Dnes Středa - zatazeno 3°C
Zítra Čtvrtek - obcasny-dest 6°C
Středa 13. 11. 2024
Svátek má Tibor
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
První úsek má čtyřicet, dokončení celého Pražského okruhu je v nedohlednu
Pražský okruh funguje například na jihozápadě Prahy. Foto: archiv

První úsek má čtyřicet, dokončení celého Pražského okruhu je v nedohlednu

Česká dálniční síť co do rozsahu i kvality velmi zaostává za vyspělou Evropou a přes mnohá prohlášení politiků v posledních desetiletích se rozrůstá velmi pomalu. Zemi mimo jiné stále chybí dálniční spojení se sousedním Rakouskem či okruh Prahy. Tato jedna z nejpotřebnějších dopravních staveb nadnárodního významu se naposledy rozšířila v roce 2010 o 23 kilometrů na současných zhruba 39 km. Zbytek stavby v plánované délce 83 km je stále v nedohlednu. Letos 20. září uplyne již 40 let od zprovoznění první části pražského dálničního obchvatu R1 (nyní D0), a to v úseku Slivenec – Třebonice.

První zmínky o silničním obchvatu kolem Prahy (SOKP) jsou již z 30. let minulého století. Pevné obrysy ale trasa začala nabírat až koncem 70. let. Po první sedmikilometrové části mezi Slivencem a Třebonicemi na jihozápadě Prahy vznikl krátký úsek na východě Satalice – Běchovice (1993). Další úseky přišly až na přelomu tisíciletí, a to Třebonice – Řepy (2000) a Řepy – Ruzyně (2001).

Nejvýznamnějším, a zatím posledním rozšířením, byla stavba jihozápadní části obchvatu, která byla zprovozněna 20. září 2010. Ta zaplnila jednu z mnoha mezer rozsahem i kapacitou nedostatečné sítě dálnic, za proinvestované miliardy se mohou někteří řidiči vyhnout Praze.

Díky tomuto úseku pražského obchvatu je také mimo jiné poprvé možné projet Českem po dálnici z Německa na Slovensko, byť větší část cesty po stále často ucpané páteřní dálnici D1. Rovněž představu o rychlém minutí Prahy narušují časté zácpy, havárie či třeba nutná údržba tunelů. Ty zpestřují objezd Prahy v délce zhruba čtyři kilometry.

Budovaný silniční okruh kolem Prahy (D0, dříve R1) je součástí národní dálniční sítě s transevropským významem. Po dokončení by měl propojit dálnice sbíhajícími se v Praze, které do hlavního města přivádějí tisíce automobilů tranzitní dopravy.

Situace, kdy po desítkách let výstavby je v provozu pouze polovina plánovaného okruhu, je jedním z největších problémů české silniční dopravy s dopadem na celou střední Evropu.

Nejblíže k realizaci má nyní úsek 511 mezi Běchovicemi a dálnicí D1, který loni získal platné územní rozhodnutí. Pravomocně ho potvrdil jihočeský krajský úřad, který případ řešil kvůli námitkám na možnou podjatost pražského magistrátu. Stavba by měla být zahájena v roce 2024.

V současnosti na okruhu chybí kromě úseku 511 také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu.


Autor: ČTK

Praha 6: Omezení průjezdu ulicí Pod Novým lesem

11. listopadu 2024 v 06:10

Od pondělí 11. listopadu dochází k uzavírce Veleslavínské ulice v úseku mezi ulicemi Pod Novým lesem – Na Petřinách. Důvodem je oprava vodovodního řadu.

Na Kunratické spojce proběhne uložení napájecího kabelu, dojde k omezení opravy

10. listopadu 2024 v 16:15

Od 12. listopadu do 25. února proběhne na Kunratické spojce v úseku od kruhového objezdu Na Jelenách x Roztylská x U Kunratického lesa x Kunratická spojka po křižovatku Kunratická spojka x V Ladech k uložení napájecího kabelu pro ražbu metra.

Praha 4: Na výjezdu z ulic jsou nová dopravní opatření

9. listopadu 2024 v 11:11

V Praze 4 byla na výjezdu z ulic Na Zemance a Mezivrší do ulice Zelený pruh, což je hlavní silnice, realizována dlouho očekávaná dopravní opatření.

Platforma VIZE 0: Loni zemřelo 23 chodců mimo obec za snížené viditelnosti, 20 z nich nemělo reflexní doplňky

5. listopadu 2024 v 09:31

Noční silnice jsou nebezpečné. Zahraniční výzkumy prokazují, že po setmění je riziko vzniku dopravní nehody až 4× vyšší než za dne. Noční silnice jsou nebezpečné i pro chodce. Výzkumy prokazují, že většina z nich si nepřipouští svou neviditelnost pro řidiče.

Praha 6 sjednotila tarif ve smíšené zóně placeného stání na Petřinách

3. listopadu 2024 v 10:34

Od pondělí 4. listopadu dojde ke sjednocení návštěvnického tarifu v oblasti Petřin na dvacet korun. V modrých zónách zůstává tarif i nadále na čtyřiceti korunách. Nově zároveň dochází ke zpoplatnění parkování v ulici Ankarská, kde se aktivuje fialová...

Další články
Nahoru