Dnes Úterý - oblacno 0°C
Zítra Středa - obcasny-dest 0°C
Úterý 28. 3. 2023
Svátek má Soňa
Zpravodajství
Novinky z hlavního města
První vlak přivezl v roce 1871 na pražské hlavní nádraží jen devět lidí
Pohled na hlavní nádraží z Vinohradské ulice. Foto: Jan Puci

První vlak přivezl v roce 1871 na pražské hlavní nádraží jen devět lidí

Pouhých devět cestujících přivezl 14. prosince 1871 na tehdejší Nádraží císaře Františka Josefa (dnes Hlavní nádraží) první vlak z Vídně, který zahájil provoz na tehdy ještě soukromé trati, která vedla z metropole habsbuské říše přes České Budějovice a Benešov.

Nové nádraží vzniklo mezi tehdy ještě stojícími dvěma branami novoměstských hradeb, Koňskou bránou na horním konci Václavského náměstí a Novou bránou, která stála na východním konci Senovážného náměstí, U Bulhara.

Podobně jako další železnice té doby byla i zhruba 500 kilometrů dlouhá Dráha císaře Františka Josefa soukromý podnik, mezi jehož koncesionáři byla řada významných šlechticů, mimo jiné i Schwarzenbergů.

Budovala se pět let a mimo jiné kvůli problémům se stavbou mostu v Čerčanech a Vinohradského tunelu v Praze (ten byl otevřen až v září 1871) se do provozu dostávala do provozu v několika etapách, poslední úsek z Čerčan do Prahy v prosinci 1871. Trať byla pak v roce 1884 jako jedna z prvních zestátněna.

V době otevření Nádraží císaře Františka Josefa už železnice v Praze fungovala – už v srpnu 1845 se otevřelo dnešní Masarykovo nádraží, v červenci 1862 pak začaly jezdil vlaky na tehdy samostatný Smíchov – a rok po jeho zprovoznění se v těsném sousedství přidala i zprvu samostatně stojící stanice dráhy z Turnova a Kralup.

Během poslední čtvrtiny 19. století pak železnice v Praze dále rostla, jednotlivé tratě se propojovaly a z Nádraží císaře Františka Josefa se stal hlavní pražský dopravní uzel.

Poměrně brzy přestala provozu stačit původní budova postavené v novorenesančním slohu podle návrhu Ignáce Ullmanna a Antonína Barvitia, mezi roky 1901 a 1919 ji proto nahradila secesní stavba architekta Josefa Fanty; tehdy bylo také zastřešeno kolejiště dvěma ocelovými obloukovými konstrukcemi.

Současná podoba odbavovací haly, navazují na metro, vznikla v letech 1972 až 1979 podle návrhu architektů Aleny Šrámkové, Jana Bočana, Josefa Dandy a Jana Šrámka. V roce 2010 pak skončila rozsáhlá rekonstrukce haly.

Během 150 let nádraží zažilo kromě stavebních změn – kam patří i zprovoznění severojižní magistrály, jež v roce 1978 historickou budovu necitlivě odřízla od Vrchlického sadů – také několik změn názvu. Až do roku 1919 se nazývalo Nádraží císaře Františka Josefa, pak do února 1940 Wilsonovo podle amerického prezidenta, který se prosazoval o právo na sebeurčení národů, a zasloužil se tak i o vznik Československa. Za okupace se jmenovalo stručně hlavní, po roce 1945 znovu Wilsonovo a od ledna 1953 se vrátilo pojmenování Hlavní nádraží.


Autor: ČTK

Vyjíždějí sezonní vlaky a cyklobus

25. března 2023 v 06:29

V sobotu 25. března opět vyjedou po zimní přestávce víkendové rekreační vlaky Pražské integrované dopravy dopravců České dráhy a KŽC Doprava, které spojují hlavní město s turisticky atraktivními destinacemi ve středních Čechách i sousedních krajích. Stejně jako v loňském roce se i letos můžete...

Praha 4: Do konce roku se konají na Spořilově farmářské trhy, pozor na dopravu

22. března 2023 ve 12:25

Z důvodu konání farmářských trhů bude pravidelně uzavírána horní část Roztylského náměstí při ulicích Boční I a Boční II – pod ulicí Hlavní, na Spořilově každou sobotu až do 23. prosince.

Začíná rekonstrukce části Prosecké

20. března 2023 ve 12:03

V sobotu 25. března začne rekonstrukce Prosecké ulice v Praze v úseku od křižovatky Prosecká x Vysočanská až po křižovatku ulic Prosecká x Na Vyhlídce x Nad Krocínkou. 

Rekonstrukce ulice U Nemocnice na Karlově náměstí

19. března 2023 v 07:16

Technická správa komunikací (TSK) zahájí ve čtvrtek 23. března další etapu rekonstrukce obvodové komunikace Karlova náměstí v jeho jižní části v úseku mezi ulicí Vyšehradskou a U Nemocnice.  

Začne rekonstrukce části Podbělohorské ulice

17. března 2023 v 09:18

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 20. března rekonstrukci vozovky a chodníků v ulici Podbělohorská v Praze 5, v úseku od křižovatky s ulicí Pod stadiony, cca 180 m směrem k ulici Smrčinská.

Lávka nad Petržílkovou ulicí bude uzavřena

15. března 2023 ve 21:33

Od čtvrtka 16. března od 8 hodin proběhne uzavírka lávky nad Petržílkovou ulicí.

Omezení provozu na Vinohradské

15. března 2023 v 17:23

Od pátku 17. do pondělí 20. března bude omezen provoz na komunikaci Vinohradská v Praze 2 před křižovatkou s Legerovou.

Praha 9: Rušení staré tramvajové zastávky Kbelská omezí dopravu

14. března 2023 v 08:50

V termínu od 17. března do 31. března bude v Praze 9 v Poděbradské ulici ve směru do centra zúžena vozovka o levý odbočovací pruh do Průmyslové ulice a ve směru z centra zúžena pouze na jeden jízdní pruh. Důvodem je rušení staré tramvajové zastávky MHD Kbelská. Městská část o tom informovala na...

Další články
Nahoru