Dnes Čtvrtek - jasno 10°C
Zítra Pátek - obcasny-dest 8°C
Čtvrtek 18. 4. 2024
Svátek má Valérie
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
První pražská pravidelná trolejbusová linka má povolení, fungovat by mohla začít za necelé dva roky
Od loňského srpna jezdí na lince 58 z Palmovky do Letňan trolejbus z roku 2005, který v minulosti fungoval v Plzni. Foto: Ondřej Volf / DPP

První pražská pravidelná trolejbusová linka má povolení, fungovat by mohla začít za necelé dva roky

S první etapou stavebních prací na elektrifikaci autobusové linky číslo 140 může začít pražský dopravní podnik (DPP), získal pro ni totiž pravomocné stavební povolení. V nejbližších týdnech bude vyhlášena veřejná zakázka na nákup patnácti nových kloubových bateriových trolejbusů, které bude na tuto linku nasazovány. Stavební práce začnou ještě letos, první cestující by se novými trolejbusy na trase Palmovka – Prosek – Letňany – Čakovice – Miškovice mohli svézt na konci příštího roku.

V rámci projektu znovuzavedení pravidelné trolejbusové dopravy do Prahy budou na lince 140 z Palmovky do Miškovic nahrazeny stávající naftové autobusy bezemisními a tiššími bateriovými kloubovými trolejbusy, pro které vznikne necelých 15 kilometrů trolejového vedení s potřebnou napájecí a nabíjecí infrastrukturou. Troleje budou po zprovoznění pokrývat zhruba polovinu trasy a autobusová linka 140 se změní na trolejbusovou linku 58. 

V rámci projektu DPP využije rovněž necelý kilometr stávajícího vedení v Prosecké ulici. Vedení nově vybuduje mezi Palmovkou a Kundratkou, Kelerkou a zastávkou Prosecká a mezi terminálem Letňany a obchodním centrem Čakovice. Trolejbusy budou v těchto úsecích využívat napájení z trolejového vedení, zatímco na zbytku trasy pojedou v režimu na baterii. 

Zázemí pro bateriové trolejbusy vznikne v garáži Klíčov, kde bude 18 nabíjecích stání. Trolejová síť na lince bude napájena ze třech měníren – stávající kontejnerové v Prosecké ulici, nově postavené v garážích Klíčov a z objektu bývalé trolejbusové měnírny v Příborské ulici v Letňanech, která po více než pětapadesáti letech bude opět sloužit svému původnímu účelu.

K nabíjení trakčních baterií trolejbusů bude rovněž pomáhat bateriová nabíjecí stanice, kterou DPP postaví v Čakovicích.

„V Prosecké ulice ještě letos zrealizujeme kabelovou trasu a připravíme základy na nové stožáry pro trolejové vedení v návaznosti na stávající infrastrukturu. Se stavbou trolejového vedení v Libni, na Proseku a v Letňanech počítáme v příštím roce. Nevznikne zde ale les nových stožárů. Ve většině případů místo stávajících stožárů veřejného osvětlení postavíme kombinované, které budou sloužit jak pro veřejné osvětlení, tak pro trakční vedení. Díky tomu dojde současně i k modernizaci veřejného osvětlení,“ sdělil technický ředitel DPP Jan Šurovský. 

„V průběhu března vyhlásíme veřejnou zakázku na nákup patnácti kloubových bateriových trolejbusů, a posléze také veřejnou zakázku na zhotovitele infrastruktury. Kromě toho letos taky začneme stavět novou tramvajovou trať z Barrandova do Holyně, z Modřan do Libuše, postavíme smyčky na Zahradním Městě či u depa Hostivař,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).


Autor: Jan Puci

V úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí nahradí tramvaje autobusy

15. dubna 2024 v 10:22

Od středy 17. dubna do neděle 28. dubna bude z důvodu oprav přerušen tramvajový provoz v úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí.

Praha 6: Přestupky nově vyřešíte v Poliklinice Pod Marjánkou

8. dubna 2024 v 07:17

Ve dnech 18. a 19. dubna bude pro veřejnost uzavřený odbor přestupkového řízení, protože se bude stěhovat z adresy Dr. Zikmunda Wintra 768/20 do Polikliniky Pod Marjánkou.

Další články
Nahoru