra se v nich přímo předhánějí: HM, New Yorker, CA a další značky lákají zákazníky cenovými bombami celoročně a stále úspěšně.

Kam nasměrovat ty, pro něž jsou i tyto obchody drahé? K Vietnamcům nebo do sekáčů, kterých v Praze najdeme celou řadu. Ale second handy zdaleka nejsou určeny jen důchodcům nebo sociálně slabým. Své oblíbené mají i dobře situované ženy, intelektuálky, které se s požitkem přehrabují v modelech z druhé ruky a pyšní se, jaký úlovek se jim podařil!

Neuromarketing jako vědní obor

Shopping je zcela jistě příjemný až omamný, ale pozor. Vlivem všudy přítomné reklamy a cílené propagace konzumu stoupá i počet závislých. Ti už dávno nenakupují pro radost, ale z nutkavé potřeby…

Že se umíte ovládnout a doma ještě neskáčete přes nevybalené krabice? Pak si nedělejte vrásky a směle vyrazte do dalšího butiku!

Marketingoví specialisté chování konzumentů podrobně zkoumají a opírají se při tom o vědecké studie. Obor zvaný neuromarketing sleduje reakce mozku na reklamu a úspěšně tím pomáhá při uvádění nových značek na trh.

Ale co o psychologii nakupování víme? Třeba to, že se na něm valnou měrou podílejí hormony jako dopamin, serotonin, endorfin, oxytocin a další. Nebo to, že je zapotřebí aktivovat odměňovací centrum mozku – reklamou a rabaty.

A také fakt, že se na rozhodnutí něco koupit podílejí hlavně emoce, zatímco racio hraje zanedbatelnou roli. Bez zajímavosti není ani informace, že skenovaný mozek jasně zrcadlí, jak dalece je pro nás určité zboží nebo značka atraktivní.

Komu se chceme líbit?

Oslovila jsem Moniku White, majitelku lifestylového obchodu Le Patio v Jungmannově ulici. U svých zákaznic vypozorovala velmi pozoruhodný jev: chtějí-li koupit např. dekoraci do bytu za 3000 korun, radí se s manželem. Ale když se zamilují do šperku, jehož cena je 5000 korun nebo dokonce vyšší, neptají se nikoho!

Na důkaz toho, že se žena chce líbit hlavně sama sobě, zmiňuje Monika White turecké kalhoty. „Ještě jsem neviděla ani jednoho muže, který by je považoval za sexy, a přesto jsou tak oblíbené!“

Chce-li páv oslnit samičku, roztáhne před ní svá nádherná pestrá pera. Co udělá muž, zatouží-li po rychlém sexu? Pořídí si Ferrari, designový oblek či luxusní hodinky. Tím však osloví pouze ženy podobného ražení: ty, které se chtějí taky jen pobavit. Ženy s touhou po vztahu na levné chvástání nenaletí a dávají přednost střízlivějším značkám.

ANKETA:

Kde nakupují manažerky a kde zasloužilé matky?

Regina, personalistka, 32 let: „Nejvíc si užívám nákupy parfémů nebo spodního prádla, obvykle zajdu do Sephory a Intimissimi. Oblečení nakupuju v Zaře, Mangu a Promodu.“

Marianna, asistentka na soukromé klinice, 65 let: „Nejvíc mě baví kupovat spodní prádlo, ale i svetříky, džíny, prakticky všechno módní oblečení. Oblíbila jsem si butik Sandra, ale něco pěkného najdu vždycky i v Marks and Spencer. “

Dáša, daňová poradkyně, 50 let: „Pocit blažené radosti ve mně spolehlivě vyvolá koupě kabelky. Na druhé místo bych zařadila boty, na třetí hodinky, potom brýle… Mám ráda značkové věci. A mám své oblíbené butiky. Guess , Destroy, Samsonite, u Bati, Klenoty Aurum, v Grand Optical … ale i na internetu. “

Zuzana, manažerka, 36 let: „Obleční nakupuji u Pietro Filipi, ale momentálně začínám preferovat věci šité na zakázku, protože lépe sedí. K mým oblíbeným značkám patří i Massimo Dutti a Bugatti.“

Kde potkáme nakupující muže?

Tomáš, 38, bankovní manažer: „Oblečení kupuji obvykle u Bosse, Pierre Cardina nebo v zakázkovém krejčovství Delor či Windsors.“


Autor: Libuše Konopová
Další články
Nahoru