První pražská lanovka vedla na Letnou, za první republiky ji nahradily pohyblivé schody
31. května 2021 14:35
Lanovka z nábřeží na Letenskou pláň měla spodní zastávku u tehdejšího řetězového mostu v místě, kde dnes ústí silniční tunel. Přes 100 metrů dlouhá trať překonávala výškový rozdíl 40 metrů, úsek zvládla za zhruba dvě minuty.
Fungovala na principu, že do nádrže sestupujícího vozu se napouštěla voda, která se dole vypouštěla poté, co její hmotnost vytáhla druhý vagon nahoru. Až na začátku 20. století se lanovka dočkala elektrifikace podle projektu Františka Křižíka.
Během 1. světové války byl její provoz omezen, nicméně fungovala až do roku 1922. V roce 1926 byla lanovka soukromým podnikatelem přestavěna na pohyblivé schodiště, které lze přirovnat k eskalátoru, ale s dřevěnými schody. Kvůli řadě technických problémů fungovalo zařízení jen do roku 1935. Často ho využívali fotbaloví fanoušci. Jízdné stálo 50 haléřů.
Před dvěma lety nechala Praha nákladem 2,3 milionu korun vybudovat vyhlídku v místě bývalé horní stanice lanovky. Vyhlídka vznikla úpravou prostoru s využitím zbytků opěrných stěn, základů původní budovy a repasovaného originálního zábradlí.