Dnes Čtvrtek - obcasny-dest 9°C
Zítra Pátek - prehanky-dest 6°C
Čtvrtek 6. 5. 2021
Svátek má Radoslav
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Proti zprůjezdnění cyklostezky ve Vyšehradském tunelu se postavila organizace hájící zájmy chodců
Někdo jede, jiný kolo vede. Foto: JP

Proti zprůjezdnění cyklostezky ve Vyšehradském tunelu se postavila organizace hájící zájmy chodců

Zatímco umožnění průjezdu po chodníku ve Vyšehradském tunelu přivítali cyklisté, organizace hájící chodce považuje opatření platící od loňského podzimu za nevhodné. Aktuálně o tomto postoji informovala server Pražský patriot Štěpánka Trnková, projektová koordinátorka organizace Pěšky městem.  

Vyšehradský tunel stojí na trase frekventované cyklostezky vedoucí po pravém břehu Vltavy. Chodník je tu docela úzký, a proto zde dlouho platil režim nutící cyklisty sesednout na pár desítek metrů z kola. Značení nebylo příliš respektováno, za což ti méně šťastní občas vyfasovali pokutu. Od konce loňského října pražský magistrát povolil pomalou jízdu úsekem.

Aktuálně s takovou s takovou úpravou vyjádřila nesouhlas organizace Pěšky městem, což je nástupkyně organizace Pražské matky, která měla tradici tři desítky let a zformovala se před sametovou revolucí pořádáním protestů s ekologickým podtextem.

„Z našeho pohledu toto řešení představuje ohrožení pro pěší a nepovažujeme ho za vhodné. Bere prostor opět těm nejzranitelnějším, tedy chodcům, přičemž nijak neomezuje individuální automobilovou dopravu,“ uvedla Trnková.

„Minimálně by bylo vhodné doplnit retardéry, aby cyklisté opravdu museli zpomalit a výraznější upozornění na sdružený pohyb chodců a cyklistů. Věci by pomohly namátkové kontroly dodržování předpisů a informačně-osvětové akce přímo na místě, tak aby upozorňovala na vhodné chování. Je to o nastavení preferencí, které by měly postupovat od nejslabších účastníků, tedy chodci – cyklisté – MHD – auta,“ dodala.

Do loňského podzimu museli cyklisté před tunelem z obou stran sesednout z kola a vést ho, zatímco od 28. října to už dělat nemusí a mohou jet rychlostí chůze.

Místo je poměrně frekventované, v zimě zde dle dostupných statistik projde až 1500 chodců denně a projede 500 cyklistů. V letním období je to až 2500 chodců denně a dva až čtyři tisíce cyklistů. Většina cyklistů z kola v tomto místě staré dopravní značení nerespektovala a z kola nesesedala.

Organizace Pěšky městem není ve svém negativním stanovisku ke změně režimu v tunelu osamělá. Kritizuje ho i Policie ČR. Pražští policisté podali už při přípravě a posazování záměru námitku.

„Nesouhlasíme s umožněním vjezdu cyklistů do prostoru chodníku ve Vyšehradském tunelu. Daný chodník šířkově nesplňuje ani požadavky pro provoz chodců dle České technické normy z hlediska jejich bezpečného míjení. Tudíž umožnění vjezdu cyklistů se jeví jako zcela nevhodné a nebezpečné,“ uvedli. Dále jim vadilo, že navrhované dopravní značení je podle nich v rozporu s vyhláškou, kterou se provádí pravidla provozu na pozemních komunikacích.

Podle místostarosty Prahy 4 pro dopravu Zdeňka Kováříka byl původní režim lepší. „Protože míra agrese byla nižší, když hrozil postih ze strany policie. Zřejmě v Česku musí hrozit postih, aby se lidé chovali alespoň přijatelně. Nyní je v nepřehledném místě pro chodce situace hodně špatná a pro méně schopného pomalého cyklistu kupodivu taky. Agresivní menšina cyklistů zvítězila a ovládla tunel," uvedl. 

Náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr je naopak zastáncem změny režimu v tunelu. „Nesesedání cyklistů z kola na chodníku v tunelu lze považovat za logické, protože když cyklista na kole jede, zabere méně místa, než když ho tlačí. Na stezce a chodníku nedošlo dle dat Policie ČR od roku 2006 k žádné nehodě s účastí cyklisty a chodce. Oproti tomu ve vozovce, kde jezdilo cyklistů dlouhodobě méně, bylo nehod se zraněnými cyklisty za stejné období několik. Proto je rozumné, aby cyklisté mohli po chodníku opatrně projet,“ uvedl. Podle něj nové opatření umožní hladší soužití všech, kdo současný ,chodník´ využívají.

Se změnou značení souhlasila Praha 2. „Dosavadní režim nebyl většinově dodržován a ze statistiky v tomto místě nedocházelo ke kolizním situacím cyklisty s chodcem. Takže jediný, kdo měl s dosavadního režimu prospěch, byla Městská policie hl. m. Prahy, která zde vybírala pokuty za jeho nedodržování. Nový režim, podle nás, reaguje na vývoj a chování cyklistů a chodců,“ sdělil místostarosta Prahy 2 pro dopravu Jan Korseska.

Změnu přivítal pražský spolek AutoMat, který připomínkuje dopravní projekty v metropoli. „AutoMat podporoval legalizaci průjezdu dlouhodobě. V průběhu posledních deseti let jsme společně s experty z městské cyklokomise navrhovali a prověřovali různá řešení. Nový režim je v souladu s tím, co jsme chtěli a je rozhodně lepší než dosavadní zákaz. Není to samozřejmě optimální, dlouhodobě by bylo vhodné najít způsob, jak chodník obejít, ať už formou lávky podél vyšehradské skály, nebo jinak,“ sdělil dopravní expert spolku Vratislav Filler.

Nicméně se zdá, že lávka, o které uvažovalo několik generací pražských politiků, je definitivně passé. Stavbu již dříve odmítli památkáři a ke stejnému názoru nakonec dospěl i magistrát kvůli finanční náročnosti záměru. Náklady byly odhadnuty na 420 až 820 milionů korun.


PVK mají rychlejší a přesnější přehled o kvalitě vody

Včera ve 20:59

Kvalita pitné vody je pro Pražské vodovody a kanalizace naprostou prioritou. Vzhledem k nutnosti rychlé a spolehlivé detekce kontaminantů vod, PVK ve své akreditované laboratoři zavedly nové moderní metody analýzy vody.

Diskuze: Dostupné rodinné bydlení v Praze 8

Včera ve 20:06

Praha 8 eviduje více než 100 000 stálých obyvatel a nadále se rozvíjí. Jak vytvořit dobré podmínky pro život celých rodin? Jak jim nabídnout finančně dostupné a kvalitní bydlení a vybavenost? Kam se má ubírat bytová výstavba? Jaké možnosti má samospráva a jaké nástroje má...

Města a obce musí dostat víc peněz na rozvoj, shodl se kulatý stůl poslankyně Červíčkové

Včera ve 20:04

Jak zajistit udržitelný rozvoj českých měst a obcí? A je kontribuce (nucený příspěvek/daň, pozn. red.) investorů tou správnou cestou? Podle účastníků včerejšího kulatého stolu pořádaného pražskou poslankyní Monikou Červíčkovou je kontribuce dvousečnou zbraní, která může vést akorát k dalšímu...

Radnice pomůže živnostníkům a podnikatelům, mohou inzerovat zdarma

Včera v 18:18

Praha 15 chce prostřednictvím bezplatné řádkové inzerce podpořit firmy, podnikatele a živnostníky se sídlem, provozovnou či poskytováním služeb v patnácté městské části.

PinCity Prahy 4 je modernější

Včera v 10:06

Praha 4 se koncem roku připojila k městům a obcím, které platformu PinCity provozují. Platforma umožňuje obyvatelům prostřednictvím jednoduchého grafického rozhraní lokalizovat a navrhnout si svůj vlastní projekt, který mohou ostatní lidé komentovat a hodnotit, a dát tak radnici najevo, co a kde...

Praha 15: Podávejte projekty do participativního rozpočtu

4. května 2021 ve 13:53

Do 19. května je možné podávat své návrhy do participativního rozpočtu Prahy 15. V rámci této výzvy jsou přijímány návrhy na investiční projekty určené na úpravu veřejně přístupného prostranství na území Prahy 15 – Hostivaře nebo Horních Měcholup na pozemcích svěřených městské části...

Další články
Nahoru