Dnes Středa - oblacno 13°C
Zítra Čtvrtek - prehanky-dest 12°C
Středa 12. 6. 2024
Svátek má Antonie
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
První vlak přivezl v roce 1871 na pražské hlavní nádraží jen devět lidí
Pohled na hlavní nádraží z Vinohradské ulice. Foto: Jan Puci

První vlak přivezl v roce 1871 na pražské hlavní nádraží jen devět lidí

Pouhých devět cestujících přivezl 14. prosince 1871 na tehdejší Nádraží císaře Františka Josefa (dnes Hlavní nádraží) první vlak z Vídně, který zahájil provoz na tehdy ještě soukromé trati, která vedla z metropole habsbuské říše přes České Budějovice a Benešov.

Nové nádraží vzniklo mezi tehdy ještě stojícími dvěma branami novoměstských hradeb, Koňskou bránou na horním konci Václavského náměstí a Novou bránou, která stála na východním konci Senovážného náměstí, U Bulhara.

Podobně jako další železnice té doby byla i zhruba 500 kilometrů dlouhá Dráha císaře Františka Josefa soukromý podnik, mezi jehož koncesionáři byla řada významných šlechticů, mimo jiné i Schwarzenbergů.

Budovala se pět let a mimo jiné kvůli problémům se stavbou mostu v Čerčanech a Vinohradského tunelu v Praze (ten byl otevřen až v září 1871) se do provozu dostávala do provozu v několika etapách, poslední úsek z Čerčan do Prahy v prosinci 1871. Trať byla pak v roce 1884 jako jedna z prvních zestátněna.

V době otevření Nádraží císaře Františka Josefa už železnice v Praze fungovala – už v srpnu 1845 se otevřelo dnešní Masarykovo nádraží, v červenci 1862 pak začaly jezdil vlaky na tehdy samostatný Smíchov – a rok po jeho zprovoznění se v těsném sousedství přidala i zprvu samostatně stojící stanice dráhy z Turnova a Kralup.

Během poslední čtvrtiny 19. století pak železnice v Praze dále rostla, jednotlivé tratě se propojovaly a z Nádraží císaře Františka Josefa se stal hlavní pražský dopravní uzel.

Poměrně brzy přestala provozu stačit původní budova postavené v novorenesančním slohu podle návrhu Ignáce Ullmanna a Antonína Barvitia, mezi roky 1901 a 1919 ji proto nahradila secesní stavba architekta Josefa Fanty; tehdy bylo také zastřešeno kolejiště dvěma ocelovými obloukovými konstrukcemi.

Současná podoba odbavovací haly, navazují na metro, vznikla v letech 1972 až 1979 podle návrhu architektů Aleny Šrámkové, Jana Bočana, Josefa Dandy a Jana Šrámka. V roce 2010 pak skončila rozsáhlá rekonstrukce haly.

Během 150 let nádraží zažilo kromě stavebních změn – kam patří i zprovoznění severojižní magistrály, jež v roce 1978 historickou budovu necitlivě odřízla od Vrchlického sadů – také několik změn názvu. Až do roku 1919 se nazývalo Nádraží císaře Františka Josefa, pak do února 1940 Wilsonovo podle amerického prezidenta, který se prosazoval o právo na sebeurčení národů, a zasloužil se tak i o vznik Československa. Za okupace se jmenovalo stručně hlavní, po roce 1945 znovu Wilsonovo a od ledna 1953 se vrátilo pojmenování Hlavní nádraží.


Autor: ČTK

České dráhy posílí dopravu na festival Rock for People

Včera v 09:35

V královéhradeckém Parku 360 se bude od 12. do 16. června konat hudební festival Rock for People. Vzhledem k očekávané vyšší poptávce po cestování České dráhy posílí dopravu do Hradce Králové. Posíleny budou některé rychlíky linky R10 Krakonoš a Hradečan mezi Prahou, Hradcem Králové a Trutnovem a...

Větší bezpečnost v okolí Táborské ulice

7. června 2024 v 08:59

Připravované změny v Táborské ulici zajistí větší bezpečnost pro chodce, a především pro školáky. Na veřejném setkání představila radnice Prahy 4 obyvatelům základní změny, které v místě a blízkém okolí přispějí k lepší přehlednosti na komunikacích, a přinesou tak větší...

Omezení provozu odboru dopravně správních agend Prahy 1

7. června 2024 v 08:25

Ve dnech 11 až 14. června a 17. až 18. června bude z důvodu stěhování pro veřejnost uzavřen odbor dopravně správních agend ÚMČ Praha 1 – výdejna parkovacích oprávnění a přestupkové pracoviště. Radnice o tom informuje na svých stránkách.

Parkování v Nových Butovicích za 50 korun

6. června 2024 v 07:53

Parkovací dům v Petržílkově ulici v Praze 13 nabízí 380 parkovacích míst. Za padesát korun na den zde může zaparkovat kdokoli a kdykoli.

Práce na novém mostě omezí provoz v Praze 4

3. června 2024 v 11:09

Stavební práce na výstavbě nového mostu mezi Smíchovem a Podolím od začátku června do konce listopadu výrazně zkomplikují provoz nejen na Podolském nábřeží, ale také v Jeremenkově ulici a především na křižovatce Dvorce.

Na zastávce Branické náměstí je nový přístřešek

2. června 2024 v 16:43

V pátek začal cestujícím sloužit v Praze 4 nový přístřešek na autobusové zastávce Branické náměstí. Na sociálních sítích i tom informoval radní čtvrté městské části Tomáš Hrdinka (ANO).

Praha 6: Setkání na téma dopravy ve Vokovicích

1. června 2024 v 10:54

Radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš zve zájemce z řad veřejnosti na společné jednání na téma dopravy ve Vokovicích.

Další články
Nahoru