dnes
Sobota - zatazeno
12°C
zítra
Neděle - skorojasno
12°C
pozítří
Pondělí - skorojasno
11°C
První parkovací zóny v Praze fungovaly už v roce 1979
Systém parkovacích zón v Praze se poslední roky rozšiřuje. Ilustrační foto: archiv

První parkovací zóny v Praze fungovaly už v roce 1979

Špatná situace s parkováním není v Praze nic nového. První parkovací zóny, tzv. ABC, které se měly vypořádat s problematikou parkování v centru metropole, vznikly již před devětatřiceti lety. Rezidenti včetně invalidů tehdy za parkování platili vysokých 300 korun za rok. To představuje v dnešních cenách více než desetinásobek.

Doslova automobilová exploze v Praze nastala po roce 1990. Počet aut narostl o více než 300 procent na nynější milion vozidel. Jedno parkující auto na veřejné ulici přitom zabírá prostor o rozloze zhruba 13 m2. To znamená, že pokud by se všechna pražská auta zaparkovala vedle sebe, zabrala by plochu odpovídající stěží představitelným 5600 Střeleckých ostrovů či 214 Strahovským stadionům.

Ohromné množství automobilové dopravy s sebou do měst přirozeně přináší řadu významných problémů – od znečištění vzduchu po nedostatek parkovacích míst. Vzhledem k trvalému nedostatku parkovacích míst je tak cílem zón placeného stání zajistit parkování alespoň těm občanům – rezidentům, kteří v místě zón skutečně bydlí či podnikají. Taková regulace je v současnosti jediným legislativně možným řešením. Ostatně podobným či mnohem přísnějším způsobem upravuje stání vozidel na svém území většina významných světových měst.

Kritici parkovacích zón často prohlašují, že placené parkování poškozuje místní ekonomickou aktivitu tím, že odrazuje potenciální zákazníky. Odborné studie dokazují opak. Zpoplatněné parkování totiž zvyšuje obrátkovost parkovacích míst, což zvyšuje schopnost ostatních najít volné parkovací místo (např. ve Vídni se čas hledání parkovacího místa zkrátil z devíti na tři minuty) a snižuje některé další dopravní problémy, jakými jsou dopravní zácpy.

Zóny také umožňují podporovat znevýhodněné skupiny obyvatel, jakými jsou zdravotně postižení či senioři. Ti nedostatkem parkovacích míst před zavedením parkovacích zón přitom trpěli nejvíce. Na jejich parkovací oprávnění jsou nyní poskytovány výrazné slevy.

Parkovací zóny umožňují hlavnímu městu podporovat společnosti i životnímu prostředí prospěšné výhody, ať již to je třeba podpora elektromobilů či hybridů (které v Praze mohou parkovat pouze za registrační poplatek), či stále oblíbenějšího sdílení aut – tzv. carsharingu. Týkají se jen veřejného prostoru a umožňují parkování v garážích – mimo veřejný prostor.

Díky novému systému v zónách placeného stání mohou zaparkovat krátkodobě za úplatu i návštěvníci z jiných měst či městských částí – platbu lze uskutečnit jednoduše a bezhotovostně, třeba s pomocí mobilního telefonu.

Další informace získáte na parking.praha.eu.


BESIP: Co dělat při jízdě v protisměru? Hlavně se neotáčejte!

Dnes v 09:00

Dvě rychle po sobě jdoucí nehody na dálnicích D5 a D10 v posledních dvou dnech upoutaly opět pozornost k nehodám způsobeným auty v protisměru. BESIP radí: zastavte na krajnici, opusťte vůz a zavolejte policii. V žádném případě se na dálnici autem neotáčejte.

Na Českobrodské bude omezena doprava

Včera v 07:20

Od pondělí 18. února bude pokračovat rekonstrukce Českobrodské ulice. Práce na 300 metrů dlouhém úseku komunikace a jejím okolí ve středu Běchovic, které si vyžádají nezbytná dopravní opatření, potrvají do konce června. 

Bubenečský tunel bude v sobotu uzavřen

11. února 2019 v 16:36

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude Bubenečský tunel uzavřen od soboty 16. února od 23 hodin do neděle 17. února do 5 hodin.

V Černokostelecké a Saratovské ulici bude omezen provoz

9. února 2019 v 08:00

Od 11. do 17. února bude částečně omezen provoz na Černokostelecké a Saratovské ulici. Důvodem je přeložka kabelů.

Tunel Mrázova čeká čištění kamer, bude uzavřen

7. února 2019 v 17:33

Z důvodu čištění kamer bude probíhat úplná uzávěra tunelu Mrázova od soboty 9. února od 23 hodin do neděle 10. února do 5 hodin.  

Vítězné náměstí – Nádraží Podbaba: Nedělní přerušení provozu tramvají

4. února 2019 ve 14:36

Z důvodu údržby tramvajové trati dochází v neděli 10. února od 7:30 hodin do 12:30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Vítězné náměstí – Nádraží Podbaba.

Ládví C: Dočasné omezení přístupu imobilních osob ve stanici metra

3. února 2019 ve 13:05

Z důvodu opravy osobního výtahu mezi nástupištěm a uliční úrovní dochází od pondělí 4. února do odvolání – předpoklad první polovina února, k dočasnému omezení přístupu imobilních osob do stanice metra C – Ládví.

Další články
Nahoru