
Průměrné stáří autobusů v pražské MHD se podařilo snížit téměř o polovinu
20. března 2021 08:30
DPP si včera od společnosti SOR Libchavy převzal poslední autobus SOR NB 12 s výrobním číslem 1000, který je současně posledním dodaným vozidlem typové řady SOR NB.
Končí tak jedna etapa modernizace autobusové flotily v pražské MHD, která probíhala v uplynulých necelých čtyřech letech, v níž hlavní roli hrála dieselová vozidla s emisní normou EURO VI.
Díky tomu má DPP nejen nejmladší flotilu v novodobé historii s průměrným stářím autobusů, ale došlo také k jejímu výraznému sjednocení. V dalších letech se DPP bude při obnově vozového parku více zaměřovat na elektrobusy, trolejbusy, nebo hybridní autobusy v souladu s koncepcí využití alternativních paliv.
DPP od prosince 2017 v rámci uzavřených rámcových smluv pořídil celkem 50 vozidel SOR BN 12, 150 kloubových autobusů SOR NB 18 a 300 autobusů standardní 12metrové délky SOR NB 12. Poslední 500. autobus z této dodávky si DPP převzal včera v garážích Hostivař.Autobus má výrobní číslo 1000, dostane evidenční číslo 4100 a po standardních úkonech, jako je např. zaregistrování na silničním správním úřadu apod. bude v nejbližších dnech nasazen do provozu. Jeho domovskou garáží bude Klíčov. Poslední kloubový autobus SOR NB 18 si DPP převzal loni v prosinci a dostal evidenční číslo 5100.
„Letos dokončíme nejrozsáhlejší modernizaci vozového parku autobusů v DPP a uzavřeme tak kapitolu, v rámci které jsme nakupovali pouze dieselová vozidla splňující nejpřísnější emisní limity EURO VI. I když jsme omladili vozový park na nejnižší hodnotu v novodobé historii DPP, neznamená to přestávku v obnovování flotily. Budeme v ní pokračovat, nicméně to už bude kapitola zaměřena převážně na alternativní paliva a takt obnovy bude pozvolnější,“ uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski.
„Letos nakoupíme prvních 14 standardních 12metrových elektrobusů, které nasadíme do běžného provozu na začátku příštího roku. Tendr na nákup 20 tříčlánkových trolejbusů běží, v nejbližších dnech vyhlásíme veřejnou zakázku na 15 kloubových bateriových trolejbusů, a kromě toho letos vyhlásíme ještě tendr na nákup 140 kloubových hybridních autobusů. V příštím roce chceme také v Praze testovat autobus na vodíkový pohon,“ dodal.

V současnosti používaná flotila autobusů DPP
Běžný provoz:
Irisbus Citelis 18M – 1 vozidlo
Iveco Crossway 12,5 – 9 vozidel
Iveco Crossway 14,5 – 1 vozidlo
SOR BN 8,5 – 20 vozidel
SOR BN 9,5 – 1 vozidlo
SOR BN 12 – 51 vozidel
SOR NB 12 – 535 vozidel
SOR NB 18 – 501 vozidel
SOR Ebn – 1 vozidlo
Solaris Urbino LE 8,9 – 40 vozidel
Solaris Urbino 10,5 – 20 vozidel
Retroprovoz:
Karosa B 951 – 2 vozidla
Karosa B 961 – 2 vozidla
Irisbus Citelis 12M – 1 vozidlo
Irisbus Citybus 12M – 1 vozidlo
Zdroj: DPP