Dnes Sobota - zatazeno 18°C
Zítra Neděle - skorojasno 18°C
Sobota 23. 9. 2023
Svátek má Berta
Newsletter Pražský patriot
Pro odběr ranního přehledu článků za posledních 24 hodin se přihlaste zde.
První úsek má čtyřicet, dokončení celého Pražského okruhu je v nedohlednu
Pražský okruh funguje například na jihozápadě Prahy. Foto: archiv

První úsek má čtyřicet, dokončení celého Pražského okruhu je v nedohlednu

Česká dálniční síť co do rozsahu i kvality velmi zaostává za vyspělou Evropou a přes mnohá prohlášení politiků v posledních desetiletích se rozrůstá velmi pomalu. Zemi mimo jiné stále chybí dálniční spojení se sousedním Rakouskem či okruh Prahy. Tato jedna z nejpotřebnějších dopravních staveb nadnárodního významu se naposledy rozšířila v roce 2010 o 23 kilometrů na současných zhruba 39 km. Zbytek stavby v plánované délce 83 km je stále v nedohlednu. Letos 20. září uplyne již 40 let od zprovoznění první části pražského dálničního obchvatu R1 (nyní D0), a to v úseku Slivenec – Třebonice.

První zmínky o silničním obchvatu kolem Prahy (SOKP) jsou již z 30. let minulého století. Pevné obrysy ale trasa začala nabírat až koncem 70. let. Po první sedmikilometrové části mezi Slivencem a Třebonicemi na jihozápadě Prahy vznikl krátký úsek na východě Satalice – Běchovice (1993). Další úseky přišly až na přelomu tisíciletí, a to Třebonice – Řepy (2000) a Řepy – Ruzyně (2001).

Nejvýznamnějším, a zatím posledním rozšířením, byla stavba jihozápadní části obchvatu, která byla zprovozněna 20. září 2010. Ta zaplnila jednu z mnoha mezer rozsahem i kapacitou nedostatečné sítě dálnic, za proinvestované miliardy se mohou někteří řidiči vyhnout Praze.

Díky tomuto úseku pražského obchvatu je také mimo jiné poprvé možné projet Českem po dálnici z Německa na Slovensko, byť větší část cesty po stále často ucpané páteřní dálnici D1. Rovněž představu o rychlém minutí Prahy narušují časté zácpy, havárie či třeba nutná údržba tunelů. Ty zpestřují objezd Prahy v délce zhruba čtyři kilometry.

Budovaný silniční okruh kolem Prahy (D0, dříve R1) je součástí národní dálniční sítě s transevropským významem. Po dokončení by měl propojit dálnice sbíhajícími se v Praze, které do hlavního města přivádějí tisíce automobilů tranzitní dopravy.

Situace, kdy po desítkách let výstavby je v provozu pouze polovina plánovaného okruhu, je jedním z největších problémů české silniční dopravy s dopadem na celou střední Evropu.

Nejblíže k realizaci má nyní úsek 511 mezi Běchovicemi a dálnicí D1, který loni získal platné územní rozhodnutí. Pravomocně ho potvrdil jihočeský krajský úřad, který případ řešil kvůli námitkám na možnou podjatost pražského magistrátu. Stavba by měla být zahájena v roce 2024.

V současnosti na okruhu chybí kromě úseku 511 také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu.


Autor: ČTK

Praha 14: Rekonstrukce přechodu u kostela sv. Bartoloměje

16. září 2023 v 09:21

Od pondělí 18. do 26. září bude u kostela sv. Bartoloměje v Praze 14 probíhat komplexní rekonstrukce zvýšeného přechodu, která si vyžádá nezbytné omezení provozu.

Další články
Nahoru