Dnes Pátek - polojasno 29°C
Zítra Sobota - oblacno 28°C
Pátek 19. 7. 2024
Svátek má Čeněk
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
První oblouk Negrelliho viaduktu se dočkal zasklení, bude v něm informační centrum
Zasklení Negrelliho viaduktu. Foto: TSK

První oblouk Negrelliho viaduktu se dočkal zasklení, bude v něm informační centrum

Dělníci dokončili zasklení prvního oblouku pražského Negrelliho viaduktu na rohu ulic Sokolovská a Prvního pluku. V prostoru ještě vybudují vestavby a v březnu příštího roku se zde otevře magistrátní informační centrum. První dva roky bude fungovat v pilotním režimu. Pokud se provoz osvědčí, magistrát zasklí a přebuduje další asi čtyři desítky oblouků. Novinářům to v pondělí řekli představitelé hlavního města, Prahy 8, Technické správy komunikací (TSK) a městské firmy Trade Centre Praha (TCP), které bude prostor provozovat.

Stavba pilotního oblouku Negrelliho viaduktu se naplno rozjela a TSK v těchto dnech zahájila mimo jiné i práce, které jsou spojené se zasklením oblouku. Zhotovitel již napojil část inženýrských sítí a také dokončil základové konstrukce.

V minulých dnech také probíhalo kotvení nosných profilů budoucí prosklené stěny. Celkem jsou práce rozdělené na čtyři etapy, přičemž první dvě má na starosti TSK. Třetí etapa zahrnuje instalaci vybavení s následným provozem a čtvrtou etapou je dvouletý monitoring vlivu provozu na samotnou konstrukci mostu.

První dvě fáze tvořily kompletní připojení prostoru na inženýrské sítě, příprava podlah včetně jejího vytápění a instalace speciálních, na míru vyrobených, prosklených stěn se vstupními dveřmi. O samotnou dostavbu interiéru s kompletním vybavením a jeho využití se postará městská společnost TCP.  Stavební část by měla skončit do prosince a kompletní završení prací s otevřením informačního centra se plánuje před hlavní turistickou sezonou na přelomu března a dubna 2024.

Negrelliho viadukt je z urbanistického hlediska bariérou oddělující Karlín od historického města, ovšem s novým využitím dojde k zacelení této jizvy. Urbanistické hledisko celého projektu má na starosti radní pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN), který projekt dozoruje již od jeho vzniku.

„Naší dlouhodobou vizí je zachovat sociální různorodost a navázat na historii Karlína coby přístavní a historicky průmyslovou část Prahy, která dnes trpí intenzivní gentrifikací vedoucí k vystěhování nejen nízkopříjmových skupin, ale i k vymazávání řemeslné a rukodělné tvorby. Velký dík patří neúnavné práci kolegů architektů Yvette Vašourkové a Igora Kovačeviće, kteří dlouhou dobu pracovali na vizi využití prostoru pod viaduktem,“ uvedl Hlaváček.

Využití a revitalizaci prostoru pod oblouky Negrelliho viaduktu inicioval spolek Centrum pro středoevropskou architekturu v roce 2013 v rámci dvoudenní intervence Trať galerií. V roce 2016 vznikl pilotní projekt Léto pod viaduktem, který otestoval potenciál daného prostoru a jeho perspektivu proměny v živý veřejný prostor.

Řešení vestaveb a návrh urbanistické koncepce okolí řešil IPR, na jehož objednávku v roce 2019 vznikl materiál „Koncepční studie Negrelliho viaduktu: příležitost pro kreativní město“ zpracovaný ateliérem MOBA studio.

„Revitalizaci Negrelliho viaduktu se věnujeme od roku 2013. V průběhu příprav se nám podařilo přesvědčit Prahu, aby si ponechala a sjednotila vlastnictví prostorů pod oblouky. Klíčem pro další úspěch projektu je z našeho pohledu zachování jeho neziskového charakteru, aby se z projektu nestalo místo, které nadále bude gentrifikovat Karlin. Velkou otázkou podle nás je, jestli nedojde ke komercializaci celého projektu, jak se tomu stalo na náplavkách,“ uvedl Igor Kovačević z CCEA.

Samotné konstrukce vestavby jsou navrženy jako plně demontovatelné. Zasklení prostoru oblouku neovlivní pěší ani jiné komunikační trasy v místě. Jako průchod a průjezd pod viaduktem jsou využívány vedlejší portály, které překlenují ulici Sokolovská. 

V rámci pilotního projektu budou realizovány nové zasklené fasády na východní a západní straně oblouku 036 Negrelliho viaduktu a proveden interiér a zázemí pro infocentrum a případné další využití v testovacím provozu. Z hlediska urbanismu se tedy ve srovnání s dlouhodobým stavem před celkovou rekonstrukcí Negrelliho viaduktu, kdy byl oblouk uzavřen a sloužil jako garáž, změní především jeho způsob užívání a zpřístupnění veřejnosti. 

„V budoucnu tam totiž postupně vyrostou nové kavárny, bistra, kulturní projekty, ale i zázemí pro startupy. Během dvouletého zkušebního provozu budeme prostor ve spolupráci s ČVUT monitorovat,“ řekl I. náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).

Vizí po zprovoznění všech oblouků je mix aktivit: jednak čistě komerční pronájem za předem stanovenou částku na dobu 5 let pro 40 procent vybraných oblouků, model s tzv. kreativním fungováním při zvýhodněné ceně za 3 roky (40 procent oblouků), a variantu krátkodobého pronájmu na 1 rok, ideální například pro startupy (20 procent oblouků). Tuto vizi v následujícím roce budeme konkretizovat. Cílem je, aby celkový provoz byl pokud možno ziskový.“

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny.

Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po staviteli Aloisi Negrellim. Instalace skel navazuje na kompletní rekonstrukci viaduktu z let 2017 až 2020, která vyšla téměř na dvě miliardy korun, uvedla ČTK.


Autor: puc

Na trati mezi Zličínem a Hostivicí srazil vlak člověka

17. července 2024 v 09:18

Na železniční trati mezi stanicemi Praha-Zličín a Hostivice srazil v úterý před 22:30 hodin osobní vlak člověka. Provoz na trati kvůli tomu stál zhruba hodinu a půl.

Další články
Nahoru