dnes
Středa - jasno
2°C
zítra
Čtvrtek - obcasny-dest
1°C
pozítří
Pátek - snih
1°C
První parkovací zóny v Praze fungovaly už v roce 1979
Systém parkovacích zón v Praze se poslední roky rozšiřuje. Ilustrační foto: archiv

První parkovací zóny v Praze fungovaly už v roce 1979

Špatná situace s parkováním není v Praze nic nového. První parkovací zóny, tzv. ABC, které se měly vypořádat s problematikou parkování v centru metropole, vznikly již před devětatřiceti lety. Rezidenti včetně invalidů tehdy za parkování platili vysokých 300 korun za rok. To představuje v dnešních cenách více než desetinásobek.

Doslova automobilová exploze v Praze nastala po roce 1990. Počet aut narostl o více než 300 procent na nynější milion vozidel. Jedno parkující auto na veřejné ulici přitom zabírá prostor o rozloze zhruba 13 m2. To znamená, že pokud by se všechna pražská auta zaparkovala vedle sebe, zabrala by plochu odpovídající stěží představitelným 5600 Střeleckých ostrovů či 214 Strahovským stadionům.

Ohromné množství automobilové dopravy s sebou do měst přirozeně přináší řadu významných problémů – od znečištění vzduchu po nedostatek parkovacích míst. Vzhledem k trvalému nedostatku parkovacích míst je tak cílem zón placeného stání zajistit parkování alespoň těm občanům – rezidentům, kteří v místě zón skutečně bydlí či podnikají. Taková regulace je v současnosti jediným legislativně možným řešením. Ostatně podobným či mnohem přísnějším způsobem upravuje stání vozidel na svém území většina významných světových měst.

Kritici parkovacích zón často prohlašují, že placené parkování poškozuje místní ekonomickou aktivitu tím, že odrazuje potenciální zákazníky. Odborné studie dokazují opak. Zpoplatněné parkování totiž zvyšuje obrátkovost parkovacích míst, což zvyšuje schopnost ostatních najít volné parkovací místo (např. ve Vídni se čas hledání parkovacího místa zkrátil z devíti na tři minuty) a snižuje některé další dopravní problémy, jakými jsou dopravní zácpy.

Zóny také umožňují podporovat znevýhodněné skupiny obyvatel, jakými jsou zdravotně postižení či senioři. Ti nedostatkem parkovacích míst před zavedením parkovacích zón přitom trpěli nejvíce. Na jejich parkovací oprávnění jsou nyní poskytovány výrazné slevy.

Parkovací zóny umožňují hlavnímu městu podporovat společnosti i životnímu prostředí prospěšné výhody, ať již to je třeba podpora elektromobilů či hybridů (které v Praze mohou parkovat pouze za registrační poplatek), či stále oblíbenějšího sdílení aut – tzv. carsharingu. Týkají se jen veřejného prostoru a umožňují parkování v garážích – mimo veřejný prostor.

Díky novému systému v zónách placeného stání mohou zaparkovat krátkodobě za úplatu i návštěvníci z jiných měst či městských částí – platbu lze uskutečnit jednoduše a bezhotovostně, třeba s pomocí mobilního telefonu.

Další informace získáte na parking.praha.eu.


Tunely Strahovský, Brusnický a Dejvický mimo provoz

6. prosince 2019 v 09:33

Od soboty 7. prosince od 23 hodin do neděle 8. prosince do 5 hodin proběhne úplná uzavírka Strahovského, Brusnického a Dejvického tunelu.

Dopravní omezení na ulici Milady Horákové začne v prosinci

30. listopadu 2019 v 08:36

Pokračující výstavba světelné křižovatky na ulici Milady Horákové si vyžádá v úseku rampy Tunelového komplexu Blanka – U Sparty další dopravní opatření.

Vysočany a Libeň: Konec platnosti karet pro parkování a vydání nových

29. listopadu 2019 v 05:05

Odbor dopravy Úřadu městské části Praha 9 oznámil, že platnost stávajících vydaných parkovacích karet pro oblasti Vysočany a Libeň bude ukončena 5. ledna 2020.

Praze 4 budou rozšířeny zóny placeného stání

28. listopadu 2019 v 09:15

Zóna placeného stání v Praze 4 se v pondělí 2. prosince 2019 rozšíří do Braníka, Podolí, Krče a Michle.

Další články
Nahoru