Dnes Neděle - obcasny-dest 14°C
Zítra Pondělí - zatazeno 14°C
Neděle 18. 5. 2025
Svátek má Nataša
Zpravodajství
Co se v metropoli děje aneb Buďte v Praze v obraze
Pražský patriot na Seznamu
Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Pražský patriot
Průzkum mapoval fungování programu L17 pro mladší řidiče
Mladá řidička. Ilustrační foto: Pixabay

Průzkum mapoval fungování programu L17 pro mladší řidiče

Dřívější získávání řidičských zkušeností, méně přestupků, benefity v podobě palubních kamer, ale také potřeba zapracovat na psychické vyzrálosti – velký průzkum partnerských organizací za podpory Ministerstva dopravy důkladně zmapoval fungování programu L17 pro mladší řidiče.

Program L17, umožňující řízení již od 17 let, má za sebou první rok své platnosti. Podle dat Ministerstva dopravy využilo až 20 procent nových řidičů. Statistiky i výsledky nového průzkumu Agentury GEN, který zpracovala na základě zadání partnerů Platformy VIZE 0, Asociace autoškol ČR, společnosti Nextbase Dash Cams a Ministerstva dopravy za podpory oddělení BESIP ukazují, že účastníci programu L17 jsou s novým režimem spokojeni a doporučují jej dalším.

Průzkum potvrdil, že program L17 přispívá ke zlepšení pocitu bezpečí mladých řidičů, kteří oceňují přítomnost mentorů a možnost začít řídit dříve. Zapojilo se do něj 187 respondentů z kategorie učitelů autoškol a komisařů, 125 mladých řidičů v rámci programu L17 a 37 mentorů.

V 78 procentech případů je průvodcem – mentorem – na prvních kilometrech v rámci programu L17 otec mladého řidiče či řidičky. Matky představují 62 procent, další rodinní příslušníci (např. prarodiče) představují 30 procent. Mladý řidič může mít i více mentorů.

Mezi mladými řidiči bylo 82 procent motivováno možností řídit automobil před dosažením 18 let a 54 procent uvedlo, že přítomnost dohledu mentora zvyšuje jejich jistotu za volantem. 97 procent mentorů pozitivně hodnotí svou úlohu při předávání zkušeností a program by doporučilo.

Učitelé autoškol zase oceňují, že mladí řidiči mají díky programu L17 lepší průpravu pro řešení krizových situací a záleží jim na tom, aby byli na závěrečnou zkoušku dobře připraveni.

Současně 85 procent učitelů autoškol podporuje vybavení výcvikových vozidel autokamerami. Administrativní zátěž, podpora mentorů a navýšení počtu praktických hodin byly identifikovány jako klíčové oblasti pro zlepšení programu.

Mladí řidiči se cítí bezpečněji

82 procent respondentů z řad mladých řidičů v průzkumu programu L17 oceňuje možnost řízení již od 17 let (např. před maturitou nebo osmnáctinami). Byla to pro ně mimo jiné hlavní motivace, proč se do programu přihlásili. Mentor byl vnímán jako klíčová součást režimu L17 – nejen díky předávání cenných rad a zkušeností, ale také poskytování pocitu klidu a podpory během jejich prvních řidičských kroků.

Analýza přestupků ukázala, že mladí řidiči zapojení do programu L17 jsou zodpovědnější – spáchali pouze 8,4 procenta přestupků oproti 18letým a starším řidičům. „Efekt takové přípravy se odvíjí od kvality doprovázejícího řidiče, počtu hodin strávených při přípravě a náročnosti podmínek, ve kterých příprava probíhá. Obecně je považován tento model za bezpečný. Konkrétní údaje ze Švédska vypovídají o tom, že jízda pod dohledem je cca 10× bezpečnější, než když novopečený řidič samostatně vyrazí po úspěšně zvládnuté zkoušce do provozu bez předchozí praxe s doprovázející osobou,“ připomíná Roman Budský dopravní expert z Platformy VIZE 0, která vzdělává řidiče a usiluje o dosažení nulového počtu mrtvých a zraněných v silničním provozu v ČR.

Průzkum dále ukázal, že až 97,3 procenta mentorů by se k programu přihlásilo znovu a stejný podíl si myslí, že mentorování bylo pro mladého řidiče přínosné. Jako hlavní benefity uvádějí možnost předávání svých zkušeností v rámci skutečného provozu a společné řešení problémů na silnici.

„Na L17 se mi nejvíce líbí spolupráce s řidičem (dítětem). Komunikace mezi námi, nejen rady ode mě, ale i jeho otázky k řízení,“ uvedl mentor Vít Janovský v rámci průzkumu Agentury GEN a dodal: „O syna nemám takový strach, je super, že jezdí rok pod dohledem někoho zkušeného a nabere tak zkušenosti pro sebe.“

Mentory dle průzkumu také těší, že jejich přítomnost zvyšuje pocit bezpečí mladých řidičů a pomáhá jim zvládat náročné situace. Jde o důležitý aspekt, který podporuje jejich sebevědomí. „Syn naslouchal mým radám a cítil se bezpečněji, když jsem byla vedle něj,“ uvedla matka – mentorka.

„L17 ukazuje, že výchova k odpovědnosti a podpora rodinného mentoringu má smysl. Mladí lidé v doprovodu mentora řídí podle statistik velmi bezpečně. Dobrou zprávou je i vysoký zájem veřejnosti o tento program. Důležité je, aby mentoři byli na svou roli co nejlépe připraveni, budeme proto dále podporovat vzdělávání mladých řidičů i jejich mentorů,” sdělil vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Učitelé autoškol si program L17 pochvalují

Přibližně polovina učitelů autoškol a zkušebních komisařů sleduje rozdíl u 17letých řidičů oproti 18letým. Z nich 65 procent vnímá především pozitivní rozdíly. Mladí řidiči v programu L17 projevují větší respekt k řízení, lépe vnímají rady a přistupují k němu s větší ctižádostí a pílí. „U žáků v programu L17 pozorujeme komplexnější zapojení do přípravy nejen našich žáků v autoškole, ale celé jejich rodiny, a to pomáhá i vysoké úspěšnosti u závěrečných zkoušek,“ uvedl Aleš Horčička, předseda Asociace autoškol ČR.

Učitelé autoškol a zkušební komisaři také v rámci průzkumu pozitivně hodnotí zodpovědnost a připravenost mladých řidičů, jejich snahu a zájem o výuku. „L17 jsou vnímavější a více naslouchají. Vědí, že budou mít na začátku řidičské praxe se o koho opřít, a to jim dodává jistotu při řešení situací, do kterých se během výcviku nedostali. Jsou z mého pohledu více v klidu,“ kontatoval zkušební komisař Jiří Horušický.

Lépe jsou připraveni i mentoři, pro které Asociace autoškol ČR připravila manuál a aplikaci. Mentoring pak učitelé autoškol a komisaři hodnotí jednoznačně pozitivně, oceňují jak dohled nad mladými řidiči, tak motivaci a významný vliv mentorů.

O programu L17:

Byl zaveden novelou Zákona o silničním provozu č. 361.2000/ Sb. s platností od 1. 1. 2024. Umožňuje řídit vozidlo již od 17 let po absolvování autoškoly a úspěšném splnění závěrečné zkoušky, pokud je řízení prováděno pod dohledem mentora. Mentoři musí být zapsání v registru řidičů, mají povinnost sedět na sedadle vedle řidiče, sledovat situaci v provozu a v případě potřeby poskytnout mladému řidiči radu. Dalšími podmínkami pro mentorství je získání řidičského oprávnění před více než 10 lety, držení průkazu po více než pět let nepřetržitě a nulový záznam v bodovém hodnocení. 

O průzkumu:

Výzkum úspěšnosti programu L17 byl proveden Agenturou GEN, která je součástí Katedry multimédií, Fakulty informatiky a statistiky na Vysoké škole ekonomické v Praze z iniciativy Platformy VIZE 0, Asociace Autoškol ČR, největšího evropského výrobce palubních autokamer Nextbase Dash Cams a organizace BESIP za podpory Ministerstva dopravy. Účastnilo se jej 187 respondentů z kategorie učitelů autoškol a komisařů, 125 mladých řidičů v rámci programu L17 a 37 mentorů.  Sběr dat probíhal v prosinci 2024 formou zaslaných online dotazníků. Dotazníky připravila Agentura GEN, rozeslány byly na účastníky a autoškoly. Současně bylo od prosince 2024 do ledna 2025 provedeno 8 hloubkových rozhovorů (4 studenti, 2 mentoři, 1 učitel autoškoly, 1 zkušební komisař). V 78 procentech případů je průvodcem – mentorem – na prvních kilometrech v rámci programu L17 otec mladého řidiče či řidičky. Matky představují 62 procent, další rodinní příslušníci (např. prarodiče) představují 30 procent. Mladý řidič může mít i více mentorů.

Manuál a aplikace pro mentory L17:

Asociace autoškol ČR v rámci programu L17 připravila pro mentory manuál a aplikaci, které pomáhají zvládnout jejich roli při dohledové jízdě. Manuál i aplikace obsahují tipy pro efektivní komunikaci s mladým řidičem, rady pro zvládání krizových situací a doporučené postupy pro bezpečnou a edukativní jízdu. Navíc aplikace spolupracuje s mobilní aplikací KOOPILOT od pojišťovny Kooperativa, díky níž řidiči v režimu L17 mohou zjistit skóre, které udává, jak bezpečně v tu danou chvíli jeli.  Zájemci najdou obě verze edukativní pomůcky na tomto odkaze:

https://autoskolal17.cz/manual/

O organizacích, které se podílely na průzkumu:

• Platforma VIZE 0: je zaměřena na dlouhodobé snižování počtu vážných a smrtelných dopravních nehod a jejich následků v České republice. Sdružuje odborníky na bezpečnost silničního provozu, inovátory a organizace s cílem podporovat prevenční opatření, vzdělávání řidičů a zavádění moderních technologií pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

• Asociace autoškol ČR: sdružuje autoškoly po celé republice a usiluje o zvyšování kvality vzdělávání řidičů. Podílí se na nastavování standardů a tvorbě metodik pro efektivní a bezpečný výcvik nových řidičů.

• Organizace BESIP: je klíčovou organizací v oblasti prevence dopravních nehod v ČR. Jeho hlavními aktivitami jsou osvětové kampaně, vzdělávání řidičů a podpora projektů zaměřených na zvyšování bezpečnosti na silnicích.

• Ministerstvo dopravy ČR: je ústředním orgánem státní správy v oblasti dopravy. Jeho hlavními úkoly jsou tvorba a realizace dopravní politiky, správa dopravní infrastruktury, regulace dopravního trhu a zajištění bezpečnosti a udržitelnosti dopravy v České republice.


Autor: TZ, red

BESIP: Ranní námrazy? I v květnu překvapí!

Včera v 06:45

I když je venku jaro, ranní teploty umí spadnout pod nulu – hlavně po jasné noci. A s nimi přichází neviditelné nebezpečí: námraza na silnici.

Praha 22: Omezení parkování u radnice

16. května 2025 v 11:10

V pondělí 19. května nebude možné parkovat na Novém náměstí na straně, kde se nachází radnice.

Další články
Nahoru